در حال حاضر قیمت انواع ورق به خصوص ورق گرم ضخیم (نوع D) افزایش یافته است. کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت ورق هم‌اکنون با قیمت‌های جهانی برابر شده است. قیمت ورق سرد غیرنقدی در داخل به ۶۰۰تومان در هر کیلو رسیده است. برخی دلیل افزایش قیمت این کالا را عرضه کم ورق از سوی فولاد مبارکه می‌دانند، چرا که دوشنبه گذشته در بورس‌فلزات تهران تقاضا برای ورق گرم ضخیم مبارکه ۱۵هزار و ۹۶۰تن بود، در صورتی که این شرکت تنها ۶هزار تن از این کالا را عرضه کرد. این خود بر افزایش قیمت‌ها دامن زده است. تحلیلگران بازار افزایش قیمت جهانی ورق را دلیل دیگر بر افزایش قیمت این کالا در بازار داخلی می‌دانند. با اینکه واردات ورق طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است، اما هنوز قیمت این کالا در بازار داخلی بالا است.

تا پایان امسال پیش‌بینی می‌شود حدود یک‌میلیون تن ورق وارد کشور شود. از طرفی با تولید ۸۰۰هزار تنی فولادسازان داخلی انتظار می‌رود ۸/۱میلیون ورق در بازار وجود داشته باشد، در صورتی که مصرف سالانه ورق در کشور ۲/۱میلیون تن است. در آبان‌ماه امسال حدود ۳۶۰هزار و ۵۱۹تن ورق گرم و ۹۰هزار و ۴۵۳تن ورق سرد در کشور تولید شد.

تولید ورق گرم در آبان ماه امسال نسبت به سال گذشته ۶درصد کاهش و تولید ورق سرد ۱۴۳درصد رشد داشته است. در آبان‌ماه امسال اغلب شرکت‌های تولیدکننده ورق گرم کشور به غیر از فولاد کاویان با کاهش تولید روبه‌رو بودند. اما تولید ورق سرد در مبارکه با افزایش تولید روبه‌رو بود. شاید کاهش تولید ورق گرم در آبان‌ماه عامل اصلی افزایش قیمت این کالا در بازار باشد.

قیمت شمش فولاد ۲۰‌دلار دیگر کاهش می‌یابد

به گفته بازرگانان فعال در منطقه سی‌آی‌اس کاهش بهای میلگرد‌های صادراتی و مفتول‌های فولادی در این منطقه بازار شمش را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

بازار داخلی روسیه و کشور‌های پیرامون آن پس از یک دوره افزایش شدید قیمت محصولات طویل اینک دورانی متفاوت را تجربه می‌کند. به گفته یکی از بازرگانان به دلیل کاهش تقاضای محصول نهایی از بهای شمش نیز تا حد زیادی کاسته شده است. او انتظار دارد حدود ۲۰دلار دیگر نیز از بهای شمش کاسته شود.

فولاد سازان سی‌آی‌اس که طی هفته گذشته نتوانسته‌اند برای شمش تولیدی خود با قیمت هر تن ۴۰۵دلار تحویل در بنادر دریای سیاه به اندازه کافی سفارش دریافت کنند، اینک با گذشتن از مرز ۴۰۰دلار محصول خود را به قیمت ۳۹۵دلار در هر تن به خریداران خارجی عرضه می‌کنند. طی یک دوره نزولی، بهای شمش از۴۲۰ تا ۴۳۰‌دلار در اواسط ماه اکتبر و ۴۲۰ تا ۴۳۵‌دلار در اوایل جولای به میزان کنونی تنزل یافته است.

به گفته منابع مطلع در منطقه تا ماه ژانویه نمی‌توان انتظار افزایش در سطح تقاضا را داشت. به همین ترتیب بهای مفتول‌های نازک فولادی نیز از ۴۷۰ تا ۴۷۵‌دلار به حدود ۴۴۰ تا ۴۵۰‌دلار در هر تن کاهش یافته است، اما تقاضا برای محصولات طویلی که در پروژه‌های ساختمانی باز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند همچنان بالا است.

منبع گزارش: متال بولتن، لندن ۲۷ نوامبر ۲۰۰۶