گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز چهارشنبه با طی یکی دیگر از چرخه‌های رکود صعود خود بار دیگر در روند صعودی قرار گرفت. در معاملات روز چهارشنبه معامله‌گران بار دیگر پس از طی دوره نزول در ابتدای هفته گذشته شرایط صعودی را تجربه کرد.

این دوره صعودی نیز همانند دوره‌های چند هفته اخیر چندان بلندمدت ارزیابی نمی‌شود مگر آن که در روند تحولات موثر بر بازار سهام و جریان نقدینگی بازار تحول جدی رخ دهد.

در شرایط کنونی اعلام همکاری میان کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد برخی از طرح‌های هسته‌ای بار دیگر از سطح تنش هسته‌ای کاسته است.

سخنان برخی از مقامات مسوول کشورمان در مورد افزایش همکاری با آژانس انرژی هسته‌ای و صدور مجوز بازرسی مسوولان آژانس از تاسیسات لویزان و نطنز، امکان تحولات مساعد در این روند را افزایش داده است.

هر چند که بازار به دلیل شرایط حاکم بر آن، بیش از تحولات بیرونی نسبت به تحولات درونی خود واکنش داده و الگوی مستقلی را شاهد است.

در تحولات دورن بازار بحث‌ها پیرامونشان تابلوی چهارم به دنبال افزایش تعداد شرکت‌های این تابلو تا بیش از ۹۰ شرکت و انتظار برای رسیدن آنها به ۱۳۰ شرکت که البته نسبت به شرکت‌های نخستین از تعداد سهامدار جزء بیشتری برخوردارند در حال افزایش است.

این تابلو که در مراحل نخست با هدف کمک به سهامداران جزء تشکیل شد، اینک با توجه به ابهامات کلی آیین‌نامه معاملات آن به نگرانی جهت سهامداران برخی از شرکت‌های نماد بسته تبدیل شده است.

انتظار می‌رود بورس اوراق بهادار برای حل این مساله هرچه سریع‌تر در مورد تاسیس بورس دوم یا OTC جهت انتقال برخی از شرکت‌های تابلوی چهارم به این بورس اقدام کند.

در صورت رخداد این شرایط بورس OTC می‌تواند اندکی از زیان‌های سهامداران جزء را در این تابلو بکاهد، در غیر از این صورت به نظر می‌رسد این تابلو از هدف خود برای کاهش مشکلات سهامداران جزء دور خواهد شد.

در بازار چه خبر بود؟

در معاملات روز چهارشنبه افزایش بهای جهانی روی و کاهش نگرانی بازار از وضعیت معدن انگوران متعاقب بازدید کارگزاران از این معدن باعث شد تا گروه تولیدکنندگان روی بار دیگر به صدر اقبال بازار بازگردند.

عرضه سنگین سهام باما نیز در روز سه‌شنبه با صف خرید پایان وقت همان روز در بازار از بین رفت.

با رشد گروه معدنی، در گروه دارویی نیز از نمادهای آن از جمله تولید مواد اولیه داروپخش، البرز دارو، سینا دارو، ایران دارو، داروسازی فارابی و لابراتوارهای رازک، کارخانجات داروپخش، داروسازی سبحان و داروسازی کوثر با رشد ۲درصدی در جریان بازار مواجه بودند.

با توجه به این وضعیت اینک معامله‌گران با درک چرخه‌های رکود، صعود بازار به خریدهای پیش هنگام خود در گروه‌های تجهیزات و ساختمانی نیز می‌پردازند که این امر سبب بهبود کلی بازار به دلیل جمع‌آوری صف‌های فروش و بهبود وضعیت عرضه و تقاضا می‌شود.

در گروه واسطه‌گری مالی معامله‌گران بازار دیروز به سوی گروه لیزینگی توجه کردند.

به دلیل وجود صف‌های خرید بلند مدت برای بانک‌های خصوصی - به جز بانک پارسیان - اینک بازار به سوی شرکت‌های لیزینگی گرایش یافته است که این امر به رشد ۸۲/۱درصدی لیزینگ ایران و ۷/۱درصدی لیزینگ غدیر منجر شد و در مجموع بازار روز چهارشنبه شرایط مناسبی را شاهد بود که در آن شاخص به مدد تاثیر ۷ واحدی چادرملو و تاثیر ۶ واحدی گل گهر، رشد ۶/۲۱ واحدی را شاهد بود.

در بعد اطلاع‌رسانی نیز انتشار گزارش شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) انتظار برای تحقق عرضه اولیه این شرکت را در بازار ایجاد کرده است.