شروین شهریاری

* چرا شرکت داروسازی سبحان در سه ماه نخست سال جاری به جای سود، زیان شناسایی نموده است ؟

داروسازی سبحان یک هلدینگ دارویی است که عملکرد آن می‌باید مشابه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تحلیل شود. سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری عموما از دو محل تامین می‌شود: سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها. داروسازی سبحان در پیش‌بینی سود ۵۳۱ ریالی خود برای سال‌مالی جاری، سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را صفر در نظر گرفته است. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت نیز عمدتا سود زیرمجموعه‌هایی است که سال‌مالی آنها در ۲۹/۱۲/۸۶ به پایان می‌رسد. (سبحان دارو- کی بی سی - البرزدارو- ایران دارو و...)

مطابق استانداردهای حسابرسی داروسازی سبحان تا پایان امسال نمی‌تواند سود زیرمجموعه‌ها را در حساب‌های خود شناسایی کند و تنها پس از برگزاری مجمع سالانه شرکت‌های مزبور در بهار ۸۷ و تصویب سود نقدی در مجامع آنها، می‌تواند درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را در حساب‌های خود لحاظ کند. بنابراین طبیعی است که دارو سازی سبحان در گزارش‌های سه، شش و نه ماهه خود تنها سرفصل‌های هزینه شرکت خود را در بودجه ثبت کند و تحقق نهایی درآمد در گزارش ۱۲ ماهه منعکس خواهد گشت.

خانم یا آقای ثابتی از تهران: از سهامداران تکنوتار هستم. در عرض یک ماه اخیر این سهم بیش از ۲۵‌درصد افت کرده است. علت این افت سریع چیست و چه اتفاقی برای شرکت افتاده است؟

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در سهام یک شرکت به طور کلی به دو دسته «سیستماتیک» و «غیرسیستماتیک» تقسیم می‌شوند. ریسک‌های غیرسیستماتیک به فعالیت شرکت و بازده و سودآوری آن مربوط می‌شوند و با عوامل درونی موثر بر بازدهی شرکت ارتباط دارند، اما ریسک‌های سیستماتیک مخاطراتی هستند که بازدهی سهام یک شرکت را در اثر عوامل بیرونی تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. (مانند ریسک بازار، ریسک‌های سیاسی و... ) شرکت تکنوتار در شرایط فعلی با یکی از همین ریسک‌های غیرسیستماتیک یعنی «تغییرات مدیریتی» مواجه شده است. ترکیب هیات‌مدیره این شرکت و مدیرعامل آن متعاقب تغییرات در ترکیب مدیریت سهامدار عمده (دانایان پارس) دچار تغییراتی شده است که البته نتیجه این تحولات اکنون نهایی شده و مدیرعامل و هیات‌مدیره جدید به زودی به عموم معرفی خواهند شد. مجموعه مدیریتی جدید نیز معتقد است که فعالیت انحصاری مجموعه تکنوتار را همانند قبل ادامه خواهد داد و از بابت سودآوری آتی شرکت تاثیرات منفی از بابت این تغییرات متحمل نخواهد شد. همچنین سهام تکنوتار در بازار نیز به‌رغم افت شدید قیمتی، به تازگی با جمع‌آوری و حمایت از سوی سهامداران عمده (توسعه و تجارت اقتصادی ایرانیان و سرمایه‌گذاری دانایان پارس) مواجه بوده است و امید است با شفاف سازی و رفع ابهامات آتی و برگشت شرایط به حالت معمول، نوسانات قیمتی نماد «تکنو» نیز روند عادی را در پیش گیرد.

Shahriary-sh@yahoo.com