روزهای آرام در انتظار بازار شمش فولاد

گروه بورس‌فلزات- روند قیمت شمش فولاد در بازار رسمی و غیررسمی ثابت بوده است. به گزارش خبرنگار ما، طی ۷ماه گذشته وضعیت نرخ‌های شمش فولاد طبیعی بوده و هیچ سقوط ناگهانی یا افزایش چشمگیری دیده نشده است و می‌توان این‌گونه بیان کرد که روند قیمت بازار تقریبا ثابت بوده است.

این ثبات هم به این دلیل بوده که تولید داخل و واردات محصول توانسته است جوابگوی نیازها باشد.

البته همگان فکر می‌کردند که یک تغییری در راه باشد، چین در روز ۲۹اکتبر اعلام کرد که اول نوامبر به میزان ۱۰درصد بر صادرات خود عوارض وضع می‌کند.

اگر قیمت شمش فولاد مذکور ۴۰۰دلار بود یعنی به میزان ۴۰دلار به قیمت‌ها افزوده می‌شد، ولی در واقع این اتفاق رخ نداد.

فولاد خوزستان تنها تولیدکننده شمش فولاد است که این محصول را در داخل می‌فروشد و تولیدکنندگان دیگر تولیداتشان را خودشان مصرف می‌کنند.

با توجه به موقعیت استراتژیک فولاد خوزستان که نزدیک به بندر امام و خلیج‌فارس قرار دارد به عنوان یک صادرکننده عمده است که حدود ۵۰درصد از تولیدات خود را صادر می‌کند.

امسال با توجه به جلسات هفتگی که با ایمیدرو انجام شده قرار شده است که مقداری از محصول خود را به منظور تنظیم بازار شمش فولاد در داخل بفروشد تا از این طریق کمکی به پایین آوردن التهاب محصولات نهایی (ورق- آهن- میلگرد) شود.

البته با توجه به این امر که استراتژی اصلی فولاد خوزستان صادرات می‌باشد این مقوله را به‌طور موقت کنار گذاشته و صادرات را کاهش داده است تا اوضاع بازار داخل آرام‌تر شود و از طرف دیگر کمکی نیز به تولیدکنندگان محصول نهایی داخلی شود تا بتوانند محصولات خود را تحت شرایط مناسب‌تری عرضه نمایند.

با توجه به التهاب قیمت محصول نهایی، فولاد خوزستان قیمت شمش را با قیمتی مناسب در بازار عرضه کرده و تا اندازه‌ای توانسته است با این تکنیک از التهاب بازار بکاهد.

قیمت شمش فولاد طی یک ماه گذشته از ۴۳۰دلار به ۴۸۰ دلار به ازای هر تن رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که این محصول تا پایان امسال از ثبات نسبی برخوردار باشد.

تولیدکنندگان داخلی که شمش تولید می‌کنند به دلیل ایجاد تعادل در بازار از صادرات این محصول در سال‌جاری اجتناب کرده و تامین نیاز داخلی را در اولویت قرار دادند.

اما اجرای این سیاست نتوانسته است تا به‌طور کامل خلاء موجود در بازار شمش را پر کند و اغلب تولیدکنندگان محصول نهایی نسبت به کمبود شمش در داخل اعتراض دارند و معتقدند که دولت باید به جای واردات محصول نهایی، شمش وارد کند تا فولادسازان بخش‌خصوصی نیاز بازار داخلی به تیرآهن و میلگرد را تامین کنند.