تلاش مجدد دولت برای کنترل بازارآهن

جلساتی با حضور نمایندگان وزیران بازرگانی، صنایع و معادن، تجار و بازرگانان و نمایندگان کارخانه‌های تولیدکننده

برای کنترل بازارآهن در سال آینده تشکیل می‌شود

از ابتدای سال، با رشد قیمت انواع محصولات فولادی دولت از طریق وزارت بازرگانی و تشکیل کمیته‌های مختلف متشکل از وزارت بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، رفاه، تامین اجتماعی، صنایع و معادن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی سعی بر کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار و در نهایت ساماندهی آن کرده و حتی برای کنترل بازار از ابزارهای خود مانند حذف تعرفه واردات و اختصاص یارانه به واردکنندگان هم استفاده کرده است که متاسفانه هیچ یک از این تدابیر مثمرثمر نبوده و با وجود آنکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم بازار آهن‌آلات همچنان دچار التهاب است.

بدین منظور گفت‌وگویی را با محمد آزاد، رییس اتحادیه صنف آهن‌فروشان ترتیب دادیم تا بدانیم در سالی که گذشت چه بر سر بازار آهن آمد و مسوولان برای سال آینده چه تدابیری برای کنترل قیمت انواع آهن‌آلات اندیشیده‌اند متن زیر شرح گفت‌وگو با ایشان است: آقای آزاد در سالی که گذشت با شروع رشد قیمت‌ها دولت مدام از کنترل بازار صحبت کرد و از تشکیل کمیته‌های متعدد به منظور ساماندهی این بازار خبر داد که متاسفانه محقق نشد نظر شما به عنوان فردی که در بطن بازار فعالیت دارد در این خصوص چیست؟

دولت در سال جاری تلاش زیادی برای کنترل بازار کرده، اما متاسفانه نتوانست تمام برنامه‌هایی را که مدون کرده بود به مرحله اجرا در بیاورد، به همین دلیل بازار هم به طور مطلوب تنظیم نشد و قیمت‌ها نوسان یافتند.

به نظر شما دولت برای کنترل بازار در سال جدید چه تدابیری باید بیندیشد تا مانند سال جاری بازار پرالتهابی نداشته باشیم؟

در حال حاضر برای تنظیم بازار، جلسات متعددی از طرف وزارت بازرگانی تشکیل شده که در این جلسات از وزارت صنایع و معادن، بازار تجار و بازرگانان و نمایندگان کارخانه‌های تولیدکننده نیز دعوت شده تا حضور یابند و با بررسی بازار آهن و تدوین برنامه‌های لازم از نوسان بیشتر قیمت‌ها در سال آینده جلوگیری کنند، این برنامه‌ها تا پایان سال تدوین خواهد شد که امیدواریم در هفته آینده خبرهایی خوبی در این زمینه بدهیم.

یعنی این بار دولت سعی کرده تا قبل از وقوع بحران از آن جلوگیری کند؟

بله تمام تلاش دولت این است که در سال جدید از نوسان بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری کند. چراکه در بازارهای جهانی نیز نوسان وجود دارد. ولی این نوسان قیمت به‌حدی نیست که تولیدکننده، مصرف‌کننده را متضرر کند. امید داریم با تدوین برنامه‌های جامع در سال آینده شاهد کنترل قیمت‌ها در بازارهای داخلی باشیم.

بازار تولید و مصرف در کشور را چگونه می‌بینید؟

در حال حاضر حدود ۱۱ الی ۵/۱۱میلیون تن انواع آهن‌آلات در کشور تولید می‌شود. این در حالی است که میزان تقاضای بازار معادل ۲۰میلیون تن است که با این وجود حدود ۴۵درصد کسری مصرف داریم.

آیا در این جلسات که توسط وزارت بازرگانی برگزار می‌شود، برای جبران کسری مصرف بحث تولید بیشتر مطرح شده است؟

بله در حال حاضر حدود ۵/۴ الی ۵میلیون تن در کشور ظرفیت نوردی بلااستفاده داریم که در صورتی که ذوب فولاد از رونق بیشتری برخوردار شود یا واردات شمش اولیه به میزان لازم انجام بگیرد، به غیر از اینکه از ظرفیت خالی کارخانه‌ها استفاده می‌شود، اشتغال‌زایی هم صورت می‌گیرد.