تعدیل مثبت «شسپا» در ماه‌های آتی

گروه بنگاه‌های اقتصادی، ملیحه ابراهیمی: مدیرعامل نفت سپاهان از تعدیل مثبت سود این شرکت در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: این موضوع در صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت به‌صورت مفصل خواهد آمد. محمدرضا موثقی‌نیا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، «حل مشکل خوراک پالایشگاه‌ها»، «افزایش فروش» و «اعمال افزایش قیمت در سه ماهه دوم» را از دلایل پیش‌بینی تعدیل سود مثبت عنوان کرد.

موثقی‌نیا با اشاره به برنامه‌های مدون این مجموعه برای کیفیت بخشی به محصولات، «احداث خط تولید گریس تحت لیسانس شرکت Fuchs آلمان»، «تولید روغن پایه گروه۲» و «احداث پالایشگاه شماره ۲ نفت سپاهان در بندرعباس» را از جمله برنامه‌های آتی این شرکت عنوان کرد.

راه‌اندازی خط تولید گریس

موثقی‌نیا با اشاره به جدیدترین برنامه نفت سپاهان برای تنوع بخشی به محصولات، گفت: ما در شرکت نفت سپاهان به دنبال توسعه کمی و کیفی و نیز تنوع‌بخشی به محصولات هستیم تازه‌ترین موضوع در این ارتباط احداث خط تولید گریس است که در این راستا موفق شده‌ایم با شرکت Fuchs آلمان توافقنامه‌ای امضا کنیم که بر اساس آن انواع گریس را تحت لیسانس آن شرکت تولید کنیم و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۹۴ این خط راه‌اندازی شود.

تعدیل مثبت «شسپا» در ماه‌های آتی

وی ادامه داد: با توجه به اعتبار برند Fuchs در دنیا این سرمایه‌گذاری موجب توسعه بازار داخلی و صادراتی شرکت نفت سپاهان خواهد شد.

تولید روغن پایه گروه ۲

موثقی نیا با اشاره به دیگر برنامه‌های این شرکت، تصریح کرد: یکی از اساسی ترین طرح‌های آتی این شرکت، احداث پالایشگاه شماره ۲ شرکت نفت سپاهان در بندرعباس است. محصول اصلی این طرح روغن پایه گروه ۲ خواهد بود که موجب حضور این شرکت در جمع دارندگان محدود این تکنولوژی در سطح منطقه و جهان می‌شود. مطالعه اولیه این طرح توسط یک شرکت مشاور خارجی انجام پذیرفته است.

وی افزود: در حال حاضر اقدامات اساسی در حال پیگیری بوده و مذاکره با چند شرکت معتبر جهانی برای اخذ لیسانس و همچنین با چند تامین‌کننده مالی در داخل و خارج کشور در حال انجام است.

وی با بیان اینکه شرکت خارجی طرف قرارداد یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی است، افزود: پیش‌بینی بر مبنای مطالعات اولیه سرمایه‌گذاری پروژه حدود ۷۰۰ میلیون دلار خواهد بود و اجرای آن از زمان شروع چهار سال به طول می‌انجامد.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان همچنین در بیان چگونگی تعیین نرخ فروش محصولات این مجموعه در بازارهای جهانی، اظهار کرد: عامل اصلی تعیین نرخ فروش محصولات این شرکت، وضعیت بازار‌های جهانی و قیمت رقبا است و با توجه به اینکه ظرفیت پالایشگاه این شرکت در منطقه بالاترین بوده، بنابراین قیمت‌گذاری که توسط سپاهان انجام می‌گیرد نقش مهمی در تعیین قیمت محصولات روانکاری در منطقه دارد.

پیش‌بینی تعدیل مثبت سود در ماه‌های آینده

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به پوشش ۲۴ درصدی معادل ۸۲ تومان سود به ازای هر سهم در دوره ۳ ماهه امسال، امکان تعدیل سود پیش‌بینی امسال وجود دارد، گفت: بله احتمالش خیلی بالا است، این موضوع در صورت‌های مالی ۶ماهه شرکت به‌صورت مفصل خواهد آمد.

موثقی نیا با اشاره به دلایل پیش‌بینی تعدیل مثبت سود در ماه‌های آتی، اظهارکرد: با توجه به بهبود وضعیت خوراک، تولید و فروش محصولات روبه افزایش خواهد بود که بطور مستقیم در افزایش سود موثر خواهد بود.

وی همچنین درباره افزایش تولید در سال‌جاری گفت: آمار ارائه شده نشان می‌دهد که از سال ۹۰ تاکنون هر ساله شاهد افزایش حجمی تولید و فروش محصولات شرکت بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۳ نیز همین روند افزایشی حاصل شود.

موثقی نیا در پاسخ به اینکه در گزارش حسابرسی در سال‌های اخیر به دلیل عدم کنترل بر قراردادهای منعقد شده با کشتی‌های حمل بار، متحمل زیان شده‌اید، برای جبران این زیان چه پیش‌بینی کرده‌اید،‌گفت: شرکت نفت سپاهان در حال حاضر مالک ۳ فروند کشتی است که به همین دلیل مدیریت این کشتی‌ها به یک شرکت تخصصی جدید واگذار می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه حدود ۷۵ درصد فروش محصولات سپاهان از صادرات است که با دلار ۲۹۰۰ تومان تسعیر شده است و در مقابل تنها ۱۰ درصد میزان فروش، واردات انجام شده، آیا امکان تعدیل سود از محل تسعیر ارز وجود دارد؟ اظهار کرد: یکی از محل‌های احتمالی برای تعدیل مثبت همین موضوع بوده چون نرخ تسعیر را ۲۹۰۰ تومان دیدیم اما در ۴ ماه گذشته نرخ بالای سه هزار تومان

بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که در گزارش سال ۹۲ حسابرس مطالبات مشکوک‌الوصول حدود ۲۲۰ میلیارد تومان آمده است و براساس این گزارش به میزان کافی ذخیره در نظر گرفته نشده و تنها ۱۵۰ میلیارد تومان ذخیره دیده شده است، با توجه به اینکه این مطالبات به‌صورت راکد است، گفت: شاید نتوان کلمه مشکوک‌الوصول را به تمام این ۲۲۰ میلیارد تومان اطلاق کرد، چرا‌که بخش قابل توجهی از آن به مطالبات نفت سپاهان از شرکت نفت بر‌می‌گردد به همین دلیل ما آن را مشکوک‌الوصول اعلام نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم همان ۱۵۰ میلیارد تومان برای ذخیره کافی

است.

وی همچنین در پایان با اشاره به حادثه آتش‌سوزی چند ماه پیش در یکی از کارخانه‌های این شرکت با تاکید بر اینکه حجم خسارت وارده به نسبت بزرگنمایی که در این باره شد بسیار کمتر بود، گفت: در این حادثه به چند تن از نمایندگان مجلس اطلاعات اشتباه داده شده بود و آنها نسبت به شرایط منطقه و اوضاع حوزه انتخابیه خود نگران شده و عکس‌العمل‌های زودهنگامی نشان دادند.

یکی از نمایندگان در همان روزهای اول اعلام کرده بود بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است، در صورتی که واقعا اینگونه نبود.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به اینکه حادثه در واحد مظروف‌سازی این شرکت اتفاق افتاد، گفت: فرآیندهای اصلی و تولید روغن در همان روز حادثه ادامه داشته و متوقف نشده بود و هیچ‌گونه خسارتی به واحد‌های پالایشی وارد نشد و این واحدها جریان عادی خود را داشتند.

وی تاکید کرد: در واقع امر این حادثه در اصل ماموریت ما تاثیر بسزایی نداشت و تنها اثر آن در زنجیره تولید شرکت، ایجاد وقفه در مرحله مظروف‌سازی بود که بلافاصله با بکارگیری پیمانکاران زمان این وقفه به حداقل ممکن کاهش یافت.

وی در پاسخ به اینکه حجم خسارتی که از سوی بیمه برآورد شده چقدر است، گفت: بیمه تاکنون عدد و رقمی اعلام نکرده، البته ما پیگیر نتیجه هستیم که موضوع مشخص شود و مهم این است که شرکت نفت سپاهان تحت پوشش بیمه‌ای کامل بوده و این حادثه در صورت‌های مالی و سود و زیان شرکت اثری ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: تاکنون دلایل این موضوع مشخص نشده چون در ساعاتی اتفاق افتاده که هیچ یک از کارگران در واحد مذکور حضور نداشته‌اند. به‌رغم اینکه سه گروه مجزا به‌صورت همزمان در مورد تعیین علت حادثه به‌صورت شبانه روزی در تلاش هستند، اما تاکنون گزارش قطعی نداشته‌ایم و یقینا پس از ارائه گزارش گروه‌های مذکور، نتایج آن به اطلاع سهامداران و سایر فعالان بازار خواهد رسید.