دستورالعمل ۱۱ ماده‌ای ثبت سفارش کالا در بورس فلزات منتشر شد.

این دستورالعمل با توجه به ماده ۲۱ آیین‌نامه معاملات شورای بورس در سال ۱۳۸۲ و ماده ۲۲ آیین‌نامه اتاق پایاپای بورس فلزات مصوب ۱۳۸۴ با هدف افزایش شفافیت معاملات، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و سامان بخشیدن به ثبت سفارش‌های مشتریان اعم از خریداران و فروشندگان در ا ین بورس‌ها تدوین شده است.

بر اساس ماده ۱۱ این دستورالعمل کارگزاران مکلفند تا ۱۵ روز پس از ابلاغ، عملیات خود را با مفاد دستورالعمل تطبیق دهند.متن کامل این دستورالعمل به این شرح است: دستورالعمل ثبت سفارش کالا در بورس فلزات

در راستای اجرای مواد ۲۱ آیین‌نامه معاملات مصوب مورخ ۰۳/۰۶/۸۲ شورای بورس و اصلاحات بعدی آن و ۲۲ آیین‌نامه اتاق پایاپای بورس فلزات مصوب مورخ ۰۹/۰۳/۸۴ شورای بورس و با هدف افزایش شفافیت معاملات، حمایت از حقوق‌ سرمایه‌گذاران و سامان بخشیدن به ثبت سفارش‌های مشتریان (اعم از خریداران و فروشندگان) در این بورس‌ها این دستورالعمل تدوین و تصویب می‌گردد.

ماده ۱. کلیه کارگزاران موظفند سفارش‌های هریک از مشتریان را در فرم‌های ثبت سفارش که توسط بورس ابلاغ می‌گردد، ثبت نمایند.

ماده ۲. کلیه نقل و انتقالات وجوه بین کارگزار و مشتری از طریق انتقال فی‌مابین حساب‌های بانکی کارگزاری و مشتری صورت خواهد پذیرفت و انتقال وجه از سایر طرق ممنوع می‌باشد. بانک یا بانک‌های مورد نظر و نوع حساب توسط بورس تعیین می‌گردد.

ماده ۳. درج کد مشتری در فرم ثبت سفارش‌ الزامی است.

ماده ۴. کد مشتری موضوع ماده ۳ این دستورالعمل بایستی قبلا به درخواست مشتری، توسط کارگزار از بورس اخذ شده باشد. جهت اخذ کد مشتری کارگزار بایستی مدارک زیر را به بورس ارائه نماید.

۱ - برای اشخاص حقیقی کپی شناسنامه و کارت ملی که توسط کارگزار برابر اصل شده باشد و برای اشخاص حقوقی مدارک تاسیس و دارندگان امضای مجاز و کپی شناسنامه صاحبان امضای مجاز که توسط کارگزار برابر اصل شده باشد.

۲ - فرم تکمیل شده درخواست کد به‌شرح پیوست این دستورالعمل

تبصره: فرم درخواست کد توسط بورس ابلاغ می‌گردد.

ماده ۵. کارگزاران مکلفند فرم‌های ثبت سفارش را برای هر مشتری به ترتیب شماره سریال بایگانی و حسب استعلام به بورس و یا سازمان ارائه نمایند.

ماده ۶. جهت رعایت نوبت مشتریان ثبت زمان و تاریخ دقیق، هنگام تکمیل فرم سفارش الزامی است. این قاعده در مورد سفارش‌های الکترونیکی یا تلفنی نیز صادق می‌باشد. کارگزاران مکلفند براساس اولویت زمانی دریافت سفارش مشتری، نسبت به اجرای سفارش‌ اقدام نمایند.

ماده ۷. کارگزار موظف است هنگام دریافت سفارش خرید، حداقل ۱۰‌درصد بهای تقریبی معامله را در حساب پیش‌دریافت از مشتری یا حساب کنترل اعتبار اعطایی به مشتری نزد کارگزار منظور نماید.

حساب پیش‌دریافت مشتری از محل وجوه واریزی وی به حساب جاری معاملاتی کارگزار یا بستانکاری وی در حساب کارگزاری و حساب کنترل اعتبار اعطایی مشتری از محل وجوه متعلق به شرکت کارگزاری قابل تامین است.

تبصره: کارگزار موظف است در دفاتر خود برای حساب پیش‌دریافت از مشتری و حساب کنترل اعتبار اعطایی به مشتری سرفصل جداگانه ایجاد نماید و در هنگام اجرای سفارش خرید هر مشتری، اطمینان یابد که مبلغ کل سفارش‌های خرید وی که توسط آن کارگزاری درحال اجرا است، بیش از ده برابر مجموع مانده‌های این دو حساب نباشد.

ماده ۸. در صورتی که خریدار پس از ارائه سفارش و قبل از انجام معامله از خرید کالا منصرف شود و یا چنانچه کارگزار خریدار به هر علت نتواند نسبت به خرید کالای موضوع سفارش اقدام کند، پیش‌دریافت مشتری آزاد می‌شود.

تبصره: مراتب انصراف خریدار باید قبل از تحقق معامله ذیل فرم سفارش مربوطه درج و به امضای طرفین برسد.

ماده ۹. چنانچه خریدار پس از اعمال سفارش توسط کارگزار خریدار از پرداخت الباقی وجه موضوع سفارش ظرف مهلت مقرر خودداری نماید معامله موردنظر محقق نشده و کارگزار خریدار کلیه کارمزدهای انجام معامله را از محل پیش‌دریافت مشتری یا اعتبار اعطایی به وی کسر و فروشنده برای مطالبه خسارات وارده به خود به کانون کارگزاران مراجعه خواهد کرد.

تبصره: بعد از گذشت ۱۰ روز کاری از احراز عدم تحقق معامله، کارگزار خریدار پس از استعلام از کانون کارگزاران و اطمینان از عدم طرح شکایت بابت مطالبه خسارت، الباقی پیش‌دریافت مشتری را به وی مسترد خواهد کرد.

ماده ۱۰. در صورتی که کارگزار هر یک از وظایف و تکالیف مقرر در این دستورالعمل را رعایت نکند در مقابل ادعای طرف مقابل مسوول و پاسخگو بوده و اقدام کارگزاری حسب مورد براساس مقررات انضباطی مربوطه، تخلف محسوب خواهد شد.

ماده ۱۱. کارگزاران مکلفند ظرف حداکثر ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل عملیات خود را با مفاد آن تطبیق دهند. بدیهی است در پایان مهلت مذکور با کارگزاران متخلف برابر مقررات برخورد خواهد شد.