واگذاری سهام پتروشیمی پارس از سوی ساتا
گروه بنگاه‌های اقتصادی- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساتا از واگذاری حدود 40 درصد سهام شرکت پتروشیمی پارس که در اختیار سرمایه‌گذاری ساتا بوده است، به صورت مزایده‌ای در بازار سرمایه خبر داد.
جعفر ربیعی روز گذشته در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: این واگذاری قیمت پایه‌ ندارد و قرار است 15 درصد مبلغ معامله به صورت نقدی، ظرف 10 روز کاری دریافت شود و 55 درصد مبلغ نیز به صورت یک ماهه و مابقی به صورت اقساط مساوی و ماهانه دریافت خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه آگهی این مزایده روز سه‌شنبه 24 دی‌ماه در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شده است، اظهار کرد: موفقیت در این مزایده نیاز به نقدینگی زیادی دارد و کسانی که می‌خواهند در این مزایده شرکت کنند باید از توان مالی خوبی برخوردار باشند.
ربیعی در پاسخ به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری ساتا چه اهدافی را از این واگذاری دنبال می‌کند؟ گفت: اولین هدف این است که براساس سیاست‌های کلانی که در ساتا وجود دارد، قرار است این شرکت سرمایه‌گذاری عمدتا در فعالیت‌های پروژه‌ای و تولید ثروت و دارایی حضور داشته باشد و دیگر به ماموریت‌های شرکت‌داری و اداره شرکت نپردازد.
وی افزود: با توجه به این هدف ساتا ما اقدام به واگذاری تمامی سهام شرکت پتروشیمی پارس که در اختیارمان بود، کرده‌ایم.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساتا اظهار کرد: هدف دوم ما دستیابی به نقدینگی کلان ناشی از این معامله است که شرکت سرمایه‌گذاری ساتا در نظر دارد از این نقدینگی در فعالیت‌های دیگر شرکت به ویژه در پروژه‌های پتروشیمی که در دست اجرا است استفاده کند.
ربیعی با ابراز امیدواری از اینکه فعالان بازار سرمایه و به ویژه شرکت‌هایی که مایل به سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی هستند، در این مزایده شرکت کنند، افزود: این مزایده به صورت بلوکی و یکجا برگزار می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه 60 درصد سهام باقیمانده پتروشیمی پارس در اختیار هلدینگ خلیج‌فارس است و آیا احتمال دارد که این هلدینگ مابقی این سهام را نیز در مزایده از آن خود کند، اظهار کرد: بله این احتمال وجود دارد و با توجه به اینکه هلدینگ خلیج‌فارس بخش زیادی از پتروشیمی‌های کشور را در اختیار دارد قطعا از ارزش این شرکت آگاه است و به عنوان یک مشتری بالقوه در این معامله تلقی می‌شود.
ربیعی با بیان اینکه به صورت طبیعی بازیگران اصلی این مزایده هلدینگ‌های بزرگ خواهند بود، تاکید کرد: اما شرکت سرمایه‌گذاری ساتا این مزایده را به صورت عمومی برگزار می‌کند تا هر بنگاه و نهادی که احساس می‌کند می‌تواند وارد این سرمایه‌گذاری شود آزادانه بتواند قیمت دهد و حضور داشته باشد. وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت پایه برای این مزایده در نظر نگرفته‌اید؟ گفت: به اعتقاد ما شرکت پتروشیمی پارس شرکت شناخته‌ شده‌‌ای در صنعت پتروشیمی است و فعالان بازار سرمایه کاملا با این شرکت، سابقه آن و محصولات آن آشنا هستند و ممکن بود هر قیمتی به عنوان قیمت پایه از سوی ساتا مطرح شود به نوعی جهت‌دهی به بازار تلقی شود. بر این اساس قیمت پایه‌ای تعیین
نکرده‌ایم.
وی پیش‌بینی کرد: بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی در این مزایده موفق خواهند بود که نقدینگی در دسترس‌تری داشته باشند.
ربیعی ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری ساتا بازوی اقتصادی سازمان تامین‌اجتماعی نیروهای مسلح است و تمامی فعالیت‌های اقتصادی این سازمان در چارچوب و با مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری ساتا انجام می‌شود.
براین اساس تقسیم کاری در ساتا انجام شده که بر اساس آن، شرکت سرمایه‌گذاری ساتا پروژه‌ها را انجام بدهد و به بهره‌برداری برساند و سپس آنها را ارزشمند کرده و به مجموعه‌های دیگر از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر که ۵۱ درصد سهام آن متعلق به سازمان تامین‌اجتماعی نیروهای مسلح است، بسپارد.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساتا ادامه داد: ماموریت شرکت‌داری و اداره شرکت‌ها در ساتا به غدیر سپرده شده است و البته این به آن معنا نیست که همه پروژه‌ها را به سرمایه‌گذاری غدیر می‌سپاریم، چرا که شاید برخی از پروژه‌ها در مجموعه فعالیت‌های غدیر نگنجد و آنها را به فعالان اقتصادی دیگر واگذار کنیم.
وی با بیان اینکه بر این اساس مقرر کردیم سهام شرکت پتروشیمی پارس را به صورت مزایده‌ای واگذار کنیم، ادامه داد: حدود ۴۰ درصد سهام پتروشیمی پارس در سال ۱۳۸۸ از طریق دولت به عنوان رد دیون و پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین‌‌اجتماعی واگذار شد و ۶۰ درصد باقیمانده سهام این شرکت در اختیار هلدینگ خلیج‌فارس
است.