گروه بورس فلزات- خریداران فولاد نمی‌خواهند تجربه تلخ سال ۸۴ دوباره تکرار شود. سال گذشته کاهش ناگهانی قیمت فولاد در ماه‌های سرد سال ضرر و زیان زیادی به تجار فولاد تحمیل کرده است، بنابراین آنها در خریدوفروش آهن‌آلات بیشتر دقت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ما، تجار فولاد با کنترل دقیق بازار فولاد رابطه برابری بین عرضه و تقاضای آهن‌آلات ایجاد کرده‌اند تا بازار تشنه محصولات فولادی نشود.به طوری که ثبات و افت اندک آهن‌آلات در روزهای پاییزی گواه تعادل در بازار آهن‌آلات در سال ۸۵ است.تجار فولاد امسال برنامه دارند تا با شناخت موثر بازار آهن‌آلات از تفاوت فاحش قیمت‌ها بین دو فصل گرم و سرد سال جلوگیری کنند.

در حال حاضر ثبات قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار نشان می‌دهد که سیاست خریداران فولاد در مورد ایجاد تعادل در قیمت آهن‌آلات محقق شده است.

حتی برخی اقلام میلگرد که برای ماه‌های پایانی سال معامله شده با افزایش قیمت روبه‌رو است به طوری که دیروز در بورس فلزات تهران قیمت میلگرد A۳ سایز ۱۴-۲۵ شرکت فولاد آذربایجان برای تحویل در بهمن‌ماه کیلویی ۶۱۵۰ریال و میلگرد خراسان برای تحویل در دی‌ماه حدود ۶۲۰۰ریال در هر کیلو معامله شده است.

اقدامات اخیر که برای واردات فولاد به کشور از چین صورت گرفته می‌تواند در متعادل کردن قیمت‌ها موثر باشد.شنیده‌ها حاکی از آن است که بیلت و اسلب زیادی برای تولید میلگرد وارد کشور شده است.

بنابراین انتظار می‌رود با افزایش حجم واردات و افزایش تولید در داخل قیمت آهن‌آلات از نوسان کمی تا پایان امسال برخوردار باشد.همچنین دیروز رییس اتحادیه آهن‌فروشان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: با وجود واردات ۳/۳میلیون تن آهن‌آلات در شش‌ماه اول سال‌جاری به واردات ۶میلیون تن دیگر تا پایان سال نیاز داریم.

محمد آزاد گفت: اگر تا پایان سال این میزان نیاز جبران نشود و در اوایل سال آینده بازار سیاه آهن به وجود می‌آید و قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یابد. وی همچنین از ثبت سفارش ۲میلیون تن آهن‌آلات وارداتی از سوی دستگاه‌های دولتی خبر داد و گفت: در حال حاضر آهن‌های وارداتی ۱۰، ۱۴ و ۱۶ روسی در ۲۸ استان از سوی تعاونی‌ها با حداکثر کیلویی ۷۰۰تومان در حال توزیع است و بازار را متعادل کرده است، لذا علاوه بر واردات آهن از سوی دولت بخش‌خصوصی نیز تا پایان سال واردات خواهد داشت. رییس اتحادیه آهن‌فروشان در مورد وضعیت بازار آهن بیان کرد: شرایط بازار آهن حتی با شروع فصل سرما چندان تغییری نکرده است راکه کلیه فعالیت‌های ساختمانی که قرار بود در شش ماه اول سال انجام شود، به دلیل بالا بودن قیمت‌ها راکد مانده بود و دوباره رونق یافته است، ضمن این که طرح‌های عمرانی دولت نیز در حال ادامه است.

وی درباره تاثیر آهن‌های وارداتی در بازار نیز گفت: توزیع آهن‌های وارداتی قیمت بازار را متعادل کرد و در حال حاضر قیمت‌ها با قیمت‌های جهانی هماهنگ شده است. رییس اتحادیه آهن‌فروشان تاکید کرد که سرمای زمستان در بازار گرم آهن هیچ تاثیری نداشته است و بورس فلزات نیز تاثیری در بازار آن ندارد چراکه تولیدکنندگان بخش‌خصوصی تولید خود را به بورس عرضه می‌کنند.

آزاد همچنین از افزایش قیمت میلگرد و نیز وعده‌های وزیر صنایع به تولیدکنندگان برای بالا بردن تعرفه میلگرد انتقاد کرد. به گفته وی موضوع حمایت از تولید و تعرفه گمرکی بازار را به سمت گرانی سوق می‌دهد و با این تصمیم بحرانی که در بازار آهن به وجود آمده بود، به سمت بازار میلگرد رانده شد، چراکه واسطه‌ها با رها کردن بازار آهن شروع به خرید میلگرد کرده‌اند. آزاد تصریح کرد: با تصمیماتی که اتخاذ می‌شود احتمال بالا رفتن قیمت‌ها در فصل سرما نیز وجود دارد چراکه هنوز کمبود آهن در بازار به طور کامل جبران نشده است.

وی در مورد آهن‌های وارداتی و مشکلی که درباره آهن‌ها بیان می‌شد، عنوان کرد: آهن‌های وارد شده در چند ماه قبل دو نوع بودند که بخشی از مبدا اوکراین و بخشی نیز از مبدا روسیه با آهن‌های اوکراینی به بندر انزلی و آهن‌های روسیه به بندر امیرآباد وارد شده بود، ولی موسسه استاندارد همه این آهن‌ها را به یک چشم می‌دید و تصور می‌کرد که کلیه آهن‌هایی که در بنادر شمالی است فاقد کیفیت هستند، لذا حاضر نمی‌شد آهن‌هایی را که در گمرک امیرآباد بود، مورد آزمایش قرار دهد که پس از اصرار زیاد با آزمایش آنها موافقت شد. آزاد گفت: آهن‌های روسی که در حال حاضر در کشور توزیع می‌شود با استاندارد ۹۱ـ۱۷ ملی ایران هماهنگ از نظر ایستایی و مقاومت از کیفیت بالایی برخوردار است.