گروه بورس - همایون دارابی: بازگشایی برخی از نمادهای متوقف و تقابل دیدگاه سهامداران کوتاه‌مدت و بلندمدت در هفته گذشته موجب شد تا هفته‌ای پویا در بازار رقم بخورد. در هفته گذشته، بازار سهام به دلیل برخورد با جو آرامش پایدار در حوزه تحولات سیاسی، به ویژه بن‌بست کامل در گروه ۱+۵ و احتمال قوی بازگشت پرونده هسته‌ای کشورمان از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، متعاقب افزایش همکاری‌ها میان کشورمان و آژانس، موجب شد معامله‌گران شرایط بهتری را شاهد باشند.

با توجه به این جو آرامش، شرایط بازار برای دومین بار در سال‌جاری در آستانه رشد انبساطی قرار گرفته است که این امر می‌تواند باعث تکرار تجربه رشد بازار در شهریورماه گذشته باشد. مهم‌ترین تحول در راستای ورود بازار به مرحله رشد انبساطی در هفته گذشته در برخورد دو گروه معامله‌گران کوتاه‌مدت و بلندمدت در بازار رقم خورد که این امر باعث جریان شدید عرضه و تقاضا و رونق در معاملات شد. با عبور بازار از این مرحله انتظار می‌رود از تحرک بازار به دلیل خودداری سهامداران از عرضه سهام و تشکیل صف‌های خرید کاسته شود. در کنار رونق در خرید و فروش سهام به‌لحاظ تقابل دیدگاه‌های معامله‌گران بازگشایی ۲۸ نماد معاملاتی نیز باعث بهبود روند فعالیت بازار شد. بروز برخی از انتقادات در مورد بسته ماندن نمادهای معاملاتی و عدم انعکاس سریع اطلاعات در بورس سبب شد تا حدی از فشار نمادهای بسته کاسته شود. به نظر می‌رسد انتقال مسوولیت انتشار اطلاعات از بورس به شرکت‌ها و استفاده بورس از ابزارهای قانونی در مقابل مستقیم با تخلفات مدیران برخی از شرکت‌ها به جای توقف نماد و تنبیه سهامداران از جمله اقداماتی باشد که بتواند پایانی بر شرایط کنونی بازار سهام باشد به ویژه آنکه توقف نمادها نقش اساسی در کاهش قدرت نقدشوندگی بازار افزایش و ریسک فعالان بازار داشته است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار دادوستد سهام در هفته گذشته شاهد رقابت شانه به شانه دو گروه معدنی و دارویی بورس برای کسب جایگاه گروه برتر بورس بود. در گروه معدنی تولیدکنندگان سنگ‌آهن که با تعادل نسبی عرضه و تقاضا در دو هفته قبل مواجه شده بود، با انتشار خبر راه‌اندازی فاز سرد گندله‌سازی چادرملو در بهمن ماه سال‌جاری و پس از آن خط چهارم تولید موجب بازنگری کارشناسان در مورد ارزش‌های ذاتی دو شرکت چادرملو و گل‌گهر شد، که این امر می‌تواند تحولات قیمتی جدی را در این گروه ایجاد کند.

با بازنگری کارشناسان در مورد EPSهای آتی شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر که در مورد چادرملو حداقل با احتمال تعدیل در دو سال آینده به میزان بیش از ۱۵۰درصد مواجه است، حرکت قیمتی سهام این دو شرکت در بازار تشدید شده و چادرملو با اقتدار کامل مرز قیمتی ۱۳هزار ریال را درنوردید.

در گروه معدنی توسعه معادن روی نیز با توجه به احتمال تعدیل EPS شرکت متعاقب اعلام قریب‌الوقوع گزارش‌های ۶ماه شرکت‌های فرآوری موادمعدنی و کالسیمین نیز با اقبال بازار مواجه شد. در کنار گروه معدنی، گروه دارویی نیز هفته گذشته به رشد خود ادامه داد.

افزایش فوق‌العاده درآمد شرکت‌های دارویی که در گزارش‌های ۳ماهه و ۶ماهه این گروه منعکس شده و موجب بازده‌های بالای برخی از سهام در ۸ماه گذشته نیز شده‌اند، سبب شده تا گروه دارویی از حاشیه بازار به متن بازار حرکت کند. این امر موجب خواهد شد تا با حرکت برخی از شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری به سوی سهام گروه دارویی این گروه از نوسانات کمتری برخوردار شده و مدت دوره‌های اقبال و رکود این گروه کمتر شود.

در بازار هفته گذشته نزدیکی موعد مجمع دو شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان نوسازی ساختمان تهران اقبال معامله‌گران را به این دو شرکت موجب شد. شرکت‌های ساختمانی به‌رغم انتظار‌های اولیه کارشناسان تاکنون نتوانسته‌‌اند انتظار معامله‌گران را تامین کنند.

در گروه واسطه‌گری مالی تحت تاثیر شایعات اولیه مبنی بر احتمال تعدیل منفی عایدی برخی از شرکت‌های این گروه، با جو ضعیف مواجه بوده است.

در گروه خودرویی اشباع بازار در خودروهای سبک و سنگین، مشکلات مالی خودروسازان و قطعه‌سازان و نبود استراتژی مشخص در این صنعت همچنان سبب ضعف عمومی این گروه شده است.

در گروه پتروشیمی نیز وضعیت خاص عرضه در دو نماد پتروشیمی اراک و شیراز به همراه انتظار معامله‌گران برای بازگشایی نماد پتروشیمی خارک موجب کاهش فعالیت در این گروه شده است، هر چند که پایان سال مالی برخی از شرکت‌های زیر مجموعه بانک ملی موجب افزایش اندک عرضه سهام پتروشیمی اراک شده است. گروه پتروشیمی به دلیل عدم تعدیل EPS از ابتدای سال‌جاری نتوانسته است نظر کارشناسان بازار را تامین کند.