پذیرش مخابرات در بورس به صورت هلدینگ

ایسنا- شرکت مخابرات به عنوان شرکت هلدینگ و در‌برگیرنده ۳۳ شرکت مخابراتی، تا پایان ماه جاری واگذار خواهد شد.

سید‌مهدی عقدایی، معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، درباره تبدیل ودایع تلفن‌همراه به سهام توضیح داد: از نظر سازمان خصوصی‌سازی تبدیل ودایع مشکل دارد و عملی نیست و تغییر قانون از سوی مسوولان مربوط بحث جداگانه‌ای است. تبدیل ودایع به سهام در صورت تصویب قانون

وی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی معتقد است که امکان تبدیل ودایع به سهام وجود ندارد.

عقدایی در پاسخ به این سوال که آیا امکان این تبدیل با طرح مساله در مجلس شورای اسلامی‌ وجود دارد؟ تصریح کرد: در آن زمان این کار امکان‌پذیر خواهد بود، اگر این مساله قانونی شود، مشکلی ندارد، بلکه سازمان خصوصی‌سازی با این مساله در صورتی که قانونی نباشد، مشکل دارد.

واگذاری شرکت‌ها تا پایان ماه جاری

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان واگذاری شرکت‌های مخابراتی به بورس خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه جاری واگذاری شرکت‌های مخابراتی انجام شود، چراکه مراحل این واگذاری به پایان رسیده است.

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی درباره واگذاری ۲۵ شرکت مخابراتی که اعلام شده، عملیات واگذاری آنها به پایان رسیده است، گفت: مقدمات این کار در حال انجام است و به نظر می‌رسد واگذاری آنها تا شش ماه دیگر یعنی پایان سال به طول بیانجامد.

اعطای تسهیلات ۱۵۰۰‌میلیارد تومانی در گرو تهیه آیین‌نامه

وی از ایرادات وارده به پرداخت ۱۵۰۰میلیارد تومانی تسهیلات به خریداران سهام شرکت‌های بزرگ در بورس از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی خبر داد و افزود: آیین‌نامه‌های این طرح باید از سوی بانک مرکزی تهیه شود که این بانک هنوز به این اقدام مبادرت نکرده است.

از سویی این مساله در جلسه هیات‌عالی واگذاری مطرح شد و قرار بر این است، بانک مرکزی در تهیه آیین‌نامه‌ها تسریع کند.

واگذاری سایر سهام در انتظار مصوبه هیات‌وزیران

وی درباره واگذاری سایر سهام توضیح داد: هنوز مصوبه هیات‌وزیران درباره بلوک ۵۱‌درصدی ارائه نشده است و سازمان خصوصی‌سازی در انتظار این مصوبه است. او خاطرنشان کرد: هیات‌عالی واگذاری، بلوک ۵۱‌درصدی سهامی همچون فولاد خوزستان و ایرالکو را به تصویب رسانده است.

او در پاسخ به این سوال که گفته شد واگذاری این سهام مستلزم مصوبه هیات‌عالی واگذاری است، بدین ترتیب چرا واگذاری انجام نمی‌شود؟ گفت: در عین حال تایید و ابلاغ رییس‌جمهور نیز برای واگذاری بلوک ۵۱‌درصدی سهام شرکت‌های قابل واگذاری ضروری است.

واگذاری پتروشیمی‌ فن‌آوران تا پایان ماه جاری عقدایی از آمادگی واگذاری سهام پتروشیمی‌ فن‌آوران تا پایان ماه جاری خبر داد و افزود: گزارش درج این شرکت به صورت مشروط در بورس پذیرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان برگزاری جلسه هیات‌عالی واگذاری تصریح کرد: هنوز زمان برگزاری این جلسه مشخص نیست.

او عرضه بلوک ۵درصدی سهام صنایع ملی مس را وابسته به شرایط متعادل بازار دانست و افزود: قصد داریم ۳درصد این سهام به صورت تدریجی و با کشش بازار عرضه شود.

عرضه اولیه سهام در حد ۱۰‌درصد بعید است

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که آیا امکان واگذاری سهام اولیه شرکت‌های قابل واگذاری در حد ۱۰‌درصد وجود دارد؟ متذکر شد: عرضه اولیه به صورت ۱۰‌درصد بعید به نظر می‌رسد، چراکه قانون بورس می‌گوید شرکت باید در حد ۱۰ تا ۲۰‌درصد در مدت یک‌سال دارای سهام شناور باشد.

وی ادامه داد: عرضه ۱۰‌درصد یا ۲۰‌درصد سهام در یک روز برای کشف قیمت ممکن نیست، چرا که کشش‌پذیری بازار در یک روز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، شاید منظور مسوولان این است که ۱۰‌درصد سهام شناور ظرف یک‌سال عرضه شود.