رییس‌جمهور جدید شیلی در اولین نطق رسمی خود در مجالس این کشور در هفته گذشته، از واژه «موقت» برای شرح افزایش قیمت مس در ماه‌های اخیر استفاده کرد. قیمت‌های جهانی مس، بخش عمده اولین سخنرانی خانم دکتر میشل بشلت را تشکیل می داد تا مشخص شود که مس تا چه حد در جریان سیاسی و اقتصادی شیلی موثر است.

به گزارش پارس‌تاجران، دولت شیلی بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مس جهان، کودلکو را در اختیار دارد و درآمد حاصل از استخراج و صادرات مس باعث شده تا دولت این کشور در سال گذشته بیشترین مازاد درآمد ثبت شده در طول تاریخ خود را به دست آورد و به نظر می رسد این روند در سال‌جاری نیز ادامه داشته باشد. اما با وجود آنکه شیلی، مس کافی برای عرضه به بازار را در اختیار دارد، ابزار و امکانات کافی جهت استخراج مس از قبیل آب، سرمایه و نیروی کافی را در اختیار ندارد. مشکلاتی از این دست باعث شده تا کودلکو و سایر استخراج‌کنندگان شیلیایی از افزایش تولید جهت پاسخ تقاضای بازار که به سرعت در حال افزایش است باز بمانند. در واقع نگرانی از اینکه ممکن است برنامه های اکتشافی مس در شیلی با تاخیر مواجه شود، یکی از دلایل کمک‌کننده به افزایش بهای مس در ماه‌های اخیر است.این هفته کودلکو بزرگ‌ترین استخراج‌کننده مس جهان، چشم انداز تولیدات کوتاه مدت و بلندمدت شرکت را کاهش داده و پیش بینی کرد که تولید مس سال‌جاری کودلکو با ۶/ ۵‌درصد کاهش به ۱/۱۷‌میلیون تن برسد و روند کاهش در سال‌های بعد نیز ادامه داشته باشد.در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ با شروع روند افزایشی بهای مس، انتقادها از کودلکو به دلیل کم‌کاری در زمینه توسعه منابع مس شرکت، آغاز شده بود. رییس‌اجرایی سابق کودلکو، ژوان ویلارزو طی برنامه ای آرمانی قصد داشت با صرف ۱/۵‌میلیارد دلار در سال ظرف ۱۵ سال آینده تولید مس کودلکو را افزایش داده و از ۱/۷۴‌میلیون تن در سال به ۳‌میلیون تن تا سال ۲۰۲۰ برساند، اما برای چنین برنامه ای بودجه کافی در اختیار نداشت.

جانشین ویلارزو، خوزه پابلو آرلانو، اکنون با این مساله اساسی روبه‌رو است که چگونه سرمایه مورد‌نیاز این برنامه را فراهم کند. با وجود آن که سود شرکت در سه ماهه اول سال ۲۰۰۶ به ۱/۶۸‌میلیارد دلار رسید، اما کودلکو قادر نیست هیچ بخشی از این سود را صرف سرمایه گذاری در برنامه یاد شده بکند. کودلکو شرکتی دولتی است و تمام درآمد حاصل از فعالیت‌های شرکت باید به حساب دولت واریز شود.

دریافت وام جهت انجام برنامه های توسعه شرکت هم راه‌حل مشکلی است، چون بدهکار شدن کودلکو به معنای بدهکار شدن دولت شیلی است و موجب کم شدن اعتبار این شرکت نزد موسسات سنجش اعتبار اقتصادی کشورها می شود. به عقیده رییس‌اجرایی جدید کودلکو، تنها راه‌حل ممکن اما بحث‌برانگیز این است که دولت به شرکت اجازه دهد، که بخشی از سود حاصله را به جای پرداخت به دولت در برنامه های توسعه هزینه کند.آب، مشکل دیگر شیلی در توسعه منابع مس است. معادن مس یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان آب هستند و آب را در جریان فرآوری مس مورد استفاده قرار می دهند، اما بعضی از معادن مس شیلی در میان بیابان آتاکاما، (یکی از خشک ترین نقاط کره زمین) واقع شده اند. از آنجایی که آب شیرین گران‌قیمت است، معدنکاران بیشتر متمایل به استفاده از آب دریا هستند. تام آلبانیز، مدیر مس در شرکت بزرگ معدنی ریوتینتو، ماه پیش اعلام کرد که ریوتینتو و بی.اچ.پی بیلیتون طی برنامه ای مشترک ۲۰۰‌میلیون دلار برای احداث کارخانه نمک‌زدایی جهت تصفیه آب برای استفاده در معدن اسکوندیدا، بزرگ‌ترین معدن جهان، سرمایه گذاری کرده اند. این کارخانه پس از احداث، آب دریا را تا مسافت ۲۰۰ کیلومتر پمپاژ می کند. سایر معادن واقع شده در بیابان آتاکاما، با مشکل مشابهی روبه رو هستند. در صورتی که نیاز به آب معدن اسکوندیدا را در تعداد سایر معادن واقع در منطقه ضرب کنیم، آن وقت ابعاد فاجعه تازه مشخص می شود. معادن مس واقع شده در بیابان آتاکاما، سالانه ۳‌میلیون تن مس یا کمی کمتر از یک‌پنجم عرضه جهانی را تولید می کنند. در برخی از موارد شرکت‌های شیلیایی، با وجود تقاضای بالا برای فلزات، تصمیم گرفته اند، تولید خود را کاهش دهند. آنتوفاگاستا، یکی از این شرکت‌ها است که به‌ میلیاردها خانواده شیلیایی، لوکسیک، تعلق دارد.

این شرکت سال گذشته تصمیم گرفت برای افزایش تولید مولیبدن، تولید مس معدن بزرگ لوس پلامبرس شیلی را کاهش دهد. مولیبدن یکی از عناصر مورد استفاده در تولید فولاد ضدزنگ است که معمولا در کنار ذخایر مس پیدا می شود. افزایش بهای مولیبدن در بازارهای جهانی در سال گذشته به حدی بود که افزایش بهای مس را تحت‌شعاع قرار داد و تولیدکنندگان مس را به کاهش تولید مس و افزایش تولید مولیبدن ترغیب کرد.