ضرورت تشکیل بورس طلا، نفت، پتروشیمی در ایران

احمد رضایی

اگر کالاهای طلا، نفت و پتروشیمی به هر قیمتی وارد بورس شود، قطعا ثبات اقتصادی کشور را در منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت. اگر مسوولان اقتصادی و سیاسی کشور با پیروی از روح بلند سردار سازندگی ایران ، امیرکبیر که ساختار اقتصادی کشور مدیون او است، معاملات کالاهای استراتژیک فوق (که هر سه تای آنها طلا محسوب می‌شوند) را در بورس عملی می‌کردند و اگر در کنار شعارهای روز، گامی بنیادی برای شفافیت قیمت‌های میلیارد دلاری کالاهای فوق که وجهه همت مردان بزرگ است، برداشته شود، ایران قدرتمندی در دو بعد اقتصادی و سیاسی در منطقه خواهیم داشت.

بورس نفت دبی (DME) پس از سه سال کار بی‌سروصدا با حمایت جدی دولت‌های دبی و عمان، سرانجام از ساعت ۲ بامداد روز جمعه اول ماه ژوئن بدون حساسیت و فوتبال بازی اقتصادی، توپ طلایی بورس نفت را وارد دروازه خاورمیانه کردند و جهان را با یک شاخص قیمت جدید نفت در کنار نفت انگلیس و نفت تگزاس مواجه کردند.

دولت عمان اعلام کرد:‌ معامله‌گران نفت ترش عمان از این پس فقط از طریق بورس نفت دبی حق معامله دارند و اولین قیمت پایه معاملات آتی (Furure) از قرار هر بشکه ۰۹/۶۴دلار برای تحویل ماه اوت (دوماه آینده) اعلام شد. معاملات نفت به طور شبانه‌روزی به مدت ۲۳ساعت و ۱۵دقیقه در بورس دبی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. کشور عمان ماهانه حداقل ۳۰ محموله نفتی از بندر مینا الفحل صادر می‌کند و احتمالا شرکت آرامکو عربستان نیز وارد معاملات بورس نفت دبی خواهد شد.

بورس نفت امارات پس از چند بار شکست سرانجام با همت دولت‌های امارات و عمان و تلاش مسوولان پایه‌ریزی شد تا با پشتوانه دولتی این بار به زمین نخورد. یکی از دلایل شکست قبلی بورس نفت دبی، معاملات صرف کاغذی که منجر به تحویل نمی‌شد، بوده است. چنانچه معامله کاغذی به صورت تصویب مالی و بدون تحویل منظور باشد نفت برنت شمال (انگلیس) و تگزاس برای این کار نیز در نظر گرفته شده است. امروز بازار سرمایه ایران تشنه تصمیمات بزرگ است.