تحلیل دبیرکل بورس فلزات از آینده بازار آهن آلات
گروه بورس فلزات - به گزارش خبرنگار ما علی‌اکبر هاشمیان، دبیرکل بورس فلزات گفت: دلیل بالا بودن بعضی از اقلام فولادی مانند میلگرد و ورق به خاطر پرداخت نکردن اعتبارات عمرانی دولت در موعد مقرر است و الان این اعتبارات تازه به بازار تزریق شده و با توجه به این امر پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا یک ماه آینده قیمت میلگرد و ورق کاهش پیدا نکند ولی در زمینه تیرآهن، چون مصرف آن متناسب با فصل زمستان کاهش پیدا می‌کند قیمتش روند نزولی خواهد داشت.

هاشمیان دلیل دیگر افزایش قیمت فولاد را خلاء محصولات فولادی در بازار دانست و اظهار داشت: در ۶ ماه اول امسال باید با توجه به نیاز بازار ۵میلیون تن فولاد وارد می‌شد که از این میزان فقط ۲میلیون تن وارد شده است. به عنوان مثال ۳۵۰هزار تن تیرآهن باید وارد می‌شد در صورتی‌که در ۵ ماه اول امسال که مصرف تیرآهن در حد بالایی قرار دارد فقط ۶۴هزار تن وارد شد.
این گزارش حاکی است قیمت انواع میلگرد و تیرآهن در بازار غیررسمی نسبت به روز دوشنبه افزایش را نشان می‌دهد.
تیرآهن ۱۴ ذوبی از شاخه‌ای ۱۱۶هزار تومان به شاخه‌ای ۱۱۷هزار و ۵۰۰تومان رسید. افزایش قیمت در تیرآهن ۱۶ ذوبی و ۱۸ذوبی کمتر بود و به ترتیب از شاخه‌ای ۱۴۰هزار تومان به ۱۴۲هزار و ۵۰۰ و از ۱۸۱هزار و ۵۰۰تومان به ۱۸۳هزار تومان تغییر یافت. تنها میلگرد آجدار ۸ کلاف ذوبی و ۱۰ کلاف آجدار نوردی و آجدار۱۰ شاخه اردبیلی با قیمت‌های کیلویی ۶۸۵،۶۶۵ و ۶۷۰تومان ثابت بودند. ولی در میلگرد ۱۲ شاخه آجدار کاهش قیمت از ۶۸۰تومان به ۶۷۸تومان بود. میلگرد ۱۴ آجدار میانه از کیلویی ۶۱۱به کیلویی ۶۳۷تومان، میلگرد ۱۶ آجدار میانه از کیلویی ۶۳۸ به ۶۶۵ رسیدند و میلگرد ۱۸ آجدار ذوبی۲یA از کیلویی ۶۴۵ به ۶۶۵تومان، میلگرد ۱۸ آجدار نیشابوری ۳یA از کیلویی ۶۵۵ به کیلویی ۶۸۵تومان، میلگرد ۲۰ آجدار کوثر۳یA از کیلویی ۶۴۴ به ۶۵۵تومان و میلگرد ۲۲ نیشابوری آجدار ۳یA نیز از کیلویی ۶۲۰ به ۶۳۵ تغییر قیمت دادند و معامله شدند.
البته همگان این انتظار را داشتند با واردات محصول و توزیع آن در بازار بر روی سطح قیمت‌ها تاثیر بگذارد و قیمت ها با یک روند نزولی روبه‌رو شود. اما این اتفاق هنوز رخ نداده است و همچنان با افزایش سطح قیمت‌ها روبه‌رو هستیم زیرا محصولی که وارد شده است تا بارگیری انجام شود و به دست مصرف‌کننده برسد زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.
از طرف دیگر مصرف و نیاز داخل به خصوص به میلگرد و تیرآهن (با توجه به نوع مصرفشان در پروژه‌ها به لحاظ مصرف و مقاومتشان) آنچنان بالا است که حتی با وارداتی که در حال انجام است نمی‌تواند کسری را برطرف کرد.
البته صحبت‌هایی در زمینه واردات 25هزار تن میلگرد از چین شنیده می‌شد تا بلکه بتواند بازار را کمی آرام‌تر کند که این صحبت فقط در حدشایعه باقی ماند! و مشکلات موجود در بازار آهن و کمبود (بالاخص محصولات فولادی) در بازار و توزیع نامناسب این محصول سبب شد تا قیمت آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. البته همگان منتظر هستند تا فصل سرد از راه برسد تا بلکه با شروع سرما به دلیل کاهش تقاضا با کاهش قیمت‌ها نیز روبه‌رو شوند.