مریم صادقی- شما چه جور راننده‌ای هستید و چطور رانندگی می‌کنید؟ اغلب مردم وقتی در برابر این سوال قرار می‌گیرند، پاسخ می‌دهند: «متوسط به بالا» اما آیا این واقعیت دارد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها ۳/۱ درصد رانندگان، رانندگانی خیلی خوب هستند و مابقی در حد متوسط و ضعیف ارزیابی می‌شوند. این مثال نشان می‌دهد که غالبا مردم توانایی‌های خود را بیش از حد واقعی ارزیابی می‌کنند.این امری است که در سرمایه‌گذاری نیز همانند رانندگی می‌تواند نتایج ناگواری را به همراه آورد. جنون سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری دیوانه‌وار پدیده‌ای است که در برخی از معامله‌گران به وضوح دیده می‌شود.این گروه با اعتماد به نفس بیش از اندازه و ضریب اطمینان بالا به خود اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌کنند و تحت تاثیر این «تله» روانی خسارت‌‌های سنگینی می‌بینند.البته هیجان‌زدگی بازار چیز بدی نیست. بلکه عدم کنترل هیجان‌های شخص مساله اساسی است، چرا که عموما بازار در حالت هیجانی برای سرمایه‌گذارانی که بر خود مسلط هستند درآمدزا و موثر است.در کنار هیچان‌زدگی بازار، مساله دیگری که جنون سرمایه‌گذاری را موجب می‌شود، داشتن اطلاعات محرمانه یا INSIDERY است.در واقع آن دسته از معامله‌گرانی که بر پایه اطلاعات درونی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، غالبا در تله اعتماد به نفس کاذب افتاده و گاه با یک خبر نادرست چنان دچار ضرر و ضربه روانی می‌شوند که برای سال‌ها امکان جبران آن وجود ندارد.

در برابر گروه جنون زده سرمایه‌گذار آن البته گروه دیگری از سرمایه‌گذاران نیز در بازار وجود دارند که با توجه به واقعیت‌ها و شرایط می‌دانند چگونه باید عمل کنند.این گروه موفق‌ترین گروه را در بورس‌ها تشکیل می‌دهند. اما سوال آخر این است که چگونه می‌توان مانع از بروز جنون سرمایه‌گذاری شد؟

حتما تاکنون شعار «ارزان بخرید، گران بفروشید» را شنیده‌اید، البته این نیز یک وسوسه و تله برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. این جمله و دیگر جملات مصطلح در بازار تنها در هنگامی به کار می‌آیند که فرد بتواند بر خود و بازار کنترل و آگاهی داشته باشد، این کنترل و آگاهی مانع از بروز هیجان شده و باعث می‌‌شود فرد بدون دلیل اقدام به خرید سهامی که تحت جو روانی بازار، بی‌دلیل در حال رشد قیمت هستند، نکرده یا در جو روانی به ثمن بخس سهام خود را نفروشند.