به دنبال انتشار مطلبی در ستون پیش رو درباره سرمایه‌گذاری ملت، این شرکت با ارسال پاسخی به گروه بورس آمادگی خود را برای پاسخ به سایر سوالات و ابهامات موجود اعلام کرده است.

با احترام، در پاسخ مطلب مندرج ستون پرسش و پاسخ، در صفحه ۱۰ آن روزنامه وزین مورخ هشتم مهرماه موارد زیر را به استحضار می‌رساند:
1 - طبق ترازنامه حسابرسی‌شده شرکت در تاریخ 30/9/1385، خالص حقوق صاحبان سهام شرکت (البته با احتساب زیان انباشته) معادل 798467میلیون ریال بوده است که نشان‌دهنده مازاد بهای تمام‌شده (دفتری) دارایی‌ها نسبت به بدهی‌ها در تاریخ مزبور است. به بیان دیگر، علاوه‌بر سرمایه‌گذاری‌های شرکت (بورس و خارج از بورس). اقلام دیگری در دارایی‌های شرکت تحت عنوان مطالبات از شرکت‌های سرمایه‌پذیر و اشخاص منعکس‌ است که باید در محاسبات فوق لحاظ شود (چنانچه در مورد کسری بدهی‌ها نیز نگارنده به درستی به آنها اشاره کرده است).
۲ - با فرض پوشش زیان انباشته از محل سود دوره مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۳۸۶ (چنانچه در پاسخ نگارنده نیز قید شده است)، باز هم ارزش ویژه شرکت بیش از ۴/۷۹۸میلیارد ریال است.
با یادآوری این نکته که از مجموع ذخیره منظور شده در حساب‌های سال‌مالی منتهی به 30/9/1385، (هر سهم حدود 270ریال)، بخش عمده‌ای (حدود 191ریال هر سهم) مربوط به شفاف‌سازی حساب‌ها براساس آیین‌نامه‌های سازمان محترم بورس بوده و مابقی مربوط به کاهش ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها است و هر چند ذخیره مزبور منجر به زیان انباشته در حساب‌های سال‌مالی قبل شد، ولیکن باعث شفافیت حساب‌ها و ارائه مطلوب صورت‌های مالی است که مبنای ارزیابی‌های کارشناس محترم خواهد شد.
۳ - با توجه به نکات فوق خالص ارزش دارایی‌های شرکت، براساس ارزش دفتری دارایی‌ها و بدون احتساب سود سال‌مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۳۸۶ (بابت استهلاک زیان انباشته موجود) معادل ۷۹۸ریال به ازای هر سهم است که به مراتب بیشتر از نرخ تابلو هر سهم است.
توضیح اینکه محاسبه انجام‌شده در ستون گفته‌‌ها و شنیده‌ها، صرفا منعکس‌کننده ارزش جاری سرمایه‌گذاری‌های شرکت در بورس و خارج از بورس بوده و NAV نیست. در رابطه با بند «5» پاسخ مزبور نیز به طور اختصار به موارد زیر اشاره می‌شود.
عبارت «روند فزاینده در فروش سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش موجودی نقد» نکته‌ای است که یافتن مصداق کامل آنها در صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت (و یادداشت‌های همراه) با اشکال مواجه است. هر چند اقدام به معاملات سهام و فروش سرمایه‌گذاری‌ها به طور طبیعی در روند فعالیت و عملکرد شرکت محسوس است که حاصل آن سود حاصل از فروش سهام سال‌مالی جاری است ولیکن بند دوم عبارت یعنی «افزایش وجوه نقد» در حساب‌های شرکت مشاهده می‌شود. ضمن اینکه احتمال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید از محل وجوه حاصل و سایر منابع هر چند به طور جدی در دستور کار قرار دارد، ولیکن اطلاع‌رسانی در این رابطه منوط به تحقق آنها براساس مستندات قابل‌قبول خواهد بود.
در انتها، تشکر از جریده وزین و پرمخاطب «دنیای اقتصاد» در مورد طرح و بررسی این مباحث، آمادگی خود را برای پاسخ به سایر سوالات و ابهامات اعلام می‌دارد و مستدعی است موارد اصلاحی بالا را براساس قانون مطبوعات در همان صفحه و با همان تیتر چاپ فرمایند.
گروه بورس : آمادگی صریح شرکت معظم ملت نسبت به پاسخ به پرسش‌ها و ابهام‌ها، اقدامی درخور تحسین است. گروه بورس امیدوار است سایر شرکت‌های بورسی با هر سطح از شفافیت چنین مشی‌ای را دنبال کنند. گروه بورس نیز آمادگی دارد سایر سوالات روز سهامداران را از همین طریق به اطلاع شرکت سرمایه‌گذاری برساند، در پاسخ به جوابیه شرکت سرمایه‌گذاری ملت با استناد به مدارک موجود باید اشاره کرد:
1 - در بند دوم توضیحات اشاره شده است که از مجموع ذخیره منظور شده در حساب‌های سال مالی منتهی به پایان آذر 85 (هر سهم حدود 270 ریال) بخش عمده‌ای (حدود 191 ریال به ازای هر سهم) مربوط به شفاف‌سازی حساب‌ها براساس آیین‌نامه‌های سازمان بورس بوده و مابقی مربوط به کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها است. در این مورد توجه به عبارت حسابرس در سرفصل هفتم گزارش حسابرس محترم در خصوص پیش‌بینی در آمد هر سهم منتهی به آذر 86 (موضوع اطلاعیه شماره 14813/60 به تاریخ 24 اردیبهشت 86 راهگشا خواهد بود:
«با توجه به احتساب ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت مبلغ ۱۹۱۵۵۱ریال (۱۹۱ ریال به ازای هر سهم) تعدیلات سنواتی مربوط به کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها است.این مورد عینا در سند شرکت با امضای مدیرعامل آن قابل مشاهده است.
2 - در خصوص مبحث NAV یک نکته کلی ذکر می‌شود: تحلیل «خالص ارزش دارایی‌ها» در یک شرکت سرمایه‌گذاری با توجه به ویژگی‌های خاص فعالیت خود، با شرکت‌های تولیدی دارای تفاوت ماهیت است. در ارزشیابی شرکت‌ها (مثلا در صنعت ساختمان )، NAV را از طریق تفاوت ارزش دفتری دارایی‌ها و بدهی‌ها محاسبه می‌کنند و در شرکت‌های سرمایه‌گذاری معمولا، NAV را از طریق کسر بدهی‌ها از ارزش روز کل پرتفولیو به دست می‌آورند. توجه تحلیلگران مالی غالبا به محاسبه نوع دوم NAV است، زیرا عموما از این طریق سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری قیمت‌گذاری می‌‌شود. نکته مهم در اینجا ماهیت فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که عمدتا بر دارایی‌های مالی متمرکز است که تفاوت اساسی با سایر شرکت‌ها دارد. هر چند با اتخاذ رویکرد نخست، حقوق صاحبان سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملت (که بر اساس توضیحات شرکت نیز به درستی بدان اشاره شده است) در تاریخ مجمع سال گذشته 798 ریال به ازای هر سهم بوده است.
۳ - در خصوص روند فروش سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش دارایی‌های نقد نیز یک مقایسه با توجه به گزارش‌های شرکت در زیر انجام شده است:
در تاریخ 31 شهریور 85 موجودی نقد شرکت براساس ترازنامه، 129‌میلیون تومان بوده است و این رقم در سه ماه بعد یعنی پایان آذر 85 به بیش از 2/8میلیارد تومان رسیده است.
همچنین روند خرید و فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت براساس گزارش‌های رسمی‌صورت وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها (منتشره در سایت اطلاع رسانی بورس) در شش ماه بعد به شرح زیر بوده
است:
دی ماه ۱۳۸۵: ۲۴/۱‌میلیارد تومان خرید و ۵/۳۸میلیارد تومان فروش سهام.
بهمن 1385: 324‌میلیون تومان خرید و 67/1‌میلیارد تومان فروش سهام.
اسفند ۱۳۸۵: ۷۰۰‌هزار تومان خرید و ۶۸۰‌میلیون تومان فروش سهام.
فروردین 1386: بدون تغییر.
اردیبهشت ۱۳۸۶: ۶۸/۱‌میلیارد تومان خرید و ۶۴۴‌میلیون تومان فروش.
خرداد 1386: بدون تغییر.
در مجموع طی این دوره شش ماهه شرکت سرمایه‌گذاری ملت ۲۵/۳‌میلیارد تومان خرید و ۵/۴۱‌میلیارد تومان فروش سرمایه‌گذاری داشته است که احتمال افزایش نقدینگی و روند فزاینده فروش سرمایه‌گذاری‌ها را مطرح می‌کند که البته اظهار نظر دقیق در این مورد، به انتشار ترازنامه‌های ادواری (که با وجود سپری شدن موعد تا کنون منتشر نشده است) منوط خواهد بود.
در پایان از توضیحات مدیریت اداری و روابط عمومی‌شرکت محترم سرمایه‌گذاری ملت و دقت‌نظر ایشان مجددا سپاسگزاریم.