گروه بورس- مجید اسکندری: گروه بهمن (سهامی عام) به ازای هر سهم مبلغ ۲۰۰ریال سود پرداخت می‌کند. جلسه مجمع عمومی عادی سالانه گروه بهمن (سهامی عام) روز سه‌شنبه با حضور ۸۵درصد سهامداران حقیقی و حقوقی برگزار شد.

این مجمع در حالی برگزار شد که شرکت‌های بورسی تنها پنج روز دیگر برای ارائه عملکرد سالانه خود به سهامداران فرصت داشتند و پیش از این نیز، شرکت‌های خودروساز مجامع سالانه خود را برگزار کرده‌اند.

اگرچه گروه بهمن پس از سایپا و ایران‌خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز بورسی است، اما سهامداران دیدگاهی متفاوت از این دو شرکت به گروه بهمن دارند.

گروه بهمن سال جدید را با مدیرعامل جدید آغاز کرده است. مسعود حجاریان عضو هیات‌مدیره این شرکت، تحول و تغییرات هیات‌مدیره گروه بهمن را بیشتر در ارتباط با پایان دوره فعالیت افراد می‌داند.

وی که خود نماینده بنیاد تعاون و سهامدار عمده این گروه است، نقش این بنیاد را ایجاد محیط مناسب برای تصمیم‌گیری حرفه‌ای می‌داند و معتقد است: تصمیم‌های گروه بهمن توسط مدیران فعال و موظف هیات‌مدیره و مدیران عامل شرکت‌های تابعه گرفته می‌شود که همه بر مبنای عقل‌گرایی و دانش حرفه‌ای است.

اما آنچه در جلسه مجمع گروه بهمن دیده شد، پدیده‌ای متفاوت از دیگر مجامع بود.

گزارش عملکرد در سایت شرکت

اعتراض به عدم ارائه نسخه گزارش کامل عملکرد سالانه گروه به سهامداران، نقطه شروع این تفاوت بود. حجاریان با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع و با اشاره به اینکه گزارش مزبور در سایت شرکت موجود است، دستور تکثیر گزارش کامل عملکرد و توزیع آن در بین سهامداران را داد، اگرچه هیچ‌کدام از سهامداران بعد از اتمام مجمع چهار ساعته اثری از گزارش کامل را ندیدند.

اما یک تفاوت دیگر این مجمع با دیگر مجامع، حضور دکتر اصغر‌صالح، رییس‌ هیات‌مدیره گروه به عنوان رییس مجمع بود. وی در ابتدا با خیر مقدم به سهامداران جلسه مجمع را آغاز کرد که این خیر مقدم نقطه آغاز و پایان کلام وی بود و پس از آن اداره مجمع به طور کامل در اختیار حجاریان قرار گرفت. او نیز در ابتدا از مدیرعامل شرکت خواست تا گزارش عملکرد هیات‌مدیره را قرائت کند.

مدیر جدید فرصت‌ها و تهدید‌های ۸۵ را تشریح کرد

مهندس مدرس، مدیرعامل جدید شرکت، با اشاره به فرصت‌ها و تهدید‌های موجود بر سر راه گروه گفت:‌ سال ۸۵ سال پرچالشی برای صنعت خودرو بود و فشار بانک‌ها و وجود محدودیت‌های مراودات بین‌المللی بانک‌ها، موجب عدم تحقق وعده‌های خودروسازان در این سال شد و...

وی افزود: ابهام در فضای بین‌المللی سرمایه‌گذاری، عدم‌بهبود ریسک تجاری در کشور، تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران و تاثیر منفی کاهش نرخ سود بر عملیات شرکت‌های لیزینگ، مهم‌ترین چالش‌های این صنعت بود.

مدرس در ادامه با اشاره به اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل ۴۴، واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به بخش‌خصوصی را فرصتی مناسب برای گروه دانست و گفت:‌ افزایش درآمد سرانه و رشد ضریب مالکیت خودرو در کشور، عزم دولت بر گازسوز کردن خودروها و خروج خودرو‌های فرسوده و سیاست‌های حمایتی دولت از صنایع داخلی را بهترین فرصت برای گروه بهمن دانست.

مدیرعامل گروه بهمن سپس به دستاورد‌های گروه در سال ۸۵ اشاره کرد و گفت: رشد ۴۴درصدی تولید نسبت به سال‌۸۴، کسب ۲۵درصد از سهم بازار کامیون‌های نیمه‌سنگین، فروش ۲۶۲میلیارد و ۹۰۰میلیون تومانی محصولات گروه، صادرات به میزان یک میلیون و ۲۳۶هزار و‌۷۴۶یورو توسط صنایع ریخته‌گری ایران، مذاکره با شرکت میتسوبیشی ژاپن برای واردات خودرو پاجرو ۲۰۰۷ و دستیابی به سود ۱۱۶میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی، مهم‌ترین موفقیت‌های این گروه است.

وی از گشایش اعتبار اسنادی معادل ۱۸۶میلیون دلار توسط شرکت عصر بهمن و کسب سود قبل از مالیات ۵۶۳میلیارد و ۳۰۵میلیارد و ۳۳۵میلیارد که به ترتیب متعلق به شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی ایران، سرمایه‌گذاری بهمن و بیمه‌ملت بوده به عنوان دستاورد‌های گروه در عرصه بازرگانی و سرمایه‌گذاری یاد کرد.

برنامه‌های جدید

مدرس در خاتمه گزارش خود، برنامه‌های آتی گروه را ورود به عرصه نفت و گاز، تولید اتوبوس، مینی‌بوس، کشنده و کامیون، همکاری با چین و اصلاح سیستم‌های بازاریابی و فروش اعلام کرد.

در ادامه جلسه، حسابرس و بازرس قانونی شرکت برای ارائه گزارش خود که شامل ۱۳ بند بود، به جایگاه دعوت شد.

وی پس از قرائت بندهای ۱‌و‌۲ که به توضیح نحوه تنظیم گزارش حسابرسی می‌پردازد، بند ۳ و ۴ گزارش خود را مورد تاکید قرار داد.

این بندها در رابطه با رعایت استانداردهای تهیه صورت‌های مالی تلفیقی بود. طبق گزارش حسابرس در محاسبه سرقفلی شرکت‌های صنایع ریخته‌گری ایران (سهامی‌عام) و سرمایه‌گذاری اعتبار ایران (سهامی عام)، ارزش‌های منصفانه در تاریخ تملک، مبنای محاسبه قرار نگرفته و مازاد بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های سرمایه‌پذیر نسبت به خالص ارزش دفتری دارایی‌های شرکت‌های یادشده به مبلغ ۹۵میلیارد و ۵۹۱میلیون ریال به عنوان مازاد بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی شده بود.

از دیدگاه حسابرس در صورتی که دارایی مزبور با ارزش منصفانه در تاریخ تملک ارزیابی می‌شد، امکان شناسایی سود وجود داشت گرچه این سود قابلیت تقسیم ندارد.

به گزارش خبرنگار ما، بند ۶ گزارش حسابرس که مربوط به مالیات شرکت اصلی بود، حکایت از عدم پیگیری معافیت‌های مالیاتی مشمول توسط شرکت داشت که از طرف نماینده سازمان بورس که در مجمع حضور داشت، برای پیگیری جدی این مورد تکلیف شد.

تاخیر در پرداخت سود سهامداران

در ادامه گزارش حسابرس، بند ۷ که مربوط به پرداخت سود سهامداران بود، مورد بررسی قرار گرفت. براساس این بند، سود سهامداران ظرف مدت هشت ماه مهلت قانونی، پرداخت نشده بود.

حجاریان در این باره توضیح داد: این خبر مربوط به سهامداران مدیریتی است که به نفع سهامداران خرد، از دریافت سود خودداری کرده‌اند و شرکت به دلیل عدم‌اخذ موافقت بورس برای افزایش سرمایه، سود پرداخت نکرده است.

در ادامه «سامی» نماینده سرمایه‌گذاری غدیر بر پرداخت سود سهامداران عمده و تعیین زمانی برای این کار تاکید کرد، اما حجاریان در پاسخ گفت: پیشنهاد می‌کنم در این خصوص تکلیفی برای هیات‌مدیره اضافه نشود، چون بر مبنای ماده ۲۴۰، این تکلیف تعیین‌شده است.

سامی سپس گفت: در جلسه پیش مجمع توافق کردیم که تعیین تکلیف شود، اما با این وضعیت، سهامدار عمده مجبور خواهد شد همانند سهامدار جزء فشار بیاورد و سود خود را بگیرد.

نماینده بورس در این حال گفت: نباید تکلیف شود.

اما سامی خطاب به وی گفت: شما معتقدید تخلف شده و ما باید چشممان را ببندیم، پس حداقل زمان را محدود کنید.

این بار پرداخت سود در مهلت قانونی

حجاریان در پاسخ وی گفت: ظرف مدت یک‌ماه این سود را پرداخت خواهیم کرد و ترتیب پرداخت آن را نیز توافق می‌کنیم.

در ادامه جلسه، بند ۸ گزارش حسابرس که در خصوص ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها بود، مورد بررسی قرار گرفت. طبق نظر حسابرس، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در سهام شرکت‌های بورسی توسط گروه مبلغ ۷۳۷میلیارد و ۶۸۸میلیون ریال بوده که کمتر از بهای تمام شده آنها است و باید برای کاهش قیمت آنها ذخیره‌ای منظور شود، اما شرکت این کاهش قیمت را دائمی فرض نکرده و ذخیره‌ای در حساب‌ها اعمال نکرده بود.

حجاریان در پاسخ به حسابرس گفت: هیات‌‌مدیره به این نتیجه رسیده که این کاهش ماندگار نیست و برمی‌گردد و اگر ذخیره کاهش ارزش گرفته شود، از سود گروه کاسته شده که به مصلحت گروه نیست.

وی افزود: از نظر هیات مدیره، این کاهش واقعی نیست و بازرس به نظرش رسیده، که از ایشان ممنونیم و دائمی‌بودن به تشخیص هیات‌مدیره است.

نماینده بورس:

تشخیص با هیات‌مدیره

ما اگر ذخیره بگیریم نمی‌توانیم از معافیت مالیاتی استفاده کنیم، چون اول باید مالیاتش را بدهیم، بعد ذخیره بگیریم.

نماینده بورس نیز در این زمینه گفت: تشخیص با هیات‌مدیره است.

سپس بند ۹ گزارش حسابرس در مورد مطالبات معوق شرکت، مورد بررسی قرار گرفت. در این زمینه، ایوبی معاون حقوقی شرکت گفت: مطالبات معوق گروه مبلغ ۷/۱۴ میلیاردتومان و مربوط به دو شرکت بهمن لیزینگ و مرکز بهمن موتور است.

از این میزان ۳۳میلیاردتومان آنها برگشت خورده که موجب وصول ۳/۱۸میلیارد تومان شده و ۷/۱۴میلیارد تومان باقیمانده نیز در دست اقدام است.

وی افزود: ما قراردادهای محکمی در اختیار داریم که موجب وصول مطالبات می‌شود و قراردادهای اجاره به شرط تملیک، مالکیت بهمن لیزینگ را قطعی می‌کند.

در ادامه جلسه، حسابرس به قرائت بندهای باقیمانده گزارش خود پرداخت و توضیح لازم را ارائه کرد.

«ون» محصول استراتژیک «بهمن»

سپس یکی از سهامداران با طرح سوال، دلایل عقد قرارداد شرکت با ژاپن را جویا شد.

حجاریان در پاسخ گفت: گروه بهمن ۴۰سال قبل، با ژاپن قرارداد بسته و حدود پنج‌سال است که توانستیم نمایندگی ایسوزو و میتسوبیشی را بگیریم، زیرا آنها در مقایسه با اروپایی‌ها آمادگی همکاری بیشتری با ما داشتند.

وی افزود: گروه بهمن با چینی‌ها نیز قرارداد تولید محصول «ون» را بسته که به محصول استراتژیک گروه بهمن تبدیل خواهد شد و حاشیه سود قابل قبولی برای گروه دارد.

حجاریان سپس گفت: ما به تنهایی تولیدکننده خودرو نیستیم و این اشتراک، ما را قادر می سازد که تکنولوژی را منتقل کنیم، اما ماندن در انتقال تکنولوژی، خوب نیست و باید خودمان صاحب تکنولوژی شویم.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در تحقیقات، تنها با ظرفیت تولید بالا امکان‌پذیر است و با بازار ملی نمی‌توان این کار را کرد، بلکه باید بازار جهانی داشت. ما تلاش می‌کنیم که به تعامل با بازارهای جهانی دست یابیم، اما به تنهایی نمی‌توان از گروه بهمن انتظار داشت.

در ادامه یکی دیگر از سهامداران پرسید: نسبت فروش به سرمایه گروه بهمن در مقایسه با بقیه شرکت‌ها بسیار پایین‌تر است، دلیل آن چیست؟

حجاریان در پاسخ گفت: سرمایه گروه بهمن به تنهایی در فروش است. بخشی از آن در کارخانه و بخش دیگر نیز در سایر شرکت‌ها است که سودش تنها در صورت‌های مالی منعکس می‌شود.

سوال دیگر سهامداران مربوط به قابلیت اتکا بودجه ۸۶ با توجه به مغایرت‌های موجود بود.

بودجه محافظه‌کارانه و واردات خودرو

حجاریان در پاسخ به این سوال گفت: ما امیدواریم به سود سال ۸۶ برسیم و بودجه ۸۶ محافظه کارانه تهیه شده زیرا ما با واردات خودرو مواجه هستیم.

پس از چند پرسش و پاسخ، مجمع صورت‌های مالی را تصویب کرد و پرداخت سود سهامداران را در دستور کار قرار داد.

حجاریان که تنها به عنوان هیات‌مدیره در مجمع حضور داشت، پیشنهاد تقسیم ۱۰درصد سود (به ازای هر سهم ۴۰ریال) را ارائه کرد که این پیشنهاد با واکنش شدید سهامداران رو به رو شد.

حجاریان دلایل کاهش تقسیم سود را افزایش خط تولید، سرمایه‌گذاری در خط رنگ روباتیک و افزایش ظرفیت تولید اعلام کرد که همه این موارد نیازمند سرمایه در گردش است که در صورت فراهم شدن، بودجه‌های اعلام شده محقق خواهد شد.

نماینده «غدیر» در مجمع چه گفت

در این هنگام سامی، نماینده غدیر گفت: در جلسه هفته گذشته برای تقسیم ۲۵۰ریال سود به ازای هر سهم، توافق شد و قید شد که سود سال گذشته سهامداران عمده ظرف مدت یک ماه به افزایش سرمایه تبدیل شود.

وی افزود: طبق ترازنامه، نقدینگی شرکت کم نیست، زیرا ۲۸میلیارد تومان اوراق مشارکت و ۲۴میلیارد تومان نیز پول نقد دارد و این صورت‌های مالی شفاف نیست.

حجاریان در پاسخ گفت: کل نقدینگی موجود در شرکت به ۶۰میلیارد تومان نیز نمی‌رسد.

در ادامه جلسه، دکتر بت شکن مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بهمن پیشنهاد تقسیم سود به ازای هر سهم ۱۰۰ریال را به مجمع ارائه کرد که با موافقت حجاریان و اصرار وی بر‌تصویب این رقم مواجه شد، اما نماینده غدیر همچنان بر پیشنهاد خود مصر بود و گفت: با کمتر از ۲۵۰ریال موافق نیستم. این گفته سامی با تشویق حاضران همراه شد. سامی دلیل این امر را سود سنوات گذشته و فروش آینده شرکت دانست.

نماینده تدبیر: اگر «بهمن» بود چه می‌کرد؟

نماینده سرمایه‌گذاری تدبیر نیز در‌این باره خطاب به حجاریان گفت: ما قادر نیستیم پاسخ سهامداران خود را بدهیم و اگر شما خود، سهامدار بودید چه می‌کردید؟

نماینده «وسپه»: شما می‌گویید، سود نگیریم؟!

در ادامه جلسه، خانم نصرتی نماینده شرکت سرمایه‌گذاری سپه خطاب به حجاریان گفت: هر شرکت برای تعهدات سرمایه‌ای که دارد باید مبلغی را در نظر بگیرد. گروه بهمن ۱۱۶میلیارد تومان سود خالص دارد، اما شما می‌گویید، سود نگیرید تا سرمایه‌گذاری کنیم در صورتی که در ترازنامه، تنها مبلغ ۳۳میلیارد تومان تعهدات سرمایه‌ای ذکر شده است. آیا گروه برنامه‌ای برای بقیه این مبلغ دارد؟

عقب‌نشینی «حجاریان»

حجاریان در پاسخ به وی، موارد قبلی را مطرح کرد، اما خانم نصرتی با این توضیحات قانع نشد، ضمن اینکه تشویق سهامداران را نیز با خود به دنبال داشت.

گزارش خبرنگار ما حاکی است، بحث بر سر رقم سود پرداختی پس از این مراحل وارد فاز جدیدی شد که غیر از اعتراض سهامداران و التهاب مجمع، حاصلی نداشت.

حجاریان همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کرد و سهامداران نیز خواستار دریافت سود بالاتر از رقم اعلام شده توسط وی بودند.

به این منظور نمایندگان سهامداران عمده و اعضای هیات‌مدیره گروه بهمن با تشکیل جلسه‌ای، به موازات مجمع به مذاکره پرداختند.

این مذاکرات که حدود نیم ساعت به طول انجامید، منجر شد تا مجمع برای تصویب پرداخت مبلغ‌۲۰۰ریال سود به ازای هر سهم وارد رای‌گیری شود.

این پیشنهاد با اکثریت آرا تصویب شد، اما سهامداران جزء با نارضایتی جلسه مجمع را ترک کردند.