گروه بورس فلزات- انجمن آهن و فولاد چین از دولت چین خواسته است که در خصوص تجدیدنظر درباره مالیات‌های صادراتی فولاد محتاط‌تر عمل کند. چون می‌تواند موجب افزایش شدید قیمت‌های فولاد در جهان شده و باعث کاهش در قیمت‌های داخلی شود.

پکن پاداش‌های صادراتی برای ۸۳ محصول فولادی را برداشته و آن را به ۵درصد برای ۷۶محصول فولادی کاهش داد، این اقدام که ۱۵ آوریل صورت پذیرفت هدفش کنترل یا کاهش صادرات فولاد تا ده درصد تولید است.

قیمت‌ها در چین پس از اعلام رسمی دولت در روز ۱۰ آوریل بسیار پرتلاطم شد. انجمن فوق هشدار داد که کوشش چین برای کنترل صادرات از طریق کاهش تشویق‌های صادراتی می‌تواند موجب افزایش قیمت‌های جهانی آن شود.

در سال ۲۰۰۶ میزان صادرات محصولات نهایی چین به ۴۳میلیون تن بالغ‌ شد که ۹درصد کل تولید این کشور بود که موجب توازن در بازار جهانی فولاد شد.

مصرف جهانی فولاد احتمالا امسال شدیدا افزایش پیدا کند و کاهش مشوق‌های صادراتی برای کنترل صادرات چین می‌تواند بازار جهانی فولاد را نابسامان و قیمت‌های داخلی این کشور را با آشفتگی مواجه کند.

علاوه‌بر این تقاضای جهانی فولاد آنچنان افزایش پیدا خواهد کرد که حتی قیمت‌های بالاتر چین را نیز پذیرفته و در نتیجه اثرات اقدامات یا سیاست‌های کاهش تخفیف‌های مالیات بر صادرات پکن را خنثی خواهد کرد.

به عنوان مثال قیمت بیلت و اسلب صادراتی چین همواره پس از اینکه پکن تخفیف مالیات بر صادرات را کاهش داده روند صعودی پیدا کرده است.

به دلایل متفاوتی قیمت‌های داخلی می‌تواند هم افزایش پیدا کرده و هم کاهش پیدا کند که هر کدام از این شرایط موجب عدم ثبات و رشد اقتصادی موردنظر دولت چین خواهد شد.