گروه بورس فلزات - فرشته تاجیک: چین به شدت بازار ایران را هدف گرفته است از طرف دیگر صحبت‌هایی شده که تعرفه واردات فولاد کشور را کاهش بدهند و تقریبا یک فرصت مناسبی برای تجار چینی به وجود آمده که به سمت بازار داخلی ما یورش بیاورند. این جملات را یزدی‌زاده، سرپرست معاونت فروش و صادرات ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد اعلام کرد. مشروح مصاحبه با یزدی‌زاده را در پی بخوانید: روند قیمت تیرآهن در ماه‌های آینده چگونه خواهد بود؟

در مورد بازار فولاد پیش‌بینی کار سختی است زیرا با توجه به شرایط موجود قیمت تیرآهن در بازار کاهش پیدا کرده است به نحوی که تیرآهن ۱۸ به کیلویی ۷۵۰ تومان، تیرآهن ۱۶ کیلویی ۷۰۰ تومان و تیرآهن ۱۴ به کیلویی ۷۲۰ تومان رسیده است.

البته این نوسان قیمت متاثر از شرایط فصل است. همان طور که می‌دانید قیمت میلگرد چند ماه اخیر نوسان زیادی داشته است و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و بعد از مدتی دوباره شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار هستیم.

بازار فلزات شرایط متغیری دارد و از طرف دیگر تغییرات فصل نیز باعث یکسری تحولات در بازار می‌شود.

با توجه به این موارد پیش‌بینی قاطعی برای روند قیمت‌ها نمی‌توان ارائه کرد. البته در کشور ما به صورت سنتی هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم شرایط بهتر می‌شود و بازار رفتارش تغییر می‌کند، زیرا در ماه‌های پایانی سال با شروع فصل ساخت‌وساز تقاضا افزایش می‌یابد و تاثیر زیادی روی روند تغییرات بازار خواهد گذاشت.

از طرف دیگر بازار چین و اتفاقاتی که در این بازار صورت می‌گیرد بر روی بازار ما اثر می‌گذارد.

تعرفه ۱۰درصدی صادرات بر روی محصولات فولادی چین باعث یکسری تحولات در بازار شده است.

اگر قیمت صادراتی شمش و محصول‌ نهایی یکی باشد تاجری که محصول نهایی صادر می‌کند ۱۸درصد بیشتر سود عایدش می‌شود.

همچنین احتمال واردات میلگرد چینی دور از انتظار نیست و نوسان‌ها در بازار به نوعی ناشی از این مورد می‌باشد.

با توجه به محدودیت ورود شمش فولاد به کشور در این مورد دچار مشکل شده‌ایم و امیدواریم با تمهیدات مناسب این مشکل برطرف شود.

ذوب‌آهن اصفهان چه مقدار کالا طی هفته جاری در بورس فلزات عرضه می‌کند؟

ذوب‌آهن با توجه به تقاضای بازار محصول خود را به بورس عرضه می‌کند هر چقدر تقاضا وجود داشته باشد ما عرضه می‌کنیم و هیچ وقت به تقاضا جواب رد نمی‌دهیم و انواع تیرآهن و میلگرد و سبد ترکیبی را با توجه به نیاز بازار عرضه خواهیم کرد.

در مورد روند واردات میلگرد و تیرآهن به کشور بگویید.

در حال حاضر چین به شدت بازار ایران را هدف گرفته است. از طرف دیگر صحبت‌هایی شده که تعرفه واردات فولاد به کشور را کاهش دهند و تقریبا یک فرصت مناسبی برای تجار چینی به وجود آمده است که به سمت بازار داخلی ما یورش بیاورند.

بازارهای دیگر از قبیل اوکراین، روسیه و آسیای میانه که بازارهای سنتی بودند نیز به فعالیت خودشان همچنان ادامه می‌دهند.

تعرفه واردات میلگرد و تیرآهن به چه میزان است؟

تعرفه تیرآهن صفر است ولی تعرفه میلگرد ۲۰درصد است.

در مورد برنامه تولید ذوب‌آهن اصفهان در سال ۸۵ بگویید؟

برنامه تولید امسال، ۲میلیون و ۳۰۰هزار تن انواع تیرآهن و میلگرد در ذوب‌آهن اصفهان است که در مقایسه با سال گذشته امیدواریم ۵درصد بیشتر نیز ذوب‌آهن تولید کند. به طور متوسط تا پایان ۸ماه اول سال در حدود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن تولید شده است.

وضعیت قیمت شمش فولاد چگونه است؟

شمش فولاد با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود. بعد از محدودیت‌هایی که از طرف چین اعمال شد، قیمت شمش یک مقدار افزایش پیدا کرد ولی نهایتا بین ۴۸۰-۴۶۰دلار در هر تن معامله می‌شود. با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه واردات این محصول است، کاهش قیمت شمش بعید است ولی احتمال افزایش یا ثابت ماندن قیمت وجود دارد.

آیا ذوب آهن در زمینه تامین شمش فولاد با مشکلی برخورد کرده است؟

مشکلی پیش نیامده است، از طریق بورس خرید می‌کنیم و اهواز نیز بخشی از نیازمان را تامین می‌کند (که در بورس عرضه می‌کند و ذوب‌آهن نیز از این طریق خریداری می‌کند).

ذوب‌آهن اصفهان چه روزهایی در بورس‌فلزات محصول عرضه می‌کند؟

روزهای یکشنبه و چهارشنبه زمان‌هایی است که برای ذوب‌آهن تعیین شده و محصولات خود را عرضه می‌‌کند.

آیا ذوب‌آهن در بازارهای دیگری به جز بورس‌فلزات هم کالا عرضه می‌کند؟

ذوب‌آهن در هیچ بازار دیگری کالا عرضه نمی‌کند حتی در سطح تعاونی‌ها نیز این کار صورت نمی‌گیرد. آن بخشی هم که برای توزیع استانی سهمیه داشتیم و در چارچوب تصمیم وزارت صنایع و معادن و بازرگانی بود هم در بورس‌فلزات عرضه کردیم و هیچ وقت فروش درب کارخانه نداشتیم.

تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان در بورس‌فلزات با چه قیمتی عرضه می‌شود؟

قیمت تیرآهن زیر ۷۰۰تومان در هر کیلو است و آخرین قیمت‌ها در سطح ۶۸۰-۶۶۰ تومان در هر کیلو معامله شده است.

تفاوت قیمت محصولات ذوب‌آهن در بورس و بازار آزاد به چه میزان است؟

تفاوت‌ها به اعتقاد من منطقی است اگر محصولات را به صورت سلف‌های بلندمدت بفروشیم، چون خریدار باید پوشش ریسک بدهد. چون این ریسک‌پذیری برای خریدار وجود دارد در نتیجه نباید انتظار داشت که محصول را با همین قیمت که خریداری کرده است در بازار بفروشد، چون فروشنده می‌خواهد از این طریق آن میزان ریسک را خود پوشش بدهد تا سودش را ببرد. هزینه حمل ما هزینه مالیاتی و سودی که می‌خواهد از این روش کسب کند از جمله مواردی است که باعث اختلاف قیمت‌ها در دو بازار می‌شود و تقریبا اختلاف قیمتی که بین بورس و بازار آزاد وجود دارد منطقی است. حداکثر فروش سلف محصولات ذوب‌آهن دو ماه است.

اگر سلف ۲ماه را ۶۷۰تومان بفروشیم در بازار ۷۵۰تومان است و تفاوت ۸۰تومان است به علاوه برای ۲ماه به ازای هر ماه ۱۰تومان یعنی ۲۰تومان به این قیمت اضافه می‌شود. وقتی هزینه توزیع، هزینه خرده‌فروشی، هزینه مالیات، سود مشتری و پوشش ریسک را محاسبه کنیم، می‌بینیم که تفاوت‌های قیمت منطقی است. زیرا خریدار با نرخ امروز خرید می‌کند اگر در قیمت‌ها در آینده افت کند این تفاوت قیمت می‌تواند پوشش ضرر و زیان را بکند ولی اگر اختلاف قیمت نزدیک باشد باعث ضرر مشتری خواهد شد. به طور تخمینی تفاوت‌ها در دو بازار ۱۰درصد است.

ذوب‌آهن وقتی محصول خود را در بورس عرضه می‌کند از تمام بازارها قیمت را استعلام می‌کنیم و پیش‌بینی اینکه این محصول در بازار چه میزان برایش تقاضا وجود دارد را برآورد می‌کنیم.