بیداری از خواب تابستانی

م.ر.بهنام رئوف

مهرماه سال ۸۷ دومین انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در کنار حواشی آن برگزار و به دنبال آن هم انتخابات سایر استان‌ها برگزار شد. چندی بعد و در عین تمام گمانه‌زنی‌ها اعضای هیات‌ریسه سازمان کشوری انتخاب و سرانجام نام سه نفر به عنوان پیشنهاد برای ریاست این سازمان به ریاست‌جمهوری اعلام شد. پس از گذشت بیش از ۹ ماه، هفته گذشته طی حکمی از سوی رییس‌جمهور، پرویز رحمتی به عنوان ریاست این سازمان انتخاب شد. نکته مهم اما در این بین به وظایف و برنامه‌های سازمان باز می‌گردد. وظایفی که به اعتقاد برخی از اعضای این سازمان در دوره‌های گذشته توجه چندانی به آنها نشده است. البته در این بین باید یک نکته اصلی را نیز مد نظر قرار داد که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور سازمانی جوان بوده که از عمر آن سه سال بیشتر نگذشته است و با توجه به اختلافات بی‌شماری که در بین برخی از تشکل‌های موازی و بعضا چند نفره با این سازمان چندصد نفره در بدو تاسیس شکل گرفت، طبیعی به نظر می‌رسید که مدیران بالایی صنف در آن زمان بیشتر وقت خود را صرف ثبات و شکل‌گیری سازمان کنند تا رسیدن به اهداف درون صنفی.

به هر حال آنچه مسلم است آن است که ریاست سازمان نظام صنفی کل کشور هم‌اکنون و بعد از ۹ ماه رسمیت یافته و به طور قطع

نقل و انتقالات بین هیات‌مدیره پیشین و فعلی نیز انجام شده است اما نکته اساسی به برنامه‌های پیش روی این هیات‌مدیره باز می‌گردد به برنامه‌هایی که روزی از سوی کاندیداهای انتخابات این صنف روی سن نام برده و چند ماه بعد هم به عنوان برنامه‌های پیشنهادی سال ۸۸ در مجمع عمومی این سازمان عنوان شد.

تعامل با دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی

آنهایی که از نزدیک با عملکرد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور آشنا هستند، حتما می‌دانند که بیشترین انتقادات وارده به مدیریت پیشین این سازمان به عملکرد آن با نهادهای ذیربط دولتی بوده است. حتی برخی نیز معتقدند که بسیاری از مشکلاتی که صنف از نزدیک با آنها دست به گریبان است، به تعامل فی‌مابین مدیران قبلی با نهادهای دولتی بازمی‌گردد. اما در حین و بعد از انتخابات مهرماه ۸۷ مهمترین برنامه‌ای که از سوی کاندیداها و حتی بعضا ریاست صنف مطرح می‌شد، افزایش تعامل با نهادهای دولتی عنوان می‌شد. تداوم تلاش برای اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی و احصای نتایج حاصله در حوزه آی تی، تلاش در ایجاد کانون‌های فعال رایزنی و همکاری با قوای سه‌گانه در حوزه آی تی مهمترین برنامه‌هایی است که در بخش تعامل با دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی قرار گرفته است.

در همین بخش رحمتی اخیرا در گفت و گویی اعلام کرده است که در صورتی که اهداف برنامه‌ای ما تحقق پیدا کند، انتظار داریم در مرحله اول فضای رقابتی در بازار فن‌آوری اطلاعات نهادینه شود و در ادامه با بهره‌برداری از اقدامات مربوط به سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ در ارتباط با این فناوری شاهد رشد و شکوفایی بخش خصوصی IT کشور باشیم. او در این گفت‌وگوی خود اعلام کرده است که برنامه‌های سازمان از قبل تنظیم شده و به تایید و تصویب مجمع و شورای مرکزی سازمان رسیده است و از نظر اجرایی کار در چارچوب همان برنامه‌ها پیش خواهد رفت.

تقویت کمی و کیفی تقاضا در بازار

یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی و مورد تصویب مجمع تلاش برای افزایش بودجه فناوری اطلاعات دستگاه‌های دولتی از منظر رونق و ساماندهی بازار، تلاش برای جلوگیری از اعمال سیاست‌های بعضا تمرکزگرایانه اجرایی دستگاه‌های دولتی در امور آی‌تی، کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه آی تی و ایفای نقش سیاست‌گذاری و هدایتگری مناسب دولت در این زمینه است.

از دیگر برنامه‌های این سازمان می‌توان به شناسایی هر نوع انحصار یا رانت در بازار و تلاش در جهت مرتفع‌سازی آن و ایجاد فضای رقابتی و نیز تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های ضروری جهت رعایت قواعد حرفه‌ای در بازار نام برد.

در بخش اطلاع‌رسانی نیز سازمان در نظر دارد به تقویت فضای اطلاع‌رسانی و تبادل ارزش فی‌مابین آحاد صنف و کمیسیون‌های تخصصی و دبیرخانه سازمان پرداخته و حضور رسانه‌ای موثری در جهت اشاعه دانش عمومی و اختصاصی فناوری اطلاعات داشته باشد. با نگاهی به خلاصه محورهای مورد نظر سازمان در سال ۸۸ و آن هم بعد از گذشت پنج ماه از سال پیش‌رو در می‌یابیم که سازمان جدید هنوز نتوانسته برنامه درخور توجهی برای بهبود شرایط صنفی اجرا کند.

نخست آنکه در بخش اطلاع رسانی درون و برون سازمانی، از مهرماه سال گذشته و آن هم بعد از انتخابات تا به امروز اعضای هیات‌مدیره سازمان حتی یک نشست مطبوعاتی به منظور ارائه برنامه‌های پیش روی خود برگزار نکرده و تنها چند هفته پیش و به دلیل بروز مشکلاتی در بخش Voip، کمیسیون اینترنت این سازمان با برگزاری یک نشست اقدام به ارائه اعتراضات خود کرده است.

با این حال ریاست جدید این سازمان نیز پیش از این و در گفت‌وگوهای جسته و گریخته و غیررسمی با اصحاب رسانه، برگزاری نشست مطبوعاتی را منوط به تایید و ابلاغ حکمش کرده بود. اما با این حال اصحاب رسانه‌ها که در برنامه‌های پیشنهادی و مصوب سازمان در سال ۸۸ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده‌اند، تا به امروز حتی نتوانسته اند در یک جلسه رسمی و مطبوعاتی برنامه‌ها و نظرات نمایندگان صنف را بشنوند.

از سوی دیگر و با توجه به ارائه ارقام بودجه سال ۸۸ به نظر می‌رسد که سازمان در بخش تقویت و کمی و کیفی تقاضا در بازار، سال ۸۸ را از دست داده است. اینکه چرا به‌رغم مشخص بودن اعضای هیات‌مدیره و برنامه‌های آنها برای سال جاری در بخش بودجه آی تی کشور با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم، سه دلیل بیشتر نمی‌تواند داشته باشد؛ یکی اینکه سازمان در این بخش که یکی از محورهای اصلی و مورد تاکید شورای مرکزی بوده، تلاش درخور توجهی نداشته است یا از آنچنان تعاملی با بخش دولتی برخوردار نبوده است یا اینکه پیشنهادهایش مورد توافق مسوولان دولتی قرار نگرفته است.

به هر حال و با توجه به روند اطلاع‌رسانی‌ای که در ۹ ماه گذشته در دستور کار این سازمان قرار داشته است، به نظر می‌رسد که سازمان نظام صنفی تا همین هفته گذشته بیشتر در انتظار ابلاغ حکم رییس تازه‌اش بوده تا بتواند در قالب یک هیات‌مدیره رسمی برنامه‌های خود را دنبال کند.

حال باید دید که آیا این سازمان در مدت باقیمانده سال ۸۸ می‌تواند درصدی از برنامه‌های مورد اشاره خود را محقق کرده و به دغدغه‌ها و مشکلات اعضای صنف خود بپردازد یا برای دوره جدید نیز با بحران‌های پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو خواهد شد.