شایعه ضررهای میلیاردی تاجران آهن در بازار

گروه بورس فلزات - زهرا مسافر: به دنبال کاهش قیمت آهن در بازار، شایعه ضررهای میلیاردی تاجران آهن در بازار قوت گرفت.

این در حالی است که شواهد حاکی از آن است که این بار نیز همانند همیشه واسطه‌ها و کسبه‌های جزء دچار ضررهای سنگینی شده‌اند نه فروشندگان عمده و واردکنندگان. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد با آغاز سال ۸۶ بازار آهن‌آلات یکباره با جهش قیمت‌ها روبه‌رو شد که به دنبال تصمیمات جدید دولت و تدابیر مسوولان ذی‌ربط، افت قیمت‌ها را طی ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته شاهد شدیم. این گزارش حاکی است: طی ۱۰ روز گذشته قیمت هر کیلو تیرآهن ۱۴ به طور متوسط ۱۵۰ تومان کاهش داشته است و بسیاری از کارشناسان بازار آهن معتقدند این میزان کاهش نمی‌تواند موجب ضررهای میلیاردی تاجران شده باشد. برای پی بردن به صحت و سقم این شایعه خبرنگار دنیای اقتصاد با تعدادی از بنکداران و فعالان بازار آهن به گفت‌وگو پرداخت که در زیر آن را می‌خوانید:

علی فقیهی نژاد به عنوان کارشناس بازار آهن معتقد است هم‌اکنون قیمت آهن کاهش نیافته و ضرر مالی نیز مشاهده نمی‌شود.

به ادعای وی، اعلام کاهش قیمت آهن طی روزهای اخیر از سیاست‌های دولت است و به عنوان فعال بازار آهن، کاهش را در بازار مشاهده نمی‌کنم.

فقیهی می‌افزاید: در حال حاضر آهن به طور جدی تنها در بورس فلزات تهران معامله می‌شود.

وی عقیده دارد که سبدهای محصولات آهنی از قبل توسط افرادی خاص و محدود خریداری شده و در بنگاه‌ها دپو و بنکدار به میزان دلخواه به بازار عرضه می‌کند و با فاکتورهای عادی معامله می‌شود.

وی درخصوص تعادل بازار آهن معتقد است که بورس باید از شرایط کنونی خود خارج شود و محدودیتی در فروش نگذارد.

فقیهی می‌افزاید: سبدهای محصولات آهنی در بورس باید از سوی دولت کنترل شود و کارگزاران در بورس باید تغییر کنند تا رانت ایجاد نشود. به ادعای وی، برخی از عرضه‌کنندگان فولاد در بورس، موجب افزایش قیمت‌ها می‌شوند به گونه‌ای که سبدهای محصولات آهنی در فاصله بسیار کوتاه خریداری می‌شود و این امر انحصار ایجاد کرده است.

این کارشناس بازار آهن با اشاره به اینکه تنها واسطه‌ها در این میان متضرر می‌شوند، می‌گوید: دولت باید در میان مردم اعتمادسازی کند تا همه اعتماد کنند و تنها عده‌ای محدود به نسبت به امر خرید آهن اقدام نکنند.

یک بنکدار دیگر بازار آهن نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون قیمت آهن ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش یافته است، معتقد است: تنها برخی از اقلام کاهش قیمت یافته و کسانی متضرر شده‌اند که از پیش با قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند که در این میان برخی نیز سود برده‌اند.

علی کارخانه، با بیان اینکه ضرر مالی در بازار آهن نسبی است، می‌افزاید: با افت قیمت آهن طی روزهای اخیر تنها واسطه‌ها ضرر کرده‌‌اند و تاجران و فعالان اصلی بازار هیچ‌گونه ضرری را متحمل نشده‌اند. به گفته وی، در‌حال‌حاضر تاجران عمده با کاهش قیمت آهن در بازار ضرر نکرده و تنها افرادی که در مراحل آخر از بورس با قیمت‌های بالا خرید کرده‌اند که آنها نیز باید مدتی برای فروش محصول خود دست نگه دارند.

این فعال بازار آهن در خصوص تعادل بازار آهن توصیه می‌کند: دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا قیمت آهن‌آلات در بازار ثابت شود و دچار هیچ‌گونه نوسانی نشود و در هیچ کجای دنیا نوسان قیمت‌ها را طی یک روز مشاهده نمی‌کنید که در کشور ما وجود دارد.

به گفته کارخانه، در تمام دنیا به طور معمول قیمت آهن طی یکسال شاخه یا کیلویی ۱۰ تا ۲۰تومان نوسان می‌یابد نه بیشتر.

وی می‌افزاید: دولت باید براساس قیمت‌های جهانی، برای واردکنندگان محصولات آهنی حداکثر ۱۰درصد سود در نظر بگیرد نه بیشتر.

کارخانه بیان این مطلب که در یک مقطع از زمان سودهای زیادی نصیب برخی از واردکنندگان آهن شده است، می‌گوید: در این میان تنها با نوسان قیمت‌ها واسطه‌ها و کسبه‌های جزء با ضررهای مالی مواجه می‌شوند.

یک فعال دیگر بازار آهن با اشاره به اینکه با افت قیمت‌ها، بخش عمده‌ای از کسبه‌ خرده فروش متضرر شده‌اند، اظهار داشت: علت گرانی‌های اخیر، تاجران و فعالان بازار آهن نیستند چرا که بخش عمده‌ای از بازار آهن در اختیار دولت است. وی که نخواست نامش فاش شود تنها دولت و عوامل زیرمجموعه دولت را عامل اصلی نوسان قیمت آهن می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر تنها افرادی که از بورس فلزات تیرآهن‌های ریز و درشت را گران خریدند دچار ضرر شده‌اند.

این فعال بازار آهن معتقد است: بخش عمده بازار آهن دست دولت و عامل اصلی نوسانات موجود در بازار دولت است و کاهش قیمت‌ها طی ۱۰ روز اخیر نیز با اراده خود دولت صورت گرفته، چرا که تاجران موجود در بازار آهن به حداقل سود بسنده می‌کنند و خرید خود را انبار نمی‌کنند به‌ گونه‌ای که مجموعه عوامل دولتی مسبب اصلی گرانی، محصولات فولادی در کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی هیچ دخالتی در افزایش یا کاهش قیمت آهن در بازار ندارد، تصریح می‌کند: بخش‌خصوصی خواستار جریان آزاد در بازار است. وی توصیه می‌کند، بستر مناسب برای معامله آزاد میان خریدار و فروشنده فراهم شود اما هم‌اکنون شرایط بازار به گونه‌ای است که فروشنده به ناچار براساس قیمت پیشنهادی خریدار جنس خود را عرضه می‌کنند.

این فعال بازار آهن با اشاره به اینکه قیمت برخی از اقلام آهن‌آلات هر کیلو تا ۱۵۰تومان کاهش یافته است، می‌گوید: در این میان تنها کسبه خرده‌فروش زیر پا له می‌شود و واردکنندگان و تاجران عمده سود مورد نظر نصیبشان می‌شود که در این میان شرکت‌های وابسته به دولت تنها تاجران بزرگ بازار آهن هستند نه بخش‌خصوصی.

وی با اشاره به شایعه ضررهای میلیاردی تاجران آهن در بازار می‌افزاید: چنانچه هر کیلو آهن ۱۰۰تومان کاهش یافته باشد یعنی باید تاجر دارای ۱۰۰هزار تن موجودی باشد که متحمل ضرر میلیاردی شود و این امر صحت ندارد.