شاخص‌های موثر در کاهش قیمت آهن

گروه بورس‌فلزات- در حالی که شاهد کاهش قیمت آهن طی ۸ هفته گذشته بودیم، اما کارشناسان خبر از احتمال نوسان قیمت‌ها در هفته‌های آینده می‌دهند.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، بعد از تعطیلات نوروزی بازار آهن‌آلات با افزایش ناگهانی روبه‌رو شد، اما کارشناسان بازار معتقد بودند که این رشد قیمت مقطعی و کاذب است چرا که تجار قصد دارند تمام محصولات خود را در بازار عرضه کنند و این موضوع به افزایش قیمت‌ها دامن خواهد زد. براساس این گزارش، در این میان پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که با عرضه زیاد آهن در بازار طی روز‌های آینده با افت قیمت کالا روبه‌رو شویم اما این کاهش قیمت مقطعی خواهد بود، چرا که با افزایش دما ساخت‌وساز روند صعودی پیدا خواهد کرد و انتظار رشد دوباره قیمت آهن‌آلات به خصوص میلگرد در اوایل اردیبهشت‌ماه دور از انتظار نبود.

در نیمه نخست فروردین ماه‌جاری افزایش قیمت آهن‌آلات در بازار تهران همچنان ادامه داشت به گونه‌ای که بازار آهن‌آلات با نوعی آشفتگی روبه‌‌رو شده بود، دلایل اصلی گرانی نامعلوم بود.

تحلیلگران بازار معتقد بودند که افزایش قیمت تیرآهن در بورس‌فلزات تاثیر مستقیمی بر روی بازار آهن گذاشته به طوری که برخی کارشناسان بازار،‌ بورس‌فلزات را عامل این گرانی می‌دانستند.

این گزارش می‌افزاید:‌ سرانجام به دنبال تدابیر وزارت صنایع و معادن و دستگاه‌های ذی‌ربط و توصیه‌های مجلس شورای اسلامی به وزارت بازرگانی برای کنترل بازار آهن، در آخرین هفته فروردین‌ماه جاری التهاب در بازار آهن‌آلات فروکش کرد.

بعد از نوسان پردامنه قیمت آهن‌آلات در روز‌های آغازین سال ۸۶ بالاخره در چهارشنبه ۲۲فروردین‌ماه جاری بازار با کاهش اندک قیمت‌ها، نفس راحتی کشید.

با آغاز سال نو که بازار تشنه محصولات فولادی بود از طرفی تجار آهن بعد از تعطیلی ۲۰روزه در تلاش بودند تا کالاهای خودشان را هرچه بیشتر در بازار عرضه کنند،‌ این مساله نقش مهمی در رشد ناگهانی قیمت آهن‌آلات در دو هفته نخست سال ۸۶ داشت.

این گزارش می‌‌افزاید: بازار آهن در روزهای نخست اردیبهشت ماه طوری با نوسان روبه‌رو بود که با سیر نزولی مواجه شد به طوری که قیمت میلگرد ۱۰ آجدار شاخه از کیلویی ۷۳۰ تومان به کیلویی ۷۰۰تومان رسید.

البته روند کاهش قیمت در مدت یادشده تنها معطوف به میلگرد نبود بلکه قیمت اغلب تیرآهن‌ها با افت مواجه شد به طوری که تیرآهن ۱۴ از شاخه‌ای ۱۳۵هزار تومان به شاخه‌ای ۱۳۲هزار تومان رسید.

فروکش کردن شاخص قیمت آهن‌آلات در بازار را می‌توان در چند پارامتر خلاصه کرد.

جو روانی ناشی از تصمیمات دولت برای کنترل بازار آهن،‌ ورود میلگردهای چینی در بازار، کاهش عطش بازار نسبت به روزهای آغازین سال ۸۶ برای آهن و افت قیمت‌ها در بورس فلزات تهران تاثیر بسزایی در افت پلکانی قیمت آهن‌آلات داشته است.

کارشناسان بازار آهن معتقدند، البته هنوز نمی‌توان پیش‌‌بینی دقیقی از بازار فولاد طی ماه‌های آینده ارائه داد چرا که به نظر می‌رسد افت قیمت‌ها مقطعی باشد چون با افزایش دما و گسترش روند ساخت و ساز رشد دوباره قیمت آهن‌آلات در ما‌ه‌های آینده دور از

انتظار نیست.

براساس این گزارش، بازار آهن پس از نوسان زیاد طی ۸هفته گذشته، هم‌اکنون روند کاهشی به خود گرفته و تا حدودی متعادل شده است.

براساس بررسی صورت گرفته از ۸هفته گذشته درباره آهن‌آلات، میلگرد ۸ آجدار کلاف که ۱۵ فروردین ماه جاری یعنی پس از تعطیلات عیدنوروز در بازار غیررسمی هر کیلو به قیمت ۶۸۵تومان عرضه شده بود در انتهای ماه یادشده در هر کیلو به قیمت ۶۹۵تومان رسید.

براساس این گزارش، در اول اردیبهشت ماه جاری قیمت هر کیلو میلگرد ۸ آجدار کلاف به ۶۹۰تومان، ۱۵ اردیبهشت ماه جاری به قیمت ۶۶۵تومان و ۳۱ همین ماه به قیمت ۶۴۸تومان در بازار غیررسمی رسید.

این گزارش می‌افزاید: به دنبال کاهش قیمت میلگرد در بازار غیررسمی، میلگرد ۸ آجدار کلاف که ۶۶۰تومان در هر کیلو در اول خردادماه فروخته می‌شد در چهارشنبه هفته یاد شده بدون نوسان قیمت به همان قیمت ۶۶۰تومان عرضه شد.

تیرآهن نیز طی ۸ هفته گذشته از نوسان زیادی در بازار غیررسمی برخوردار بود به طوری که قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ در ۱۵ فروردین‌ماه، جاری در بازار غیررسمی ۱۲۸هزار و ۵۰۰تومان، ۲۹فروردین‌ماه جاری ۱۳۲هزار و ۵۰۰تومان بود.

همچنین هر شاخه تیرآهن ۱۴ در اول اردیبهشت‌ماه گذشته به قیمت ۱۳۲هزار و ۵۰۰ بود و ۱۵اردیبهشت‌ماه گذشته معادل ۱۲۳هزار تومان و در سی و یکم اردیبهشت ۱۱۶هزار تومان بود.

بر این اساس، هر شاخه تیرآهن ۱۴ در اول خردادماه جاری به قیمت ۱۲۰هزار تومان و در نهم ماه جاری به قیمت ۱۱۵هزار و ۵۰۰تومان رسید.

در مدت مورد بررسی یعنی اول فروردین‌ماه تا ۹ خردادماه جاری قیمت هر شاخه تیرآهن ۲۷ نیز با نوسان روبه‌رو بود به طوری که این نوع تیرآهن در هر شاخه از ۴۶۸هزار تومان در ابتدای سال جاری به ۴۹۱هزارتومان در پایان فروردین‌ماه، ۴۹۶هزارتومان در اول اردیبهشت‌ماه ۴۷۵ هزارتومان در ۱۵اردیبهشت، ۴۵۵ هزارتومان در۳۱ اردیبهشت و ۴۸۳ هزار تومان در نهم خردادماه جاری رسید.

این گزارش می‌افزاید: به اعتقاد فعالان بازار، نبود تقاضا، عدم‌پرداخت وام از سوی بانک‌های خصوصی به علت کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی موجب کاهش نقدینگی در بازارشده و این امر افت قیمت آهن‌آلات را به دنبال خواهد داشت.

حال باید منتظره بمانیم که با افزایش گرما و فصل ساخت‌و‌ساز آیا پیش‌بینی کارشناسان بازار مبنی‌بر افت قیمت آهن‌آلات محقق خواهد شد؟