تشکیل ستاد توزیع سهام عدالت

رییس‌جمهور، وزیران امور اقتصادی و دارایی، کشور، صنایع و معادن، تعاون، جهاد کشاورزی، کار و امور اجتماعی، رفاه و تامین اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعضای دارای حق رای و فرمانده نیروی مقاومت بسیج، سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره)، رییس سازمان بهزیستی کشور، رییس دفتر مناطق محروم کشور، رییس سازمان ثبت احوال کشور و رییس سازمان خصوصی‌سازی اعضای بدون حق رای ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت هستند. رییس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد

ارسال لایحه اجرایی اصل ۴۴ برای تصویب به دولت

ایسنا - رییس سازمان خصوصی‌سازی و سخنگوی ستاد واگذاری سهام عدالت از تکمیل لایحه اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی خبر داد.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در گردهمایی روسای استانی سازمان‌های امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، استعلام‌هایی از ایشان صورت گرفت که فرمودند، این سیاست‌ها باید در قالب یک قانون مدون ارائه شود.

وی افزود: لایحه خصوصی‌سازی دو سال قبل به مجلس تقدیم شده و بر اساس رهنمودهای وزیر امور اقتصادی و دارایی، لایحه مربوط به سیاست‌های اصل ۴۴ به صورت یک لایحه جامع و کامل جهت بررسی و تصویب به دولت ارائه شد.

کرد زنگنه گفت: این لایحه، کل سیاست‌های اقتصادی دولت را در بر می گیرد و مختص به خصوصی‌سازی نیست.

رییس سازمان ‌خصوصی‌سازی اظهارکرد: پس از جلسات متعدد کارگروه‌های تخصصی، این لایحه در ۷۲ ماده آماده شده و در حال حاضر در جلساتی متعدد با مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد و چند تن دیگر از وزرای دولت در حال بررسی و تکمیل است. کرد زنگنه تصریح کرد: در صورت تصویب نهایی این لایحه، وزارت امور اقتصادی و دارایی به جایگاه واقعی خود دست خواهد یافت. او لایحه مزبور را بسیار جامع و کامل خواند و گفت: در این لایحه مواردی نظیر «بازارها»، «رقابت»، «انحصار» و «ضد انحصار» به‌صورت شفاف تعریف شده است. سخنگوی ستاد واگذاری سهام عدالت در ادامه اظهارات خود با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته برای اجرایی کردن طرح توزیع سهام عدالت، ابراز امیدواری کرد که اثرات مثبت این طرح بسیار مهم و ملی در بازار سرمایه کشور در آینده و با اجرای صحیح آن توسط مجریان به رشد و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور بینجامد.

تعیین اعضای ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت

ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت با حضور رییس‌جمهور و تنی چند از وزرا و روسای سازمان‌های ملی و فرمانده نیروی مقاومت بسیج تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، هیات وزیران در جلسه ۲۱/۸/۸۵ خود آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت را به تصویب رساند. بر اساس این آیین‌نامه، اعضای ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت مشخص شده‌اند. رییس‌جمهور، وزیران امور اقتصادی و دارایی، کشور، صنایع و معادن، تعاون، جهاد کشاورزی، کار و امور اجتماعی، رفاه و تامین اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعضای دارای حق رای و فرمانده نیروی مقاومت بسیج، سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره)، رییس سازمان بهزیستی کشور، رییس دفتر مناطق محروم کشور، رییس سازمان ثبت احوال کشور و رییس سازمان خصوصی‌سازی اعضای بدون حق رای ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت هستند. ریاست این ستاد که با هدف برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر فرآیند واگذاری سهام عدالت تشکیل خواهد شد، بر عهده رییس‌جمهور بوده و در غیاب وی معاون اول رییس‌جمهور به عنوان نایب رییس، جلسات را اداره می‌کند‌، همچنین رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز دبیر ستاد مرکزی خواهد بود.

ویژگی‌های آیین‌نامه

این آیین‌نامه، واگذاری سهام عدالت، تعیین اولویت مشمولان طرح، ویژگی‌های آیین‌نامه تعیین اولویت استان‌ها، تصویب ضوابط اجرایی و دستورالعمل‌های لازم، تعیین وظایف ستادهای استانی و نظارت بر عملکرد آنها و نیز انجام هر گونه اقدامات اجرایی دیگر برای توزیع سهام عدالت در چارچوب این آیین‌نامه را از وظایف ستاد مرکزی سهام عدالت دانسته است.

طبق این آیین‌نامه، ستاد مرکزی موظف است حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۵ برنامه توزیع مرحله اول سهام عدالت را در کلیه استان‌های کشور اجرا کند. همچنین حداکثر افراد مورد احتساب در یک خانوار برای توزیع سهام عدالت ۵نفر خواهد بود. نحوه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های مشمول این آیین‌نامه نیز درباره شرکت‌های غیر بورس، مطابق قیمت تابلو بورس و عرف حاکم بر عرضه و تقاضای بازار و در خصوص شرکت‌های غیربورس مطابق آیین‌نامه اجرایی ماده ۹ قانون برنامه چهارم توسعه خواهد بود. آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون بر اساس توزیع سهام عدالت بیست و هشتم آبان‌ماه از سوی دکتر داودی، معاون اول رییس‌جمهور، به دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و نهادهای حمایتی ابلاغ شد.