ایلنا - دبیر سندیکای لوله و پروفیل، گفت: پیش‌‏بینی می‌‏شود که در سال آینده علاوه بر افزایش قیمت شدید ورق فولادی با کاهش چشمگیر عرضه ورق نیز مواجه شویم. امیر کاوه‌‏، افزود‌‏: افزایش شدید قیمت انرژی در جهان، تقاضای زیاد، افزایش نرخ بهره جهانی، رشد مداوم اقتصاد جهانی و نیز عملیات سوداگرانه از بعد خارجی و افزایش مصارف عمرانی داخلی، انحصار در عرضه فولاد در بورس فلزات، عدم هدایت و مقررات تنظیمی بازار، از بعد داخلی از دلایل افزایش قیمت در سال ۸۶ است.

وی ادامه داد‌‏: نرخ تعرفه در خصوص محصولات فولادی بالاتر از بسیاری از کشورهای تولیدکننده فولاد است که با توجه به سیاست‌‏های باز تجاری که بر مبنای قانون برنامه سوم توسعه اتخاذ شد، باید امکان واردات آن تسهیل شود، هر چند تولیدکنندگان فولاد معتقد باشند که با کاهش تعرفه‌‏ها امکان رقابت با تولیدکننده خارجی را ندارند.

کاوه اعلام کرد: به‌رغم دسترسی به منابع اولیه ارزان‌‏قیمت (انرژی، سنگ‌‏آهن، نیروی کار) و غیره به دلیل فضای غیررقابتی و بهره‌وری پایین موجب افزایش قیمت تمام شده تولید فولاد در داخل شده که هیچ گاه نباید این معضلات بر مصرف‌‏کننده تحمیل شود.

کاهش قیمت‌ آهن‌آلات در سال آینده

از سوی دیگر نماینده کاشمر و بردسکن به ایسنا گفت: در بحث گرانی فقط در ۴ الی ۵ کالا افزایش قیمت داشته‌ایم و قیمت خیلی از کالاها ثابت و حتی کاهش داشته است. احمد بلوکیان افزود: متاسفانه در بحث گرانی‌ها یک جنگ روانی در کشور درست شده‌ است. وی از وزرای اقتصاد و دارایی و بازرگانی خواست سیاست‌های خود را طوری تنظیم کنند که قیمت‌ها کنترل شود.

بلوکیان با توجه به بالا بودن قیمت آهن در کشور گفت: متاسفانه ایران فقط می‌تواند ۵۰‌درصد آهن مورد نیاز کشور را تولید کند و برای ۵۰‌درصد دیگر مجبور به واردات هستیم. نماینده بردسکن قیمت آهن وارداتی را ۲برابر قیمت داخلی اعلام کرد. وی گفت: وقتی که بین عرضه و تقاضا هماهنگی نباشد، باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

بلوکیان گفت: سال آینده تولید آهن در داخل کشور به اندازه‌ای خواهد بود که نیاز داخلی را تامین خواهد کرد و حتی کاهش قیمت‌ها را در بحث آهن‌آلات خواهیم داشت.