گروه بورس‌فلزات - رضا زائر حیدری: طبق مذاکراتی که بین وزارت بازرگانی و تولیدکنندگان فولاد بخش صورت گرفت انتظار می‌رود طی روزهای آینده شرایط واردات شمش فولاد برای تولید محصول نهایی (آهن‌آلات) حساس‌تر ‌شود. به گزارش خبرنگار ما، تولیدکنندگان بخش‌خصوصی به دلیل کمبود مواد اولیه (شمش) با حداقل ظرفیت آهن‌آلات تولید می‌کنند، این موضوع باعث کاهش عرضه محصولات فولادی و افزایش قیمت آنها در بازار شده است. در شرایط فعلی با توجه به وضعیت قیمت شمش در بازارهای جهانی واردات آن چندان مقرون به صرفه نیست. تنها پرداخت یارانه واردات شمش فولاد از سوی دولت می‌تواند شرایط را آسان‌تر کند.

بخش‌خصوصی به آسانی نمی‌تواند شمش وارد کند. مشکلاتی که بین بانک‌ها و فولادسازان بخش‌خصوصی در سال ۸۴ ایجاد شد، باعث شده است تا بانک‌ها همکاری کمتری را برای واردات مواد اولیه باتولید کنندگان فولاد بخش‌خصوصی داشته باشند. از طرفی تفاوت بهای محصول میانی و نهانی بسیار کم و در بعضی موارد صفر و در شرایطی برخلاف انتظار امکان خرید محصول نهایی با بهایی کمتر از محصول میانی وجود دارد. بنابراین طی روزهای آینده شاهد ماراتن نفسگیر برای خرید شمش تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی خواهیم بود. به نظر می‌رسد به منظور تامین نیاز مواد اولیه واحدهای فولادسازی بخش‌خصوصی طی ماه‌های آینده، بازرگانان ایرانی حاضر به پرداخت بهای بیشتری برای شمش وارداتی از چین شوند. به گفته یک منبع آگاه حجم تقاضای محصولات میانی بسیار بالا است. در شرایط فعلی شمش روسی به راحتی در دسترس نیست. شمش تولیدی روسیه به بهای ۴۶۵ تا ۴۷۰دلار تحویل در بندر انزلی معامله می‌شود. با یک مقایسه اجمالی مشاهده می‌کنیم که قیمت شمش روسی گران‌تر از چینی است. چون بر اساس آخرین گزارش، شمش چینی به بهای ۴۴۰ تا ۴۵۵ و در برخی موارد۴۶۰‌دلار تحویل در بندرعباس معامله شده است. با اینحال وضع ۱۰درصد مالیات صادراتی بر روی محصولات میانی توسط دولت چین، این بازار را تحت تاثیر قرار داده است. بعضی از صادر کنندگان چینی ناچار به افزایش بهای محصولات خود هستند. به گفته یک منبع آگاه طی روزهای اخیر سفارشات جدید کاهش یافته است و بازار در انتظار تاثیر عوارض جدید بر روی قیمت‌هاست. این انتظار وجود دارد که تولید کنندگان چینی بهای محصولات میانی را افزایش دهند.از سوی دیگر به گفته بازرگانان تا کنون بین ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تن سفارش محصولات میانی برای محصولات چینی ایجاد شده است که این امر می‌تواند موجب کاهش قیمت‌های داخلی شود. حجم زیادی از شمش چینی خریداری شده برای ماه‌های ژانویه و فوریه در یک زمان وارد بازار خواهد شد و در ماه‌های مارس و آوریل به دلیل تعطیلات آغاز سال نو حجم خرید کاهش خواهد یافت.در شرایط فعلی خلیج فارس داغ‌ترین بازار شمش است. تولیدکنندگان سی آی اس طی روزهای اخیر بهای شمش خود را از ۴۲۰ تا ۴۳۰دلار در ماه اکتبر به ۳۹۵‌دلار در هر تن با شرط تحویل در بنادر دریای سیاه کاهش داده‌اند.در آن سوی خلیج فارس رقابت بر سر بازار میلگرد دبی شدت یافته است. به گفته یکی از تجار منطقه تولید کنندگان ترکیه برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها عرضه میلگرد را به این بازار کاهش داده‌اند. در جریان معاملات هفته گذشته بهای میلگرد ترکیه از ۴۸۵ تا ۴۹۵‌دلار به ۴۸۰ تا ۴۹۰‌دلار در هر تن با شرط تحویل در بنادر خلیج فارس کاهش یافت. تولیدکنندگان ترک نگران کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. میلگرد ترکیه در بازار امارات دو هفته پیش، بین ۵۰۰ تا ۵۱۰‌دلار و تنها در یک ماه قبل به بهای ۵۰۰ تا ۵۱۵‌دلار در هر تن تحویل در بنادر خلیج فارس معامله می‌شد.

با این حال جدایی از بازار دبی ممکن است فشار بیشتری را بر روی نورد‌های ترکیه اعمال کند. به گفته یکی از منابع مطلع یک قرارداد ۲۵هزار تنی با یکی از تولیدکنندگان مهم اوکراین به بهای ۴۶۰‌دلار در هر تن تحویل در دبی در مرحله مذاکره است.

از سوی دیگر میلگرد تولید شده در چین نیز با قیمت‌های ۴۶۰دلار در هر تن در منطقه خلیج فارس معامله می‌شود. بعضی از تولیدکنندگان چینی به منظور ایجاد یک جای پا مطمئن پیشنهاد سفارش‌های ۴۵۰‌دلاری را نیز قبول کرده‌اند. در آن سوی خلیج فارس، چینی‌ها با قیمت ۴۶۰‌دلار در هر تن با شرط تحویل در بندر عباس با تجار ایرانی در حال معامله‌اند. تقاضا در ایران تا پایان سال به نظر بالا می‌رسد. بنابراین تجار ایرانی برای واردات میلگرد ارزان تلاش می‌کنند.

با دقت بر روی قیمت‌های منطقه‌ای به یک موضوع جالبی پی می‌بریم. تفاوت میان بهای محصول میانی و نهایی بسیار کم و در بعضی موارد صفر و در مواردی برخلاف انتظار امکان خرید محصول نهایی با بهایی کمتر از محصول میانی وجود دارد.

بهای شمش چینی بین ۴۴۰ تا ۴۵۵‌دلار تحویل در بنادر منطقه است اما امکان خرید میلگرد تولیدی این کشور به بهای ۴۶۰‌دلار و در مواردی حتی تا ۴۵۵‌دلار نیز وجود دارد. واقعیت این است که صادرکنندگان چینی برای صدور میلگرد، ۸درصد پاداش دریافت می‌کنند در صورتیکه برای صادرات محصولات میانی باید ۱۰درصد مالیات پرداخت کنند. برای کاهش این تاثیر ۱۸درصد تفاوت در عوارض وارداتی محصولات میانی و نهایی در کشور کمترین فاصله‌ای است که می‌تواند واردات این محصولات را در موقعیتی مشابه قرار دهد. در حال حاضر این فاصله ۱۶درصد است. بنابراین واردات شمش چینی به کشور با مشکلاتی روبه‌رو است.