علیرضا طالبی

رضا قنبریان

نتیجه گیری

مشتقه‌ها نقش بزرگ و فزاینده مهمی را در بازارهای مالی ایفا می‌کنند، مشتقه‌ها اوراق بهاداری هستند که قیمت‌های آنها به وسیله قیمت سایر اوراق تعیین می‌گردد و یا به عبارتی مشتق می‌شود. همچنین این دارایی‌های مالی دعاوی مشروط نیز خوانده می‌شوند، چرا که بازده آنها مشروط به قیمت‌های سایر اوراق بهادار می‌باشد. قراردادهای اختیار معامله، آتی، و تاخت از مهم‌ترین قراردادهای مشتقه هستند که در این نوشتار تمرکز ما بر روی اختیار معامله بوده است. از آنجا که ارزش مشتقه‌ها بستگی به ارزش سایر اوراق بهادار دارد، آنها ابزار قدرتمندی هم برای پوشش‌دهی ریسک و هم سفته‌بازی هستند.

اولین معامله بر روی قراردادهای اختیار معامله به صورت استاندارد در یک بازار مالی در سال ۱۹۷۳ با راه اندازی بازار اختیار معامله شیکاگو و ارائه اختیار خرید صورت گرفت. این قراردادها در نوع خود در مقایسه با معاملات خارج از بازار، موفقیتی عظیم به شمار می‌رفتند. هم‌اکنون این قراردادها در چندین بازار مورد معامله قرار می‌گیرند. مشتقه‌ها بر روی سهام عادی، شاخص‌های سهام، ارز، کالاهای کشاورزی، فلزات گرانبها و آتی‌های نرخ بهره منتشر می‌شوند. در بین ابزارهای قوی و متداولی که در بازارهای مالی امروزی وجود دارند، اختیار معامله وسیله‌ای اساسی می‌باشد که به ویژه مدیران پرتفوی باید آن را کاملا بشناسند.

در این نوشتار تلاش شده است تا مفاهیم مرتبط با اختیار معامله به صورتی ساده ارائه شود.

جهت موفقیت در بازار متنوع اختیار معامله، نیاز داریم تا چشم اندازی از وضعیت آتی بازار ترسیم کنیم و متناسب با وضعیت ترسیمی

(رو به رشد و یا رو به افول) از یک طرف و شناسایی و آشنایی با اختیارات معامله از سوی دیگر، استراتژی مناسب را اتخاذ کنیم.

به همین منظور، در شماره‌های قبلی به ۶ مورد از مهم‌ترین استراتژی‌های موجود در زمینه اختیار معامله اشاره کردیم که شناسایی و استفاده به موقع از آنها می‌تواند کمک موثری در افزایش سودآوری و کاهش ریسک شرکت‌ها و افراد کند.

امید است این نوشتار توانسته باشد چشم انداز مناسبی از اختیار معامله در اختیار خوانندگان قرار داده باشد و مسوولان و کارشناسان نیز با توجه فزاینده به ‌این استراتژی‌ها و سایر استراتژی‌های موجود اختیار معامله، به گسترش بازارهای مالی و ترغیب و تشویق سهامداران بالقوه جهت ورود به ‌این بازارها کمک کنند.

در پایان امیدوار هستیم که با تدوین قوانین و لوایح مرتبط با ابزارهای مشتقه و اجرای صحیح آنها، بتوانیم همگام با پیشرفت‌های جهانی، گام برداریم.

منبع: alirezatlb@yahoo.com

Rezaghanbarian@yahoo.com