قیمت‌ مس در ایران مطابق با بورس لندن است

آزاده حسینی

گروه بورس فلزات- دلایل نوسان قیمت مس در بازار‌های جهانی و به دنبال آن در بازارهای داخلی و چگونگی قیمت‌گذاری مس در بورس‌فلزات تهران و مقدار تولید آن از جمله سوالاتی بود که برای رسیدن به پاسخ آن ما را بر آن داشت تا با مهندس علی‌اصغر پورمند، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به گفت‌وگو بنشینیم. وی در حال حاضر مدیرعامل بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در داخل کشور است. متن زیر مشروح گفت‌وگو با ایشان است:

آقای پورمند لطفا کمی در خصوص وضعیت تولید شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۸۵ توضیح دهید.

در سال ۱۳۸۵ کل استخراج شرکت ملی صنایع مس ایران معادل ۸۱میلیون و ۱۴۱هزار و ۹۸۲تن بوده که از این مقدار ۲۷میلیون و ۹۴۹هزار و ۱۳تن سنگ سولفوری، ۷۳۱هزار و ۵۲۹تن کنسانتره مس، ۲۴۴هزار و ۱۲۶تن آند، ۲۰۰هزار و ۸۰۰تن کاتد و ۶هزار و ۶۴۴تن هم کنسانتره مولیبدن بود.

آیا تولیدات شرکت ملی صنایع مس ایران مطابق با برنامه‌ تولید آن شرکت بوده یا کمتر؟

تولیدات شرکت ملی صنایع مس ایران از میزان برنامه تولید این شرکت هم بیشتر بود.

به طوری که برنامه کل استخراج برای سال ۱۳۸۵ معادل ۷۲میلیون و ۴۳۴هزار و ۳۱۲ تن بود. در حالی که در سال ۱۳۸۴ تولیدات ما معادل ۶۱میلیون و ۵۱۶هزار و ۹۰۱ تن بود. که به این ترتیب استخراج در سال ۱۳۸۵، ۱۳۲درصد از ۱۳۸۴ بیشتر بود. در تولید سنگ سولفوری هم ۱۱۰درصد از میزان برنامه تولید جلوتر عمل کردیم به صورتی که برنامه تولید ما برای سال ۱۳۸۵ معادل ۲۵میلیون و ۴۳۶هزار و ۸۱۲ تن بود. همچنین برنامه تولید شرکت ملی مس برای کنستانتره مس هم معادل ۶۵۹هزار و ۳۳۶ تن بود. برنامه تولید شرکت برای آند و کاتد کالا هم معادل به ترتیب ۲۴۰هزار و ۱۹۰هزار و ۳۰تن بود که بیشتر از برنامه تولید محقق شد.

در تولید کنستانتره مولیبدن هم در برنامه ۴هزار و ۲۷۴ تن بود که باز هم بیشتر تولید شد.

میزان صادرات شرکت‌ صنایع ملی مس ایران در سال ۱۳۸۵ چقدر بوده و سال ۱۳۸۴ این رقم چقدر بوده است؟

در سال ۱۳۸۵ میزان صادرات شرکت ملی صنایع مس ایران معادل ۲۵۸هزار و ۳۸۰ تن به ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار بود که به کشورهای سوئیس، انگلستان، چین، ایتالیا، ترکیه، مصر، هند، بلژیک، کویت، عمان و فیلیپین صورت گرفته است.

نحوه قیمت‌گذاری مس چگونه انجام می‌شود و تا چه حد این نرخ وابسته به بازارهای خارجی است؟

قیمت‌گذاری محصولات مسی در بورس تهران (TME) از زمان پذیرش محصولات فوق تاکنون کاملا و دقیقا بر اساس معیارهای جهانی (بورس فلزات لندن LME) انجام می‌پذیرد.

نرخ فلز مسی که از سوی شرکت شما صادر می‌شود با قیمت داخلی آن یکسان است یا خیر؟

همانطور که مستحضرید تمام سعی و تلاش شرکت ملی صنایع مس ایران در درجه اول تامین بازار داخلی و حمایت از مصرف‌کننده محصولات مسی است. در راستای تحقق این هدف، قیمت محصولات مسی در داخل از قیمت صادراتی کمتر است.

وضعیت قیمت مس در سال جاری در بازارهای داخلی و خارجی چگونه بود؟

محصول مس در بازارهای جهانی و داخلی در سال گذشته و سال جاری نوسان زیادی داشته بنابراین بهتر است در مورد کاتد صحبت کنیم.

مس کاتد از فروردین ماه سال ۱۳۸۵ با قیمت ۸هزار و ۴۴۳دلار در هر تن به فروش رسید.

نرخ میانگین کاتد در اردیبهشت و خرداد ماه به ترتیب ۶هزار و ۵۱۸ و ۶هزار و ۵۷۳ دلار در هر تن بود.

در تیر، مرداد، شهریور هم میانگین قیمت کاتد هر تن ۷هزار و ۴۸۶، ۷هزار و ۶۶۴، ۷هزار و ۶۱۵دلار در هر تن بود و در مهر، آبان‌ و آذر هم کاتد به ترتیب با میانگین نرخ ۷هزار و ۵۶۹، ۷هزار و ۴۹۴، ۶هزار و ۹۵۳دلار در هر تن به فروش رسید. در دی، بهمن و اسفند هم میانگین نرخ مس کاتد ۶هزار و ۷دلار، ۵هزار و ۸۱۶دلار و ۵هزار و ۵۸۳دلار بود که به طور میانگین نرخ مس کاتد سال ۱۳۸۵ معادل ۶هزار و ۴۹۰دلار در هر تن بود.

جناب آقای علی‌اصغر پورمند از نظر ذخائر معدنی مس ایران در رتبه چندم جهان قرار دارد؟

شیلی با داشتن ۱۵۰میلیون تن ذخیره معدنی مس بیشترین ذخیره را دارا است و ایران با ذخیره قطعی حدود ۱۴میلیون تن مس محتوا بیش از ۳درصد از ذخایر دنیا را به خود اختصاص داده است. بعد از شیلی، آمریکا با اختلاف زیاد با داشتن ۴۰میلیون تن ذخیره مواد معدنی رتبه دوم دارندگان ذخیره معدنی مس را دارا است. بعد از آمریکا، اندونزی، پرو، لهستان به ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم دارندگان ذخایر معدنی مس را به خود اختصاص داده‌اند.

کیفیت محصولات تولید داخل در چه حدی است؟

کلیه تولیدات محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران به لحاظ کیفیت، در حد گرید A است و در تمام بازارهای جهانی به راحتی به فروش می‌رسد. (لطفا در خصوص تنوع محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران توضیح دهید) و کنسانتره، مفتول، بیلت، اسلب، کاتد و آند از انواع محصولات تولیدشده در شرکت ما هستند.

عمده مشتریان شرکت ملی صنایع مس ایران چه شرکت‌هایی هستند؟

عمده مشتریان شرکت ملی صنایع مس ایران در واقع تولیدکنندگان سیم و کابل هستند و تولیدکنندگان تجهیزات لوازم خانگی هم از دیگر مشتریان این شرکت به شمار می‌آیند.