فدراسیون جهانی بورس‌ها خلاصه‌ای از وضعیت بورس‌های عضو در ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۴ را منتشر کرد. به گزارش شرکت بورس؛ مجموع ارزش بازار بورس‌های بین‌المللی با رشد قابل توجه ۶ درصدی در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ روبه‌رو‌ شد. دبیرخانه WFE علت اصلی این رشد را ارتقای ۸ درصدی این شاخص در بورس‌های منطقه آمریکا و سپس رشد ۵ درصدی در منطقه آسیا - اقیانوسیه اعلام کرده است و ضعیف‌ترین رشد ارزش بازار در نیمه نخست سال جاری مربوط به منطقه اروپا - خاورمیانه - آفریقا با ۳ درصد بوده است. رشد منطقه اخیر نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۲ درصد بوده، در حالی‌که رشد متوسط جهانی نسبت به ۶ ماهه دوم ۲۰۱۳ تنها ۱۵ درصد است. همچنین مجموع ارزش بازار بورس‌های عضو فدراسیون جهانی بورس‌ها در پایان ماه ژوئن سال جاری به ۶۹ تریلیون دلار بالغ شد که بیشترین میزان از ژانویه ۲۰۰۸ به حساب می‌‌آید، این شاخص از پایان دسامبر ۲۰۱۱ به طور مرتب در حال افزایش بوده است.

گردش معاملات بورس‌های عضو نیز پس از افتی اندک (منهای ۲ درصد) در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ در این دوره بهبود یافت و در نیمه اول سال جاری ۱۰ درصد رشد داشته است؛ اگرچه ارزش مجموع معاملات بازار سهام اعضای فدراسیون در نیمه نخست ۲۰۱۴ به ۳۰ تریلیون دلار رسیده است، هنوز رکورد معاملات سال ۲۰۰۸ دور از دسترس به نظر می‌رسد. اعضای WFE در نیمه اول سال مورد اشاره ۴۷ تریلیون دلار سهام معامله کرده بودند که این میزان از آن تاریخ تا‌کنون بی‌سابقه بوده است.

با وجود کاهش تعداد عرضه‌های اولیه در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با ۶ ماه گذشته به میزان ۱۱ درصد (۶۲۵ عرضه)، این میزان نسبت به تعداد عرضه‌های ۶ ماهه اول ۲۰۱۳ حدود ۴۲ درصد افزایش داشته است؛ جریان ورودی سرمایه ناشی از این عرضه‌ها و افزایش سرمایه شرکت‌های قبلا پذیرش شده هم در ۶ ماه اخیر ۱۷ درصد ارتقا یافت و در مجموع به ۴۱۴ میلیارد دلار بالغ شد. این حجم از جذب سرمایه میان بورس‌های WFE از سال ۲۰۱۱ تا‌کنون بی‌سابقه بوده است.

بازارهای مشتق اعضای WFE در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ نسبت به نیم فصل پیش از آن تحولات چشمگیری را شاهد نبود؛ حجم معامله مشتقات سهمی به میزان دو و نیم درصد افت کرد و از طرفی مشتقات مبتنی بر نرخ بهره ۵/۸ درصد افزایش یافت که ممکن است عامل اصلی آن پیش‌بینی رشد نرخ‌های بهره در ایالات متحده و بریتانیا بوده باشد. در میان مشتقات غیرمالی، حجم قراردادهای مبتنی بر واحد پول در نیم فصل اول ۲۰۱۴ بیش از ۱۳ درصد رشد داشت، اما در بخش قراردادهای مشتق کالایی شاهد افتی نزدیک به ۶ درصد بودیم.

بازار اوراق قرضه و صندوق‌های قابل معامله در بورس همپای اکثر ابزار معاملاتی در ۶ ماهه نخست سال جاری رشد داشتند. معاملات اوراق قرضه در مقایسه با نیم فصل دوم ۲۰۱۳ به میزان ۱۲درصد ارتقا یافت و صندوق‌ها ۷ درصد بیش از دوره ۶ ماهه قبل مبادله شدند. ۸۷ درصد از کل معاملات صندوق‌های بورسی مربوط به ایالات متحده است؛ در اروپا عمده صندوق‌ها خارج از بورس معامله می‌شوند. این گزارش می‌افزاید: بورس تهران در ۶ ماه اول ۲۰۱۴ از نظر متغیرهای معاملاتی در وضعیت مناسبی قرار داشته، به طوری که بیش از ۸۲ میلیارد سهم به ارزش ۴۳۴ هزار میلیارد ریال در این دوره مبادله شده که نسبت به ۶ ماه اول ۲۰۱۳ به ترتیب از نظر حجم و ارزش ۳۷ و ۲۳ درصد افزایش داشته است.