«معظمی» جانشین «مهرزاد» می‌شود

گروه بورس- شایعات کناره‌گیری «محمد مهرزاد» از مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی که طی روزهای اخیر بالا گرفته است،‌ دیروز از سوی منابع خبری تایید شد و «فضل‌ا... معظمی» مدیرعامل سابق شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی (از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری بانک ملی) جانشین وی خواهد شد. انتظار اینکه بعد از خروج «جلیل خبره» از «صدرا»، «محمد مهرزاد» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز از سمت خود کناره‌گیری کند، طی تیر‌ماه، فصل برگزاری مجامع بالا گرفت و خبرهای تایید نشده متعددی در این خصوص طی دوره‌های اخیر منتشر شد. به هر ترتیب ظاهرا براساس تصمیم هیات‌مدیره شرکت، این تغییر مدیریتی صورت گرفت. حال علی‌رغم اینکه بسیاری از منابع خبری، خبر انتخاب «معظمی» را تایید می‌کنند برخی نیز می‌گویند که هنوز حکم انتصاب وی صادر نشده است.

آقای محمد مهرزاد در آ‌بان‌ ماه ۸۱ به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی جایگزین غلامحسین اسدی شد. شرکتی که در آن زمان با سرمایه ۱۴۰۰میلیارد ریالی، مالک پرتفویی متشکل از شرکت‌های بورسی و غیر بورسی بود. در بخش پرتفوی بورسی، بهای تمام شده این بخش ۱۹۸۴میلیارد ریال و ارزش روز آن ۵۵۳۸میلیارد ریال بود. همچنین پرتفوی غیر بورسی شرکت نیز بهای تمام شده‌ای بالغ بر ۳۸۵میلیارد ریال داشت.

در آن زمان و با توجه به شرایط حاکم بر بورس تهران، عمده‌ترین سهم پرتفوی سرمایه‌گذاری بانک ملی را گروه کانی غیر فلزی و شرکت‌های سیمانی تشکیل می‌داد. پس از این گروه فرآورده‌های نفتی که در آن زمان شرکت‌های پتروشیمی را در خود جای داده بود، به واسطه حضور پتروشیمی اراک، دومین گروه عمده تشکیل دهنده سبد دارایی شرکت بود و گروه لاستیک و پلاستیک و نساجی نیز در رده‌های بعدی قرار داشتند. پس از گذشت نزدیک به ۵ سال از مدیریت مهندس «مهرزاد» در شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی، سرمایه شرکت با ۱۳۰درصد افزایش طی چند مرحله به ۳۲۲۰میلیارد رسیده است. این افزایش سرمایه، رشد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت را به همراه داشته است. به طوری که بهای تمام شده پرتفوی بورس شرکت در حال حاضر ۸۹۹۶میلیارد و ارزش روز آن ۸۳۰۷میلیارد ریال است. همچنین پرتفوی غیربورسی سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز به بیش از ۲۵۲۰میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

در این میان، مهم‌ترین اقدام مدیریتی مهرزاد، خرید جسورانه سهام شرکت صدرا بود. شرکتی که پس از فراز و نشیب‌های فراوان و افزایش سرمایه، در‌حال‌حاضر با قیمت تمام شده ۷۶۶۶ریال برای هر سهم در پرتفوی «بانک ملی» جای گرفته است و آخرین قیمت سهام این شرکت در بورس به میزان ۱۲۲۲ریال، پرتفوی «بانک ملی» را متحمل زیان ۲۴۴۲میلیارد ریال کرده است.

همچنین یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در زمان «مهرزاد»، ایجاد سرمایه‌گذاری مشاع بود که در‌حال‌حاضر با بیش از ۱۶۰

میلیارد ریال سود مواجه است.

اما تغییرات صورت گرفته در پرتفوی «بانک ملی» باعث شده است که گروه مواد محصولات شیمیایی به واسطه حضور پتروشیمی اراک، عمده‌ترین بخش پرتفوی «وبانک» را به خود اختصاص دهد و پس از آن سرمایه‌گذاری مشاع، واسطه‌گری مالی و کانی غیرفلزی در رده‌‌های بعدی قرار دارند.

باید توجه داشت روشن شدن وضعیت صنعت سیمان با توجه به سهم نسبتا بالای این گروه در پرتفوی «وبانک» می‌تواند تا حدود زیادی به مدد مدیریت جدید مجموعه بیاید.

در کنار این مسائل، می‌توان به بی‌تحرکی نسبی سرمایه‌گذاری بانک ملی در بورس در زمان مدیریت مهرزاد اشاره کرد که مدیریت جدید می‌تواند با هدف تغییر وجهه «بانک ملی» در بورس (که این موضوع زمان‌بر است) و با حضور فعال‌تر در خرید و فروش سهام موجود در پرتفوی و حتی اضافه کردن سهام جدید، در وهله اول سبد دارایی شرکت را بهینه‌تر کند و در قدم بعدی زمینه رشد قیمت سهام سرمایه‌گذاری بانک ملی را فراهم آورد.

این یک برنامه تعیین شده برای مدیرعامل جدید نیست، بلکه انتظار بازار است. به هر ترتیب بخشی از علل ناکامی‌های «وبانک» در بازار را نباید فقط به نحوه تصمیم‌گیری «مهرزاد» نسبت داد و کم‌تحرکی پرتفوی این شرکت به صورت یک هنجار (Norm) در اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری که وابسته به صندوق‌های بازنشستگی نیستند، مشاهده می‌شود.

از سوی دیگر داوری درباره عملکرد مدیریتی «مهرزاد»، قبل از شنیدن محدودیت‌های فراروی وی امری دشوار است.

به دنبال انتشار خبر تغییر مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری، خبرگزاری «فارس» گفت‌وگوی کوتاهی با «معظمی» انجام داد.فارس نیز از «معظمی» به عنوان مدیرعامل جدید شرکت یاد کرده است.

مدیرعامل جدید سرمایه‌گذاری بانک ملی در این گفت‌وگو از بررسی وضعیت این شرکت و پیگیری دو راهکار برای ساماندهی شرکت صدرا خبر داد .

فضل‌ا... معظمی گفت: از هفته گذشته عملا در این شرکت آغاز به کار کرده‌ام و برای اداره این شرکت در حال مطالعات اولیه و بررسی مسائل جاری شرکت هستم.

وی با اشاره به تعدیل منفی ۱۵۵ ریالی سود هر سهم این شرکت گفت: باید با نگاه دقیق و موشکافانه دلیل این تعدیل منفی بررسی شود.

معظمی در پاسخ به این سوال که برنامه‌های وی در خصوص صدرا چیست؟ به برگزاری چند جلسه هیات مدیره در روزهای گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: برای این شرکت از دو بعد، بررسی و اقداماتی در حال انجام است. اول نحوه اداره درست آن و بررسی وضعیت خصوصی‌سازی و دوم، دلایل قیمت‌گذاری بالای سهام آن به هنگام معامله عمده ۳۴درصدی.

وی ادامه داد: در حال طی مسیری هستیم تا این مساله روشن و برطرف شود.

معظمی از چگونگی و جزئیات طی مسیر خودداری کرد و با اعلام این مطلب که در آینده مطرح می‌کنیم، گفت: در حل موضوع خصوصی‌سازی صدرا امیدواریم نتایج مثبتی به دست آید.