بر اساس طرح جامع تنظیم بازارآهن قرار بود ۴وزارتخانه که مصرف بالایی دارند تیرآهن موردنیازشان را از خارج وارد کرده و از فشار به بازار داخلی بکاهند. سال ۸۵ این امر محقق نشد، در عین حال وزیر صنایع و معادن در سال جدید خواستار آن شده است که این طرح به سرعت عملیاتی شود. رییس هیات‌مدیره بورس فلزات در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افزود: عدم‌ تعادل عرضه و تقاضا قیمت تیرآهن در بازار را نسبت به سال قبل ۸ تا ده‌درصد افزایش

داده است.

محمد‌حسین دیده‌ور، در خصوص افزایش قابل‌توجه قیمت آهن در بازار در سال جدید اظهار داشت: دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار کمبود تولید است، البته به دلیل فعال شدن بخش خصوصی در تولید میلگرد مشکلی در این زمینه وجود ندارد و افزایش قیمت‌ها ناشی از کمبود تیرآهن در بازار است.

وی با بیان اینکه حجم تولید تیرآهن در ذوب آهن اصفهان به عنوان مهم‌ترین تولید‌کننده تیرآهن کشور تنها پاسخگوی ۵۵‌درصد نیاز بازار داخلی است، افزود: ۴۵‌درصد نیاز مازاد بر تولید تیرآهن را باید از کشورهایی مانند چین و کشورهای همسایه تامین کنیم.

دیده‌ور مشکل کارخانه‌های داخلی برای تامین مواد اولیه مانند بیلت (شمش آهن) از خارج در نتیجه آثار روانی تحریم‌ها را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی صد دلار در هر تن افزایش یافته است که این عامل نیز نقش موثری در افزایش قیمت‌ها داشته است.

رییس هیات‌مدیره بورس فلزات تهران همچنین تصریح کرد: به دلیل درآمدهای خوب نفتی در سال‌های اخیر و افزایش نقدینگی، سرمایه‌گذاری‌ها در بخش فولاد افزایش یافته است.

وی در عین حال افزود: رشد اعتبارات عمرانی بودجه و رشد نقدینگی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری تقاضا را برای مصرف تیرآهن افزایش داده و به نامتعادل شدن عرضه و تقاضا در بازار تیرآهن دامن زده است و کارخانه‌های داخلی نتوانسته‌اند پاسخگوی چنین تقاضایی باشند.

خبرنگار فارس به دیده‌ور گفت: طی سال‌های گذشته دولت با واردات تیرآهن از کشورهای آسیای میانه اقدام به تنظیم بازار می‌کرد، چرا برای تنظیم بازار اقدام به واردات نمی شود؟

وی پاسخ داد: امکان واردات تیرآهن از کشورهای همسایه تا ۶ ماهه اول سال ۸۵ امکانپذیر بود. اما به دلیل افزایش قیمت گاز در منطقه آسیای میانه و طرح‌های توسعه‌ای که در خود این کشورها در حال انجام است، صادرات تیرآهن از آسیای میانه نیز انجام نمی‌‌‌شود و اکنون تیرآهن تولید شده در این کشورها تنها پاسخگوی نیاز داخلی آنها است.

وی بر این اساس مسایل مطرح در خصوص گران شدن قیمت در بازار به علت جلوگیری از عرضه و احتکار تیرآهن را رد و تاکید کرد: عامل اصلی افزایش قیمت‌ها عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار است.

وی افزایش قیمت تیرآهن نسبت به سال قبل را ۸ تا ده‌درصد ذکر کرد.

دیده‌ور به این پرسش که چشم‌انداز قیمت‌ها در بازار را چگونه ارزیابی می‌کند، پاسخ صریحی نداد و گفت: باید ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها به خصوص کارخانه‌های بخش خصوصی با اعطای تسهیلات ارزی مورد نیاز واحد‌ها فعال شود، وگرنه با حرف و گمان مشکلی حل نخواهد شد.

رییس هیات‌مدیره بورس فلزات در حالی افزایش قیمت آهن را منحصر به تیرآهن می‌داند که گزارش‌های منتشره از وضعیت بازار حاکی از رشد قیمت‌ها در دیگر محصولات و از جمله میلگرد، ناودانی نبشی و ورق آهن گالوانیزه است.

همچنین رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در صورت تامین به موقع مواد اولیه (شمش فولاد)، تولید فولاد امسال از مرز ۱۳‌میلیون تن خواهد گذشت.

به گزارش ایسنا، تقی بهرامی نوشهر، با اعلام این خبر، میزان تولید محصولات فولادی در سال گذشته را ۱۱‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تن اعلام کرد که از این میزان سهم بخش دولتی بیش از ۹‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تن و بخش خصوصی نزدیک به دو‌میلیون تن بوده است.

او، همچنین درباره میزان تولید تیرآهن در سال گذشته گفت: در بخش تیرآهن سال گذشته کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و گروه ملی فولاد نزدیک به یک‌ میلیون و ۴۰۰‌هزار تن تولید داشتند که در صورت تامین به موقع شمش مورد نیاز، دولت توان تولید یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تن تیرآهن را در سال جاری خواهد داشت.