استفاده ذوب‌آهن از نظام نرم‌افزاری مدرن و کارآمد ERP قابل دفاع و تقدیر است. به گزارش خبرنگار موج، یک کارشناس امور آی.تی(IT) با بیان این مطلب افزود: سخنان انتقاد‌آمیز یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از به‌کارگیری نرم‌افزار ERP در شرکت ذوب‌آهن ناشی از نبود اطلاعات کافی از اهمیت این نرم‌افزار است.

وی بر لزوم برخورد کارشناسانه با امور فنی تاکید کرد و اظهار داشت: نظام ERP مدرن‌ترین و کارآمدترین نرم‌افزار برای به‌کارگیری در صنایع بزرگ است که از سوی یک شرکت بخش‌خصوصی راه‌اندازی و تحویل شرکت ذوب‌آهن شده است.

این کارشناس امور آی تی با اشاره به سرعت رشد دانش فناوری آی تی در جهان، استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری قابل ارتقا‌ را برای صنایع بزرگ ضروری خواند و تصریح کرد: هم‌اکنون در بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی مشابه ذوب‌آهن اصفهان از نرم‌افزارهای قدیمی استفاده می‌شود که علاوه بر غیر کارآمد بودن آنان امکان ارتقا و روزآمد کردن آنها وجود ندارد و پشتیبانی آن نیز به صورت انحصاری در دست شرکت‌های راه‌انداز قرار گرفته است.

وی بیان کرد: نرم‌افزار ERP برخلاف نرم‌افزارهای مورد استفاده در صنایع مذکور به عنوان آخرین نرم‌افزار مورد استفاده در صنایع بزرگ دنیا مطرح می‌باشد که با شرایط فعالیت دستگاه‌های بهره‌بردار قابل تغییر و ارتقا است.

این کارشناس با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در صنایع، نبود فرهنگ استفاده از فناوری آی تی برای کشور را زیان بار خواند و برلزوم حمایت همه جانبه مقامات مسوول به وی‍‍ژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توسعه این فناوری در کشور

تاکید کرد.

وی گفت: نظام نرم‌افزاری ERP در ذوب‌آهن اصفهان را یک شرکت بخش‌خصوصی طی ۱۳ ماه در این شرکت پیاده‌سازی و تحویل داد که ادامه فعالیت شرکت ذوب‌آهن بر اساس این نرم‌افزار و برنده شدن یک شرکت دیگر در مناقصه پشتیبانی آن یک موفقیت بزرگ و نشانگر غیر انحصاری بودن آن است.

وی با اشاره به رشد رقابت در جهان و تاثیر به‌کارگیری نرم‌افزارهای کارآمد در کمک به مدیریت منابع و توسعه بهره‌وری در سازمان‌ها بر لزوم حمایت همه‌جانبه از توسعه آی.تی در کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد: افراد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در کشور ضمن بررسی عملکرد شرکت‌های بخش‌خصوصی و دولتی در راه‌اندازی نرم‌افزارهای مهم در واحدهای دولتی و خصوصی، زمینه لازم را برای تسریع در توسعه به‌کارگیری صنعت آی.تی فراهم کنند.

این کارشناسIT استفاده از نرم‌افزارهای قدیمی، غیر کارآمد و غیر قابل ارتقا را که در جهان امروز کنار گذاشته شده است برای مدیریت واحدهای بزرگ خطرناک توصیف کرد.

وی در ادامه با تاکید بر هزینه‌های سنگین راه‌اندازی، یادگیری و نگهداری از این نوع نرم‌افزارها، افزود: واحدهایی که از این نوع نرم‌افزارها استفاده می‌کنند، در نهایت خود را مجبور به قرار گرفتن در چارچوب غیرانعطاف این نوع نرم‌افزارها قرار خواهند داد که این روند در آینده نزدیک موجب خروج این نوع واحدها از گردونه رقابت خواهد شد.

این کارشناس فناوری اطلاعات در پایان کاهش هزینه‌های راه‌اندازی، فراگیری، بومی‌سازی و نگهداری نرم‌افزارهای مدرن مانندERP را نسبت به نرم‌افزارهای قدیمی از جمله MIS، را که اکنون در برخی صنایع مورد استفاده قرار گرفته است بسیار پایین‌تر اعلام کرد و کوتاه بودن مدت راه‌اندازی و یادگیری روند به‌کارگیری این نظام را از دیگر مزیت‌های آن برشمرد.