سیستم معاملات در بورس فلزات تهران اصلاح شد

با بهینه‌سازی و اصلاح مقررات و مکانیزم دادوستد رسمی فلزات، سیستم معاملات در بورس فلزات تهران به سیستم معاملاتی بورس فلزات لندن نزدیک شد گروه بورس فلزات - با اولین بهینه‌سازی در سیستم معاملات بورس فلزات تهران، شیوه دادوستدها در این بازار رسمی به سیستم معاملاتی بورس فلزات لندن نزدیک شد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از تالار معاملات بورس فلزات با اصلاح و تکمیل سیستم الکترونیکی معاملات در بورس فلزات تهران، از این پس عرضه‌کنندگان و متقاضیان کالا در این بازار رسمی با آگاهی کامل از جزئیات بازار دست به معامله می‌زنند.

شیوه جدید معاملات که در روز سه‌شنبه گذشته به‌تصویب هیات مدیره بورس فلزات تهران رسید، از دیروز در تالار معاملات این بورس به طور آزمایشی به اجر درآمد.

این سیستم، معاملات الکترونیکی بورس فلزات را که پیش از این در دو دوره زمانی سبز (۱۸۰ ثانیه) و قرمز (۱۲۰ ثانیه) انجام می‌شد به سه دوره زمانی سبز (۱۸۰ ثانیه) زرد (۶۰ ثانیه) و قرمز (۶۰ ثانیه) تقسیم کرده است.

در دوره زمانی سبز عملا عرضه‌کنندگان و متقاضیان می‌توانند وارد بازار شوند، در دوره زرد کسانی حضور خواهند داشت که قیمت فروشنده را پذیرفته باشند، اما در دوره زمانی قرمز فقط کسانی می‌توانند رقابت کنند که در زمان زرد پیروز شده باشند.

براساس سیستم جدید در زمان قرمز تنها عرضه‌کنندگان و متقاضیان واقعی رقابت خواهند کرد و دیگر از معامله‌گران

غیر واقعی خبری نخواهد بود.

این در حالی است که پیش از این عرضه و تقاضای واقعی به طور شفاف هنگام معاملات برروی تابلو اعلام نمی‌شد و مثلا عرضه‌کننده پس از ثبت میزان عرضه در تابلو هنگام حراج دوباره به‌طور شفاهی به ناظر و تالار امکان افزایش عرضه را اعلام می‌کرد اما در شیوه جدید میزان عرضه به طور کامل مستقیما در تابلو ثبت می‌شود و نیازی به دخالت ناظر تالار ندارد.

این اتفاق به متقاضیان و خریداران فلزات این امکان را می‌دهد که با اطلاع دقیق از عرضه و قیمت پیشنهادی عرضه‌کننده تصمیم‌گیری کنند.

بورس فلزات تهران به‌عنوان نخستین بازار سازمان یافته براساس آئین‌نامه قبلی مطابق سبد تطبیق معاملات نسبت به حراج حضوری اقدام می‌کرد و «مادامی‌که مقدار عرضه اعلامی تکافوی مقدار تقاضای بازار که حداقل آخرین قیمت پیشنهادی فروشنده را قبول داشتند بود، قیمت معامله نیز از همان آخرین قیمت فروشنده تبعیت می‌کرد اما چنانچه مقدار عرضه اعلامی کمتر از مقدار تقاضای بازار با حداقل قیمت مورد قبول فروشنده بود رقابت آغاز می‌شد و مطابق بند ۲ ماده ۱۱ بالاترین خریدار مخاطب قرار داده می‌شد و سیستم کالا را به مشتریان بر اساس نرخ‌های آنها تخصیص می‌داد.» اما براساس آئین‌نامه جدید، خریداران با آگاهی کامل رقابت می‌کنند و اصل معاملات براساس حراج حضوری و با کمک سیستم مطابق ماده ۳ آئین‌نامه معاملات خواهد بود.

سناریوی سیستم جدید به زودی در نرم‌‌افزار معاملات تالار تعریف خواهد شد و فقط به شفاف‌بودن معاملات توجه خواهد کرد.

با الکترونیکی شدن کامل سیستم معاملات، دیگر ناظر تالار در مقابل عرضه و تقاضای اعلام شده اظهارنظر نخواهد کرد و عرضه و تقاضای واقعی بر روی تابلو نمایش داده می‌شود.

پیش از اجرای این سیستم خریداران از تقاضای واقعی و حداقل قیمت فروشنده اطلاع نداشتند و پیشنهاد قیمت از سوی خریداران در جریان رقابت‌ها پرتاب تیر در تاریکی بود.

اگرچه این اقدام اولین بهینه‌سازی در سیستم بورس فلزات تهران از ابتدای راه‌اندازی تاکنون بوده ولی در بورس فلزات لندن با ۱۲۷سال سابقه، سیستم معاملات همواره مورد بهینه‌سازی و اصلاح قرار می‌گیرد.

نماینده یک شرکت کارگزاری مستقر در بورس فلزات تهران با تایید این گزارش و در تشریح شیوه معاملات جدید گفت: پیش از این عرضه‌کننده میزان عرضه را مثلا بر روی تابلو ۱۰هزار تن اعلام می‌کرد اما به طور شفاهی به ناظر تالار برای عرضه ۵هزار تن کالای اضافه‌تر هم چراغ‌سبز نشان می‌داد و ناظر تالار هم براساس ۱۵هزار تن با توجه به شرایط بازار دست به حراج می‌زد.

در این مرحله وقتی عرضه‌کننده میزان تقاضا را مناسب می‌دید بر میزان عرضه‌ای که قبلا به طور شفاف اعلام نکرده بود، می‌افزایید اما با قانون جدید تمام میزان عرضه ثبت و در دوره مجاز سیستم با آگاهی عموم نسبت به افزایش عرضه اقدام می‌شود.

وی همچنین در مورد وضعیت بخش تقاضا پس از اجرای این آیین‌نامه هم گفت: قبلا مشخص نبود که جمع تقاضاهایی که حداقل قیمت فروشنده را قبول دارند چقدر است اما در حال حاضر خریداران از میزان تقاضای واقعی که حداقل قیمت فروشنده را قبول داشته باشد آگاهی دارند. این در حالی است که پیش از این ممکن بود مثلا از ۲۰هزار تقاضایی که برای یک فلز اعلام می‌شد فقط ۹هزار تن آن را تقاضای واقعی تشکیل می‌داد.