ایسنا: با برطرف شدن اختلاف‌نظرها میان شرکت‌های پالایشی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، این شرکت‌ها یکی پس از دیگری اقدام به انتشار گزارش ۱۲ ماهه در بازار سرمایه کرده و زمینه بازشدن نماد خود را فراهم می‌کنند، به طوری که در روزهای اخیر سایر شرکت‌های پالایشی نیز اقدام به انتشار گزارش‌های خود کردند و از تعدیل مثبت سود هر سهم خبر دادند. بر این اساس شرکت پالایش نفت شیراز با انتشار گزارش ۱۲ماهه برای سال مالی ۱۳۹۲ از تعدیل مثبت ۲۴ درصدی سود هر سهم خود خبر داده و اعلام کرده است که سود ۲۹۸۵ ریالی پیش‌بینی شده در آخرین برآوردها با افزایش ۲۴ درصدی ۳۶۸۶ریال محقق شده است.

مجمع این شرکت پالایشی در حالی مانند سایر شرکت‌های این گروه در مرحله اول به تنفس کشیده شد که این شرکت اعلام کرده است میزان سود قابل تخصیص این مجتمع بیش از ۳۸۷ هزار میلیارد تومان بوده و میزان سود قابل تقسیم از این رقم طبق پیشنهاد هیأت مدیره، حدود ۳۴۱ میلیارد تومان اعلام شده است. علاوه بر پالایشگاه شیراز، پالایش نفت تبریز نیز با انتشار صورت‌های مالی خود عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی ۱۳۹۲ را به ازای هر سهم ۴۶۸۹ریال سود محقق کرده که این مبلغ با افزایش ۳۴درصدی نسبت به آخرین برآوردها همراه شده است. بر این اساس «شبریز» با افزایش ۱۰۲ درصدی فروش خالص سال ۱۳۹۲ را نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن همراه شده و این مجتمع پالایشی علت تغییر اطلاعات واقعی دوره ۱۲ ماهه سال مالی ۱۳۹۲ را نسبت به اطلاعات قبلی، اصلاح اشتباهات و تغییر رویه یا اصلاح طبقه‌بندی اعلام کرده است. مجمع این شرکت نیز در حالی به تنفس کشیده شده بود که شبریز قرار است در ۱۳ مرداد ماه سهامداران خود را برای تصویب صورت‌های مالی و تقسیم سود نقدی به مجمع دعوت کند.

پالایشگاه بندرعباس دیگر شرکتی است که جدیدترین گزارش ۱۲ ماهه خود را منتشر کرده است، این شرکت نیز در گزارش جدید خود پیش بینی سود هر سهم را تعدیل کرد و EPS خود را از ۷۵۷ ریال به ۲۲۴۸ ریال افزایش داد. اما گران ترین شرکت بازار سرمایه نیز پس از چهار ماه توقف در جدید ترین گزارش ارائه شده به بورس، سود محقق شده هر سهم خود را ۳۳ درصد افزایش داده و از ۵۹ هزار و ۵۶۳ ریال به ۷۹ هزار و ۵۵۱ ریال رسانده است. به این ترتیب می‌توان گفت که با بازگشایی نماد شرکت‌های پالایشگاهی و رفع تمامی ابهامات موجود در فرمول محاسبه نفت خام و همچنین فروش فرآورده‌های نفتی این شرکت‌ها و نیز تعدیل قابل توجه سود هر سهم می‌توان شاهد تاثیرگذاری این شرکت‌ها بر روند بازار سرمایه بود.

این در حالی است که ممکن است پس از بازگشایی نماد شرکت‌های پالایشی رشد قیمتی آنها کوتاه مدت باشد، اما روند حرکتی این شرکت‌ها، با توجه به طرح‌های موجود تا پایان سال جاری و همچنین شش ماه اول سال آینده بسیار ایده آل خواهد بود. در حال حاضر نماد شرکت‌های پالایشگاه تبریز، بندرعباس، پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه تهران متوقف هستند.