واکنش بازار به افزایش قیمت مس
با وجود نوسانات بالا و نسبتا منفی در بازارهای سهام، قیمت فلزات آهنی روند نسبتا خوبی را از خود نشان دادند. به نظر می‏رسد که در هفته‏های قبل روند قیمت فلزات بیشتر تحت شعاع افزایش و کاهش موجودی‏های بورس لندن قرار داشته است به طوری که فلزاتی که با کاهش موجودی مواجه می‏شدند افزایش قیمت می‏یافتند و فلزاتی که موجودی‏های آنها افزایش می‏یافت با کاهش قیمت روبه‌رو می‏شدند. این پدیده تا حدی منطقی است، ولی حرکت‏های تکنیکی فقط بر پایه کاهش موجودی‏ها را نمی‏توان کاملا معقول دانست. در اوایل هفته گذشته روند بسیار قدرتمند افزایش قیمت نیکل و مس به دلیل کاهش موجودی‏ها به دیگر فلزات هم سرایت کرد و مجموعه فلزات روند مثبت نسبتا قدرتمندی داشتند اما در اواخر هفته به دلیل نگرانی در مورد رشد اقتصاد آمریکا و برخی آمار ضعیف مثل رشد یک‌درصدی سفارشات به کارخانه‌های ایالات متحده که کمتر از انتظار بود بازار فلزات با کاهش قیمت مواجه شد.

مس
قیمت مس که به حدود 5200 دلار برای هر تن کاهش یافته بود، در چند هفته گذشته روند صعودی قدرتمندی را طی کرده است به طوری که قیمت مس در هفته قبل با عبور از 7400 دلار به بالاترین سطح در 5‏ ماه گذشته رسید. موجودی‏های مس لندن هم برای هشت‏هفته روند کاهشی داشته و از 230‌هزار تن به کمتر از 179‌هزار تن رسیده‏اند. مهم‏ترین دلیل افزایش قیمت مس، تقاضا از سوی چین است و افزایش شدید واردات چین در ماه‏های ژانویه و فوریه تا حدی گواه بر این ادعا تلقی می‏شوند. واردات چین در ماه فوریه به 152هزار و 656 تن رسید که بیشترین میزان واردات پس از فوریه سال 2004 است. ریچارد ادکرسون مدیرعامل شرکت Freeport Mc-Moran Copper & Gold میانگین قیمت نقدی مس در 3‏ ماه دوم سال‌جاری میلادی را 6600 دلار برای هر تن تخمین می‏زند که از میانگین قیمت 5880 دلاری در 3‏ماهه اول بیشتر است.
Huang Guoping از شرکت Minmetals می‏گوید که تولید مس در چین در سال ۲۰۰۶ حدود ۹۳/۲‌میلیون تن است که ۱۸‌درصد بیشتر از سال گذشته است. همچنین آمارهای رسمی ممکن است ۷۵۰هزار تن از تولیدات شرکت‏های کوچک را در نظر نگرفته باشد. انتظار می‏رود که تقاضا برای مس از سوی چین تا سال ۲۰۱۰ میلادی با رشد ۲۱‌درصدی به ۵/۴ تا ۷/۴‌میلیون تن افزایش یابد. با کشف معادن جدید و ۸/۲۶‌میلیون تن ذخیره مس، وابستگی چین به واردات کاهش خواهد یافت و به گفته Minmetals رشد مصرف چین نیز در چند سال آینده کاهش می‏یابد و در آن زمان قیمت مس نیز با کاهش روبه‌رو خواهد شد. بازار مس بیشتر به افزایش واردات چین و کاهش موجودی‏های لندن واکنش نشان می‏دهد و رکود بازار مسکن در ایالات متحده که برای فلزات، و مخصوصا مس حائز اهمیت است در حال حاضر تحت شعاع آمار واردات چین قرار دارد. به گفته شرکت تحلیلی Sanford Bernstein، فعالیت در بازار مسکن آمریکا در سال‌جاری ۲۰‌درصد کاهش خواهد یافت که تقاضا برای مس را ۵۶/۰‌درصد و تقاضا برای آلومینیوم و فولاد را به ترتیب ۲۳/۰‌درصد و ۱۲/۰‌درصد کاهش می‏دهد.
Merrill Lynch افزایش اخیر قیمت مس را کمی غیرمعقول توصیف می‏کند. به گزارش مریل لینچ با وجود کاهش 16‌درصدی موجودی‏های لندن، موجودی‏های شانگهای با 81‌درصد افزایش به بیش از 56هزار تن افزایش یافته‏اند. بنابراین کل ذخایر مس در بورس‏های جهان در حال کاهش نیست. همچنین مریل لینچ پیش‏بینی می‏کند که بازار مسکن آمریکا در اواخر سال 2007 بهبود یابد (مسکن 30‌درصد مصرف مس ایالات متحده را شامل می‏شود). البته باید در نظر داشت که نظرها در مورد روند آتی قیمت فلزات متضاد است و اخیرا مدیرعامل شرکت xstrata اظهار داشت که به دلیل رشد بالای اقتصادهای آسیای‏شرقی، قیمت فلزات ممکن است برای چند سال روند افزایشی داشته باشد (نظرات تولیدکنندگان ممکن است مساعدتر از نظر تحلیل‏گران باشد).
آلومینیوم
دامنه نوسان قیمت آلومینیوم نسبتا محدود و بین 2670 دلار و 2875 دلار قرار دارد. به دلیل این نوسانات نسبتا محدود و بازار وسیع این فلز، به نظر می‏رسد که صندوق‏های سرمایه‏گذاری بیشتر در سرمایه‏گذاری بر فلزات دیگر متمرکز شده‌اند.
ولی در قیمت‏های ۲۷۰۰ تا ۲۷۵۰ دلار خرید آلومینیوم نسبتا فعالانه انجام می‏شود. برای هفته، قیمت آلومینیوم با رشد ۷/۰درصدی به ۲۸۱۲دلار برای هر تن رسید و موجودی‏های لندن هم با کاهش ۲‌هزار تنی به ۸۰۹‌هزار تن رسیدند.
تولید آلومینیوم در چین در ماه فوریه به 893‌هزار تن افزایش یافت که 33‌درصد بیشتر از سال گذشته است. اما صادرات شمش آلومینیوم 40‌درصد کمتر از سال قبل است.
روی
اخیرا قیمت روی در سطوح 3100 تا 3450 دلار در حال نوسان بوده است. قیمت روی نسبتا ضعیف و از نظر تکنیکی روند قیمت، هنوز در کانال نزولی که در 3 ماه گذشته تشکیل شده است قرار دارد. افزایش موجودی‏های لندن نیز از 85000 تن به بیش از 108000 تن قابل توجه است و به نظر می‏رسد که افزایش پایدار قیمت روی با توجه به روند موجودی‏ها محتمل نمی‏باشد. در چند هفته گذشته تحلیل‏گران احتمال می‏دادند که در قیمت‏های کم‏تر از 3500 دلار صادرات روی از سوی چین به دلیل تفاضل نرخ داخلی و نرخ صادراتی کاهش یابد. ولی عملا این اتفاق رخ نداده است و صادرات قابل توجه از سوی چین کماکان ادامه دارد. به نظر می‏رسد که در صورت عدم کاهش صادرات چین، افزایش قیمت جهانی روی فعلا میسر نشود. تحلیل‏گران بانک Societe Generale میانگین قیمت روی در سال 2007 را در حدود2900 دلار و در سال‏های بعد در حدود 1800 دلار پیش‏بینی می‏کنند. تحلیل‏گران Barclay هم به دلیل افزایش صادرات چین قیمت روی را 2500 تا 3000 دلار برای هر تن پیش‏بینی می‏کنند. از طرفی دولت چین ممکن است مشوق‏های صادراتی برای روی با درجه خلوص بالا را لغو کند. بنا بر اظهارات مدیر انجمن فلزات غیرآهنی چین تقاضا روی در سال‌جاری از سوی چین 10درصد بیشتر از 2/3‌میلیون تن سال قبل خواهد بود و قیمت داخل در چین در حدود 3500 تا 3800 دلار خواهد بود همچنین تحلیل‏گران شرکت antaike می‏گویند که واردات و صادرات چین در سال‌جاری پرنوسان خواهد بود ولی در مجموع چین با تعطیل‏ کردن برخی واحدهای تولیدی کوچک واردکننده باقی خواهد ماند.
قرار است معادنی که طی ۱۵ سال آینده تولید سالیانه آنها کم‏تر ۳۰‌هزار تن در سال باشند تعطیل شوند.
سرب
به‌‏رغم این که در هفته گذشته موجودی‏های سرب ۱۷۰۰ تن افزایش یافته است ولی قیمت سرب با افزایش ۴/۴‌درصدی به ۲۰۲۱ دلار برای هر تن رسید. به گزارش WBMS تولید سرب در ماه ژانویه به ۷۰۸۰۰۰ تن و مصرف به ۷۶۸هزار تن رسیده است. بر اساس این گزارش، کمبود در ماه ژانویه در حدود ۶۰هزار تن بوده است. چین در دو سال گذشته بزرگ‌ترین مصرف کننده سرب بوده است و تولید چین نیز بسیار حائز اهمیت است.
از نظر تکنیکی خط مقاومت قیمت در سطح 1950 دلار و خط حمایت در سطح 1830 دلار قرار دارد و قیمت این فلز در پایان هفته با عبور از خط مقاومت به 2021 دلار رسیده است.
تحلیل‏گران یکی از دلایل افزایش قیمت سرب به سطوح بالاتر از خط مقاومت ۱۹۵۰ دلار را تعطیل‏شدن معدن Magellan به مدت ۴ ماه بیان می‏کنند.
نیکل
قیمت نیکل اخیرا با نوسانات مثبت و منفی بالا همراه بوده است و قیمت نقدی از مرز ۵۰هزار دلار برای هر تن هم گذشته است. موجودی‏های بورس لندن نیکل هم که در حدود ۴۸۰۰ تن است تنها برای مصرف ۵/۱ روز جهان کفایت می‏کند و موجودی‏های آزاد (با حذف cancelled warrants) از این مقدار هم کمتر است.
عدم سرمایه‏گذاری در معادن جدید و افزایش شدید تولید فولاد در چین از جمله دلایل قیمت بالای نیکل در حال حاضر می‏باشند. پیش‏بینی می‏شود کشور چین که در حال حاضر 20‌درصد از تولید 2/1‌میلیون تنی نیکل جهان را مصرف می‏کند در چند سال آینده نیاز به یک‏سوم تولید جهان خواهد داشت. به دلیل موجودی‏های ناچیز و قیمت بسیار بالا، معاملات نیکل با ریسک زیاد همراه است و نظرها در مورد قیمت آتی نیکل بسیار متضاد است. بانک Mcquarie پیش‏بینی می‏کند که تا پایان سال 2007 قیمت نیکل با کاهش 32‌درصدی به 32500 دلار برای هر تن برسد و سال 2008 را نقطه عطفی پیش‏بینی می‏کند که در آن زمان بازار با مازاد روبه‌رو خواهد شد. بانک Mcquarie می‏گوید که ممکن است قیمت نیکل در سال 2011 به صورت پایدار به 13000 دلار برای هر تن کاهش یابد. با وجود این که اکثر تحلیل‏گران قیمت‏های کنونی نیکل را پایدار نمی‏بینند، خرید و ادغام شرکت‏های تولیدکننده نیکل و آغاز پروژه‏های جدید همچنان ادامه دارد. در سال 2006 دو خرید بزرگ رخ داد. یکی خرید Inco کانادا (دومین تولید کننده جهان پس از Norilsk روسیه) توسط CVRD به مبلغ 6/17‌میلیارد دلار و دیگری خرید Falconbridge کانادا توسط xstrata سوئیس به مبلغ 16‌میلیارد دلار بود.
پروژه GORO از شرکت INCO ۳‌میلیارد دلار هزینه در بر دارد و پس از راه‏اندازی کامل در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ حدود ۶۰ هزار تن نیکل در سال تولید خواهد کرد. BHP هم درپروژه‏های استرالیا ۲/۲‌میلیارد دلار هزینه کرده است و چین هم در حال سرمایه‏گذاری به مبلغ ۷۷۵‌میلیون دلار در استخراج نیکل است.
منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید