معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی از مصوب شدن قیمت پایه پیشنهادی ۹ شرکت دولتی برای واگذاری خبر داد. این شرکت‌ها عبارت از هپکو، ماشین‌آلات تراکتورسازی، موتورسازان تراکتورسازی، صنایع هوایی ایران، صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین، روکش چوبی ایران، مشعل‌سازی ایران، داروسازی الحاوی و توسعه منابع آب خاورمیانه هستند. قیمت‌های پایه مصوب برای این شرکت‌ها را در ادامه بخوانید. سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد

آماده‌سازی ۱۰۷ شرکت وزارت نفت برای واگذاری

قیمت و نحوه واگذاری ۹شرکت دولتی اعلام شد

ایسنا- پیش‌بینی می‌شود آماده‌سازی سهام شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت برای واگذاری از طریق بورس، خارج از بورس و همچنین سهام عدالت ظرف یک تا ۲ ماه آینده به جمع‌بندی برسد.

سیدمهدی عقدایی، معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به جلسه هماهنگی بین مدیران شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت با سازمان خصوصی‌سازی در جهت اجرایی کردن هر چه بهتر سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: تاکنون چندین جلسه در راستای آماده‌سازی سهام شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت که حدود ۱۰۷ شرکت است، تشکیل شده و پس از ارائه گزارش از سوی شرکت‌ها، آماده‌سازی آنها انجام خواهد شد.

به گفته وی، شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی در بورس و غیر از اصل ۴۴ آنهایی که قابلیت پذیرش در بورس را دارند، از طریق بورس در غیر این صورت از طریق مزایده واگذار می‌شوند، همچنین این شرکت‌ها در صورت سودده و بزرگ بودن از نظر اندازه و مبلغ در قالب سهام عدالت واگذار خواهند شد.

قیمت ۹شرکت

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، به مصوب شدن قیمت پایه پیشنهادی ۹ شرکت برای واگذاری اشاره کرد و افزود: ۱۸/۶۱درصد از سهام شرکت هپکو به قیمت ۳۲۵میلیارد ریال، ۹/۶۷درصد سهام ماشین‌آلات تراکتور‌سازی به قیمت ۷/۳۵میلیارد ریال و ۳۵درصد سهام موتور‌سازان تراکتور‌سازی به قیمت ۷/۱۳۱میلیارد ریال برای واگذاری از طریق بورس قیمت آنها از سوی هیات عالی واگذاری مصوب شده است که آگهی آنها برای عرضه منتشر شده است.

عقدایی همچنین به قیمت‌گذاری ۶ شرکت برای واگذاری از طریق مزایده اشاره کرد و افزود: ۱۰۰درصد سهام صنایع هوایی ایران به قیمت ۳۲میلیارد ریال، ۱۰۰درصد سهام صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین ۶/۲۰۶میلیارد ریال، ۶۱درصد از سهام روکش چوبی ایران به قیمت ۹/۱۰میلیارد ریال، ۶/۳۲درصد از سهام مشعل‌سازی ایران به قیمت ۳۴۴میلیون ریال، ۹/۱۷درصد از سهام داروسازی الحاوی به قیمت ۵/۱۹میلیارد ریال و ۶درصد از سهام توسعه منابع آب خاورمیانه به قیمت ۵/۲۱میلیون ریال از طریق مزایده واگذار خواهد شد که آگهی آنها نیز منتشر شده است. معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در ادامه درباره مصوبه هیات وزیران برای واگذاری سهام ۲۰ شرکت دولتی گفت: مجوز هیات وزیران دریافت شده، اما هنوز به سازمان ابلاغ نشده است.

گزارش توزیع سهام عدالت

عقدایی درباره روند خصوصی‌سازی و این که با واگذاری سهام عدالت تسریع خواهد شد، گفت: تا ۶ آبان‌ماه چیزی حدود ۲۱هزار میلیارد ریال سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها بابت سهام عدالت واگذار شده است، بنابراین اگر مقدار دیگری واگذاری صورت گیرد، به اندازه واگذاری ۱۵ سال قبل خواهد بود.

واگذاری ۴میلیون سهم میان ۴هزار کارگر

همچنین این خبرگزاری در خبر دیگری اعلام کرد: در شش ماه اول امسال سه میلیون و ۹۸۶هزار و ۴۶۵ سهم به ۴۸۷۳ کارگر واگذار شده است.

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت کار و امور اجتماعی، در نیمه اول امسال سهام ۱۰ واحد تولیدی به ارزش ۴۶میلیارد و ۳۸۸میلیون ریال به کارگران واگذار شده است.

این در حالی است که سال گذشته ۱۳میلیون و ۹۸۴هزار و ۳۷۰ سهم به ۴۷۲۹ کارگر واگذار شد که این تعداد سهام مربوط به ۲۳ واحد تولیدی به ارزش ۲۵میلیارد و ۱۲۰میلیون تومان بوده است. براساس این گزارش از سال ۷۰ تاکنون نیز ۲۲۸میلیون و ۱۷۰هزار و ۹۲ سهم به ۴۵۱هزار و ۶۲۷ کارگر واگذار شده است.

در این مدت سهام ۷۰۵ واحد تولیدی به ارزش یک‌هزار و ۷۱۷میلیارد و ۶۴۲میلیون و ۳۹۷هزار و ۸۳۹ریال در اختیار کارگران قرار گرفته است.

اعمال سلیقه در توزیع سهام عدالت

اما موضوع توزیع سهام عدالت همچنان دیروز نیز مورد توجه خبرگزاری «فارس» بود و کارشناسان دیدگاه خود را در این باره ارائه کرده‌اند. یک کارشناس بورس به این خبرگزاری گفت: هرگونه اعمال سلیقه در روند اجرای طرح سهام عدالت نه تنها به افزایش سطح درآمد اقشار دهک‌های پایین منجر نخواهد شد، بلکه به تنزل درآمد کل مردم نیز می‌انجامد.

غلامرضا سلامی‌ اظهارداشت: طرح سهام عدالت به شرط انجام امور کارشناسی لازم می‌تواند طرح موفق و موثری باشد، ولی نیاز به چکش کاری و بازبینی دارد.

این کارشناس بورس یادآور شد: اجرای طرح سهام عدالت نیاز به انجام بسترسازی‌های لازم دارد و بدون آن، هزاران ایده مناسب چون این طرح، ما را به نتایج معکوس می‌رساند. وی به ابلاغ سیاست کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: بر این اساس مقرر شد تا ۸۰درصد از سهام بخش دولتی به بخش‌خصوصی واگذار شود که البته ۴۰درصد آن به اقشار کم درآمد (با تسهیلات ویژه اعم از وام ۱۰ ساله و تخفیف ۵۰درصد) اختصاص یابد.

به بورس نقش بیشتری بدهید

سلامی ‌گفت: این واگذاری‌ها به اقشار دهک‌های پایین مطابق با شعار دولت نهم ، در قالب سهام عدالت صورت گرفت و این کار که باید از طریق بورس انجام می‌شد، بدون برنامه‌ریزی‌های لازم در خارج از آن تحقق پذیرفت.

وی افزود: انجام این کار تماما از طریق بورس می‌توانست رقابت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در پی داشته و مدیریت آنها را وادار می‌کرد تا در این عرصه به انتخاب خود به خرید سهم اقدام کرده و خودشان مسوولیت انتخاب سهم را برعهده بگیرند. این کارشناس بورس یادآور شد: در این شرایط دیگر لازم نبود که شرکت‌های سرمایه گذاری از تمام شرکت‌های قابل واگذاری سهم ببرند و دارای یک سبد حجیم سرمایه‌گذاری بشوند که با منطق مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری در تضاد است.

وی تاکید کرد: از این طریق امکان خصوصی‌سازی فراهم نمی‌شود، چراکه همچنان مدیریت کماکان در اختیار دولت است.

سلامی ‌یادآور شد: با روش حاضر، تنها به توزیع قسمتی از ثروت اقدام می‌شود که نتایج سود و زیان آن برای دولت و سهامداران در دراز مدت مشخص خواهد شد.

وی افزود: هرگونه اعمال سلیقه در روند اجرای طرح سهام عدالت نه تنها به افزایش سطح درآمد اقشار دهک‌های پایین منجر نخواهد شد، بلکه به تنزل درآمد کل مردم نیز می‌انجامد. این کارشناس بورس، اجرای طرح سهام عدالت را مشروط به پیش نیازهایی کرد که از آن جمله اعمال نظر کارشناسی بر آن، انجام بستر‌سازی‌های لازم و ارتقای دانش مردم از طریق دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و ... است.

کارگزار بانک اقتصادنوین نیز معتقد است: افراد صلاحیت دار از شورای روستا یا شهر می‌توانند با هدف دریافت تراز سود و زیان شرکت‌های مربوطه به ایجاد یک بورس غیررسمی‌اقدام کرده و با انجام امور کارشناسی، موجبات کشف قیمت سهام عدالت را فراهم سازند.

ارسلان محتشم امیری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اوراق سهام عدالت قابلیت خرید و فروش به شکل مشروط را دارند و با توجه به نقدینگی سهام افراد قادرند به شرکت‌های تعاونی از پیش تعیین شده مراجعه و اقدام به معامله این سهام کنند. وی افزود: می‌توان با ایجاد بورس غیررسمی ‌توسط افراد صلاحیت دار، نگرانی فروش زود هنگام این سهام توسط دارندگان آن را برطرف کرد. محتشم امیری یادآور شد: دارندگان سهام عدالت تا چندسال قادر به فروش سهام خود نخواهند بود تا اینکه از محل سود شرکت، بدهی خود را پرداخت کنند.

این کارگزار بورس گفت: قبل از انقلاب نیز حرکت مشابهی در مورد شرکت‌هایی چون لاستیک ایران تایر و سوپر رنگ از طریق شرکت‌های تعاونی صورت گرفت، منتها به دلایلی چون عدم نظارت کافی، برخی سوء استفاده‌ها اعم از گرفتن وکالت از افراد روستایی و ناآگاه وضعیتی برای خرید و فروش سهم پدید آمد که امکان دریافت ۳۰ تا ۴۰ وکالت در این خصوص به وجود آمد.

وی افزود: گرچه بعدها تعداد وکالت دریافتی توسط هر فرد به ۲ مورد کاهش یافت، ولی عملا زمینه تقلب‌هایی توسط کارگزاران جوان و آماتور فراهم شد. محتشم امیری یادآور شد: برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده در بحث سهام عدالت لازم است در روند شناسایی، توزیع و واگذاری این اوراق دقت شود و با ایجاد بازارهای غیررسمی ‌کنترل شده مانع از بروز هرگونه انحراف در روند اهداف عالیه سهام عدالت شد.

وی افزود: شرکت‌هایی که امروز وارد بورس نشده‌اند در آینده وارد بورس شده و سهام این‌گونه شرکت‌ها که در قالب سهام عدالت واگذار شده به صورت شفاف مورد معامله قرار خواهند گرفت.

کارگزار بانک اقتصادنوین خاطر نشان کرد: با توجه به تدابیری که در بورس برای جلوگیری از تقلب یا سوء استفاده اتخاذ شده و با عنایت به دریافت اطلاعیه دوره‌ای شرکت‌ها که هر ۳ ماه یکبار منتشر می‌شود، عملا سلامت معاملات این سهام در آینده تضمین خواهد شد.

وی سهام عدالت را در بلند مدت دارای آثار مثبتی دانست و افزود: چنانچه به این سهام به صورت دارایی مالی نگاه شود و در قالب پس‌انداز به حفظ آن اقدام شود به تدریج بر ارزش افزوده این سهام اضافه شده و در نهایت می‌توان شاهد تاثیر آن در زندگی اقشار کم درآمد بود.

محتشم امیری یادآور شد: واگذاری سهام عدالت همچنین، فرهنگ سهامداری را رشد داده، به طوری که به جای پس‌انداز در بانک به سرمایه‌گذاری در بورس منجر می‌شود.

وی برای توسعه این فرهنگ به جوانان توصیه کرد به جای سکه، سهام شرکت‌های مختلف را مبنای مهریه خود سازند، چراکه در گذر زمان این سهام دارای ارزش افزوده خواهد بود.