ایسنا- در حدود ۸۰درصد شرکت‌های بورس دست نهاد‌های دولتی و یا شبه دولتی‌ها است، بنابراین تا زمانی که شرکت‌ها آزاد نشوند ما با مشکل حجم پایین معاملات مواجه خواهیم بود. دکتر غلامرضا سلامی، رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، افزایش حجم معاملات در بورس را مستلزم خصوصی‌سازی واقعی عنوان کرد و افزود: به طور کلی باید برنامه خصوصی‌سازی جدی گرفته شود و دولت سهامش را ارزان‌تر از مبلغ تابلو به فروش برساند.

رییس انجمن حسابداران خبره ایران درباره بازار اولیه قانونمند توضیح داد: با وجود بازار اولیه شرکت‌هایی که می‌خواهند به صورت سهامی‌ عام تشکیل شوند از همان ابتدا در سازمان بورس خود را به ثبت رسانده، یعنی به نوعی نهاد نظارتی بازار بر آنها حاکم خواهد شد، این بدان معنا نیست که بوروکراسی را اضافه کنیم، در حالی که این طور برداشت شده شرکت‌هایی که می‌خواهند تاسیس شوند سه تا چهار ماه به خاطر ثبت‌نام در سازمان بورس معطل خواهند شد، در حالی که هدف این نبوده است.

وی نظارت بر بازار اولیه را مطرح کرد و افزود: هدف اصلاح امور و ایجاد نظارت فنی و قانونی بوده تا افرادی که هدف نامعلومی‌ را دنبال می‌کنند، به پذیره‌نویسی عمومی‌ بپردازند، بنابراین این امر بدان معنا نیست که بوروکراسی عظیمی‌ راه انداخته شود.

سلامی‌ در ادامه با اشاره به این‌که با وجود بازار اولیه ضوابط قانونی برای شرکت‌ها حاکم خواهد شد، گفت: این امر بدین معنا است که مردم بدانند نظارت وجود دارد و به پذیره‌نویسی راغب ‌شوند. در سایر کشورها این کار از طریق بانک‌های سرمایه‌گذاری است و ما هنوز این نهاد را نداریم و امیدواریم که هر چه سریع‌تر این نهاد شکل گیرد.