گروه بورس: نشست خبری بازار دارایی فکری با حضور مدیرعامل فرابورس، مدیر کل مالکیت صنعتی سازمان املاک کشور و معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیرعامل فرابورس گفت: نکته‌ای که با راه‌اندازی بازار دارایی فکری ایجاد می‌شود، ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه خواهد بود که خوشبختانه این بازار مسیری را برای این مهم به وجود می‌آورد تا مشکلات تحقیقات و تولیدات علمی دانشگاهیان برطرف شود. امیر هامونی ادامه داد: در این بازار علم و صنعت از هم مستقل نخواهند بود و در واقع علم نقش ثروت آفرینی دارد تا این تلاقی ابزاری برای اقتصاد دانش بنیان کشور باشد. بنا به گفته وی راه‌اندازی بازار دارایی فکری منوط به همکاری سه جانبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور و فرابورس ایران است. مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص راه‌اندازی بازار دارایی فکری اظهار کرد: بازار ایده، بازار مناسبی برای دانش بنیان شدن اقتصاد کشور است در حالی که این بازار هدف اصلی نیست و تنها ابزاری برای انگیزش دانش و فناوری کشور خواهد بود.

وی درخصوص ریسک‌های موجود در این بازار بیان کرد: سه ریسک در این بازار وجود دارد که نخستین ریسک، حقوقی است. مدیرعامل فرابورس ایران درخصوص ریسک حقوقی ابراز کرد: ریسک حقوقی با تقسیم کار صورت گرفته بین مسوولان ذی‌صلاح و استعلام‌های هر ایده، پوشانده می‌شود.

وی درخصوص ریسک فنی این بازار تصریح کرد: ریسک فنی که در خصوص تحقیقات فنی اختراعات وجود داشت توسط پارک علمی و فناوری پردیس و امکان تجاری سازی اختراعات و تاییدات فنی برطرف شده است. هامونی سومین ریسک موجود در این بازار را ریسک مالی اعلام و بیان کرد: هر نوع معامله‌ای ریسک مالی در بر دارد که این ریسک به وسیله گزارش‌ها، مدارک و مستندات طرح کسب‌و‌کار شناسایی و تا حدی پوشانده شده است.

در بازار چه گذشت؟

بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را مثبت آغاز نکرد و رونق چندانی در بازار مشاهده نشد، به‌طوری‌که در جریان معاملات روز گذشته جابه‌جا‌یی حدود ۱۳۱ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۵۱۵ میلیارد ریال به ثبت رسید و شاخص آیفکس نیز با کمتر از یک واحد کاهش به محدوده ۶۳۸ واحدی رسید که در این کاهش نمادهای شاوان، زاگرس، شپاس، خراسان و دی بیشترین نقش را داشتند.

در این روز بانک ایران زمین و حق‌تقدم آس‌پ هر چند با معاملات اندک اما به عنوان پر معامله ترین نمادها شناخته شدند؛ معاملات هر کدام به ترتیب معادل ۹/۱۵ و ۵/۱۳ میلیون سهم بود. اوراق اجاره رایتل نیز با مبادلات ۵/۴۳ میلیارد ریالی، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.