موج - شاید با ادغام بورس‌های کالایی و حضور یافتن بازیگران قوی بخش کشاورزی و نهادهای بزرگ مالی بتوان بورس کشاورزی را از رکود خارج کرد. احمد کبیری دبیر کل بورس کالای کشاورزی با اشاره به ادغام بورس کالاهای کشاورزی و فلزات اظهار داشت: زمانی که بورس‌های کالایی از حالت بازار اولیه خارج و به بازار ثانویه که در آن خرید و فروش اوراق مبتنی بر کالا است، وارد شوند، می‌توان ادغام را انجام داد، زیرا در بازار ثانویه تفاوتی در نوع کالایی که خرید و فروش می شود، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به مطرح بودن بحث خرید و فروش نقدی و فیزیکی کالا، بالطبع تفاوت‌هایی در کارکرد، فعل و انفعالات دو حوزه بورس کشاورزی و فلزات وجود دارد.

کبیری با اشاره به عرضه انحصاری محصولات بخش دولتی در بورس فلزات، از عدم حمایت‌های دولتی در انتقال خریدهای خود به بخش بورس کشاورزی انتقاد کرد.

وی در اشاره به پایین بودن حجم مبادلات در بورس کالای کشاورزی، بخشی از مشکلات موجود در بورس کالای کشاورزی را ناشی از ضعف کارگزاران ذکر کرد.

دبیر کل بورس کالای کشاورزی تصریح کرد: سازمان بورس اوراق بهادار تهران با توجه به اختیارات وسیع خود، می‌تواند در جهت توانمندسازی شبکه کارگزاری اقدام کند.

وی یادآورشد: در پیگیری‌های متعددی که ظرف شش ماه گذشته در پی آن بودیم تا سازمان بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از اختیارات قانونی خود، کارگزاران ناتوان را از این حوزه خارج و کارگزاران توانا را که حدود یک سال در صف برای تاسیس کارگزاری هستند، به این عرصه وارد کند، اما مساله تاسیس شرکت بورس اوراق بهادار تهران این مساله را در حاشیه قرار داد.

کبیری در ادامه با اشاره به فراخوان سازمان بورس اوراق بهادار تهران برای تاسیس شرکت بورس کالا، گفت: تاکنون بیش از ۳۰ مورد تقاضا در هر سه گروه فعالان بازار در حوزه بورس فلزات و کشاورزی، کارگزاران و نهادهای مالی بیش از سهم ۵/۲درصد ارائه شده است.