گروه بنگاه‌های اقتصادی: مجامع عادی سالانه و فوق‌العاده شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد. در این مجامع علاوه بر تصویب صورت‌های سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۳ و تقسیم سود ۷۰ تومانی به ازای هر سهم، افزایش سرمایه ۵۰ درصدی تاپیکو هم به تصویب رسید. عضو هیات مدیره «تاپیکو» در مجمع عمومی عادی سالانه و عمومی فوق‌العاده شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین با اشاره به افزایش سرمایه‌ ۵۰ درصدی این شرکت اعلام کرد: این افزایش سرمایه از محل سود انباشته در سال جاری اعمال خواهد شد.

وحید باقری ادامه داد: براساس تصمیمات مجمع فوق‌العاده سرمایه تاپیکو امسال به چهار هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه براساس رتبه‌بندی موسسه بین‌المللی ICIF تاپیکو رتبه سوم سود خالص و سود عملیاتی را در منطقه خاورمیانه و آفریقا به خود اختصاص داده است، افزود: این هلدینگ همچنین رتبه ۱۰۳ جهانی را در بخش فروش از آن خود کرده است. عضو هیات مدیره تاپیکو با اشاره به سهم این مجموعه از ظرفیت تولید در ایران گفت: در زمان حاضر این مجموعه ۵۲ درصد سهم تولید تایر کشور، ۲۲ درصد تولید روغن پایه، ۵۱ درصد تولید قیر، ۴۳/۱۰ درصد تولید مجموع محصولات پتروشیمی تولید شده در هلدینگ، ۲۳ درصد پی‌وی‌سی، ۵/۱۴ درصد پلی‌اتیلن‌ها، ۵/۱۲ درصد ظرفیت تولید متانول، ۵/۱۱ درصد تولید اوره و ۸۲ درصد ظرفیت تولید کریستال ملامین را به خود اختصاص داده است.

وی تبدیل شدن تاپیکو به شرکتی جهانی، قابلیت رقابت‌پذیری بین‌المللی و تامین بیشترین ارزش برای ذی‌نفعان را از اهداف این هلدینگ اعلام کرد. باقری، توسعه سرمایه‌‌گذاری در حوزه‌های جذاب صنعت، ارتقا و توسعه نظام زنجیره تامین در هلدینگ و شرکت‌های تابعه، رسوخ و توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی، ارتقای هم‌افزایی بین شرکت‌های مرتبط با گروه تامین با تاکید بر خلق ارزش و بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری با تاکید بر خلق ارزش را از مهم‌ترین استراتژی‌های تاپیکو در سال جاری اعلام کرد.

عضو هیات مدیره تاپیکو همچنین استراتژی پرتفولیوی تاپیکو را به سرمایه‌گذاری در دو بخش صنعت پتروشیمی و نفت و گاز تقسیم کرد و افزود: در بخش نفت و گاز ، توسعه خوراک واحدهای پتروشیمی با اولویت طرح‌های NGL، توسعه پالایشگاه‌های میعانات گازی با تمرکز بر تولید نفتا و گازوئیل، توسعه پالایشگاه‌های گازی و پتروپالایشگاه‌ها و توسعه میادین نفتی با اولویت میادین مشترک از جمله برنامه‌های این مجموعه در این بخش است.

وی ادامه داد: در بخش استراتژی‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی نیز اولویت اول سرمایه‌گذاری در متانول، اتیلن و پلی‌اتیلن، پروپیلن و پلی‌پروپیلن است و اولویت دوم تولید پی‌وی‌سی و اوره و اولویت سوم تولید آروماتیک‌ها است.

باقری با اشاره به مهم‌ترین پروژه‌های تاپیکو در چارچوب سیاست‌ها و استراتژی‌های این مجموعه اعلام کرد: اولویت ما طرح پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است که با ۳هزار و ۸۰۰ میلیون یورو سرمایه‌‌گذاری و ۴۹ درصد مشارکت به تولید انواع فرآورده‌های پالایشگاه‌ها می‌پردازد.

وی افزود: پیشرفت این پروژه تا پایان تیرماه ۹۳ حدود ۷۰ درصد بوده است. وی همچنین سرمایه‌گذاری در طرح NGL خارک با یک هزار و ۹۴۴ میلیون یورو، سرمایه‌گذاری در طرح متانول دوم پتروشیمی فن‌آوران، سرمایه‌گذاری در طرح پتروشیمی ایلام، پتروشیمی مرجان، متانول دوم پتروشیمی خارک، پتروشیمی مروارید و طرح پالایشگاه نفت آناهیتا را از دیگر سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه عنوان کرد و افزود: در مجموع ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از سوی این مجموعه انجام شده است که بخش عمده آن در پروژه نفت ستاره خلیج فارس است.

وی با اشاره به عملکرد فروش و صادرات شرکت‌های تابعه تاپیکو گفت: فروش محصولات در سال ۹۲ معادل ۴۱ درصد نسبت به سال ۹۱ رشد داشته است و همچنین ۴۹ درصد رشد صادرات و ۳۷ درصد رشد فروش داخلی را نیز در کارنامه خود داریم. وی همچنین بازدهی سهم تاپیکو از زمان عرضه تاکنون را ۵۸ درصد اعلام کرد و افزود: بازدهی شاخص کل بورس از زمان عرضه تاپیکو تاکنون ۳۰ درصد بوده و بازدهی شرکت‌های شیمیایی از زمان عرضه تاپیکو تاکنون ۳۶ درصد بوده است. باقری پیگیری اجرای طرح NGL۲۳۰۰ با مشارکت پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی بندر امام به عنوان اقدامی مهم در تبدیل پتروشیمی امیرکبیر به خوراک گازی را از برنامه‌های آتی تاپیکو عنوان کرد و افزود: از دیگر برنامه‌های این مجموعه پیگیری و نهایی سازی اجرای طرح NGL خارک، پیگیری سرمایه‌گذاری در طرح پالایشگاه‌های سیراف عسلویه، ایجاد هلدینگ سلولزی و عرضه آن در بورس و عرضه شرکت‌های پتروشیمی غدیر، پرسی‌ایران گاز و کاغذ لطیف در بورس است.