شروین شهریاری

* آقای داوود نوهرلی در تماس تلفنی با گروه بورس پرسیده است: چرا سهام شرکت قطعات اتومبیل ایران با توجه به سود ۱۱۳‌تومانی و P/E معادل ۶/۱ در وضعیت رکود قرار دارد ؟ ‌فعالیت شرکت قطعات اتومبیل ایران دارای ماهیت «سرمایه‌گذاری» است بنابراین باید از روش شرکت‌های این گروه مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.

بر طبق آخرین گزارش‌ها، دارایی‌های بورسی شرکت (مالکیت ۷۲‌درصدی رینگ مشهد و ۵۸‌درصدی الکتریک خودرو شرق) دارای ارزش بازار ۶/۱۶‌میلیارد‌تومان بوده‌اند. بهای تمام‌شده‌ دارایی‌های خارج بورسی (مالکیت ۱۰۰‌درصدی در چهار شرکت) نیز ۶/۲میلیارد‌تومان است که با توجه به در نظر گرفتن سرمایه ثبت شده‌ این شرکت‌ها به عنوان ملاک ارزش‌گذاری (به علت ناچیز بودن بهای تمام شده در برخی از این شرکت‌ها نظیر قطعات محوری و اگزوز خودرو خراسان) به رقم حدود ۳/۶‌میلیارد‌تومان برای دارایی‌های خارج بورسی می‌رسیم. بنابراین با فرض ثبات رقم بدهی حدود ۶‌میلیارد ‌تومانی شرکت در تاریخ آخرین ترازنامه، در شرایط کنونی NAV هر سهم «ختوقا» حدود ۱۴۰‌تومان به دست می‌آید.

در بخش پیش‌بینی سود نیز باید به ماهیت فعالیت سرمایه‌گذاری شرکت توجه کرد. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های «ختوقا» بر اساس مصوبه‌ مجمع عمومی‌عادی سالانه‌ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در حساب‌ها شناسایی و ثبت می‌شود، بنابراین با توجه به اینکه همه‌ شرکت‌های زیرمجموعه سال مالی منتهی به اسفند ۸۶ دارند بخش عمده‌ درآمد شرکت (۶۴‌درصد) در گزارش ۱۲ ماهه در بهار ۸۷ شناسایی خواهد شد. مجموعا در سرفصل «سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها» به نظر می‌رسد، در صورت تحقق پیش‌بینی سود شرکت‌های زیرمجموعه و تقسیم نقدی آنها مطابق پیشنهاد تقسیم سود فعلی، این سرفصل درآمدهای «ختوقا» (معادل ۱/۸ میلیارد‌تومان) در سال جاری تحقق خواهد ‌یافت.

در بخش فروش سرمایه‌گذاری‌ها، شرکت پیش‌بینی فروش ۱۰‌درصد رینگ مشهد و بلوک ۵۱‌درصدی اگزوز خودرو خراسان (خارج بورسی) را در سال‌جاری کرده است که با توجه به بهای ناچیز تمام شده‌ این سرمایه‌گذاری‌ها، سودی معادل ۷/۴میلیارد‌تومان از این محل پیش‌بینی شده است. اقدامات انجام شده جهت فروش سهام اگزوز خودرو

(به مبلغ ۸/۳‌میلیارد‌تومان) اگر چه در اظهار نظر برای حسابرس روشن نبوده است، اما با توجه به سوابق این شرکت و استراتژی‌های گروه ایران خودرو و بازارساز مجموعه (سرمایه‌گذاری سمند) به نظر می‌رسد این معامله نیز در اواخر سال مالی به صورت درون گروهی برنامه‌ریزی و انجام شده و درآمد مربوطه محقق شود.

درآمدهای متفرقه (‌به مبلغ ۳/۲‌میلیارد‌تومان) که ۱۷‌درصد از سود خالص شرکت (۱۹۲ ریال به ازای هر سهم) را در سال جاری تشکیل می‌دهد، مربوط به سود فروش زمین در بلوار خیام مشهد است. در تحلیل بنیادی، فروش دارایی‌های ثابت از آنجا که قابلیت تکرار در سال‌های مالی آتی را ندارند، معمولا با P/E «‌یک‌واحد» در تحلیل لحاظ می‌شوند. پیش‌بینی تقسیم سود شرکت نیز در آخرین گزارش از ۸۰‌درصد به ۷۰‌درصد کاهش ‌یافته است.

در مجموع به نظر می‌رسد سهام گروه صنعتی قطعات اتومبیل با توجه به کلیت وضعیت صنعت خودرو در بورس تهران و چالش‌های آتی این صنعت در محدوده‌ ارزش ذاتی خود در حال معامله است و برای ایجاد تغییرات با اهمیت در وضعیت قیمتی و روند معاملات سهام آن باید چشم انتظار تحولات آتی صنعت خودرو در کشور بمانیم.

* آقای محسن شادانه از طریق ایمیل پرسیده‌اند‌: با توجه به رشد زیرمجموعه‌های امید و معامله‌ بلوکی گل‌گهر قیمت عرضه‌ این سهم در بورس را چقدر پیش‌بینی می‌کنید ؟

‌با توجه به قیمت ۲۲۰۰‌تومانی گل گهر و ‌یک‌هزار ‌تومانی چادرملو NAV جدید امید با توجه بدهی‌ها بیش از ۶۰۰‌تومان به ازای هر سهم به دست می‌آید. همچنین در پیش‌بینی سود ۳۱۰ریالی شرکت برای سال مالی منتهی به دی ماه ۱۳۸۶ پیش‌بینی فروش سرمایه‌گذاری‌ها حدود ۶/۱۱‌میلیارد‌تومان در نظر گرفته شده بود که با مراجعه به گزارش‌های شرکت در می‌یابیم که این سرفصل به طور کامل تا پایان مرداد ماه سال جاری محقق شده است، بنابراین فروش ۵/۲‌درصدی اخیر گل گهر (بهای تمام شده هر سهم ۹۰۵ریال!) در پیش‌بینی درآمد سال‌جاری لحاظ نشده است و این معامله سودی در حدود ۵۰‌میلیارد‌تومان برای امید شناسایی می‌کند که ۱۵۸ریال به سود هر سهم افزوده و در صورت قطعی شدن معامله سود خالص «وامید» را به ۴۶۸ ریال به ازای هر سهم می‌رساند. صحبت‌هایی در مورد واگذاری‌ یک بلوک ۵/۲‌درصدی دیگر از سهام گل‌گهر نیز شده است که تاثیر مشابهی بر درآمد هر سهم شرکت خواهد داشت که مساله‌ این واگذاری در حد مذاکره است.

در مورد قیمت عرضه‌ اولیه نیز عرضه و تقاضا و استراتژی بانک سپه در نهایت تعیین‌کننده خواهد بود، هر چند شنیده‌هایی مبنی بر عرضه‌ سهم در قیمت ۵هزار ریال وجود دارد که صحت و سقم این شنیده‌ها در زمان عرضه‌ امید، احتمالا بعد از ایام ماه‌رمضان، مشخص خواهد شد.

Shahriary-sh@yahoo.com