گروه بورس- همایون دارابی: اصلاح دستورالعمل محدودیت فروش سهام در بازار سرمایه دیروز راه به جایی نبرد و شاخص بورس با افت 91/0 درصدی مواجه شد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که متعاقب جلسه صبح روز شنبه فعالان عمده بازار در سرمایه‌گذاری غدیر و پس از آن مراجعه نمایندگان فعالان عمده حقیقی و حقوقی به سازمان بورس، دستورالعمل محدودیت فروش با تغییراتی مواجه شد.
در این جلسه اکثر حاضران با انتقاد شدید از این محدودیت خواهان رفع آن شدند، اما سازمان بورس این قانون ۱۵ روزه را تنها با یک اصلاح جزئی مواجه ساخت تا بن بست رخ داده ناشی از این دستور‌العمل ادامه یابد. براساس اصلاحیه اعلام شده سقف سفارش فروش وارده توسط هر کد معاملاتی بین ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲، از ۵۰ هزار سهم به ۱۰۰ هزار سهم افزایش یافت.
هیات‌ مدیره سازمان همچنین تصویب کرد: در صورت تعهد سهامدار عمده، مبنی بر حفظ نقدشوندگی سهام تحت مدیریت خود در چارچوب مقررات مربوطه، سقف فروش در مورد سهام مذکور حذف خواهد شد.
دستورالعمل محدودیت فروش به دلیل ایجاد محدودیت در فروش موجب خروج فعالان حقیقی و حقوقی عمده از بازار سرمایه شده است که همین امر نیز موجب شده فعالان بازار به دلیل ناتوانی در فروش، از خرید خودداری کرده و جریان طبیعی بازار سرمایه متوقف شود. در همین حال با توقف عملی امکان فروش معامله‌گران عمده مساله خرید از محل فروش نیز عملا متوقف شده که همین امر کاهش شدید ارزش معاملات را به همراه آورده است. هر چند که این کاهش ارزش معاملات واقعی بورس هم اینک به دلیل آخرین جابه‌جایی‌ها میان معامله‌گران حقوقی پنهان شده است.
لزوم بازگشت «ددد»؟
در همین حال برخی کارشناسان بازار بر لزوم بازگشت «ددد» به بورس به عنوان یک ابزار تشویق‌کننده تقاضا در بازار تاکید دارند.از دیدگاه این گروه خریدهای گروهی می‌تواند به لحاظ روانی از ریسک‌ خریدهای منفرد سرمایه‌گذاران حقیقی کاسته و سرعت معاملات را که اینک افت چشمگیری یافته است، افزایش دهد. در این شرایط دیروز در بازار سهام شاخص با افت ۷۱۵واحدی خود کف روانی ۷۸هزار واحدی را نیز در هم شکست تا در رقم ۷۷هزار و ۵۱۵واحد آرام گیرد. شاخص پیش از این آبان ماه از ۷۷هزار واحد عبور کرده بود اینک بار دیگر به آن سطح بازگشته است.
در بازار دیروز تحولات سیاسی مهم سفر کاترین اشتون به تهران دارای اهمیت بود. همچنین در وقایع اقتصادی، مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه اصلاحیه قانون مالیات‌ها تکالیف سنگینی را برای بخش ساختمان و املاک کشور برقرار کرد. در تحولات اقتصادی همچنین دیروز وزیر نیرو با بیان اینکه قیمت آب و برق در سال ۹۳ افزایش نمی‌یابد، گفت: قرار بر این شد که ۴۰۰ میلیارد تومانی که از درآمدهای آب به هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شد، پرداخت نشود. به گزارش خبرگزاری فارس، چیت‌چیان درخصوص افزایش ۲۴ درصدی برق و افزایش ۲۰ درصدی آب در ماه اخیر گفت: این افزایش قیمت بسیار کم و ناچیز است و به مراتب کمتر از نرخ تورم است. در گروه پتروشیمی دیروز منابع نزدیک به صنعت پتروشیمی از لغو مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در مورد خوراک ۱۳سنتی سال‌های ۹۱ و ۹۲خبر دادند. با لغو این مصوبه امکان عطف به ماسبق شدن خوراک ۱۳سنتی از میان می‌رود. در گروه بانکی دیروز معاملات پر حجم در برخی از نمادها ادامه داشت که در این گروه یک فرد حقیقی ۲۰۰میلیون سهم بانک پاسارگاد را خریداری کرد.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن به دلیل جابه‌جا‌یی شماری از بلوک‌ها ارزش معاملات در بورس به ۳۱۷میلیارد تومان و فرابورس به ۳۴۰میلیارد تومان
بالغ شد.
شوک یک تازه‌وارد در فرابورس
بازار سهام همچنان به تعدیل شاخص مشغول است و آزادسازی تدریجی محدودیت فروش سهام نیز چشم‌انداز تعدیل بیشتر را تقویت کرده است. بازار دیروز همچنان شاهد ریزش قیمت‌ها بود.
به گزارش دنیای اقتصاد، افت ۹ واحدی دیروز شاخص فرابورس را تا مرز ۷۳۸ واحد کاهش داد. این روند که به نظر می‌رسد در روزهای آتی نیز ادامه یابد، در حالی است که ورود یک سهم جدید روز گذشته موجب شد تا با تغییر مالکیت یک میلیارد و ۷۵۴ میلیون برگه اوراق بهادار، ارزش معاملات در فرابورس به ۳۳۴۸ میلیارد ریال برسد.
روز گذشته معامله ۱۴۵۷میلیون سهم سرمایه‌گذاری موسسه اعتباری نور به ارزش ۱۴۵۶ میلیارد ریال شوک بزرگی به معاملات این بازار وارد کرد. این سهم در صدر بیشترین ارزش و حجم معاملات ایستاد. اوراق اجاره سامان، برق عسلویه مپنا و پتروشیمی جم در رده‌های بعدی در این رده‌بندی‌ قرار گرفتند.
در بازار دیروز بیشترین صف خرید نیز برای برق عسلویه مپنا تشکیل شد. سهم مفاخر نیز در راس برترین عرضه‌ها قرار گرفت.
در مجموع نماد‌های بیشتر پتروشیمی‌ها بیشترین تاثیر منفی را بر بازار فرابورس داشته‌اند. با وجود نظرات برخی مبنی بر تاثیر‌پذیری حداقلی شرکت‌های پتروشیمی از تعیین نرخ خوراک ۱۳ سنتی، با بازگشایی نماد این شرکت‌ها همچنان توقعات برای خروج از این سهام بالا است.