گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته پس از تجربه افت شاخص در روز یکشنبه برگشتی سریع را به نمایش گذاشت و شاخص کل به مدد رشد سهام عمده بازار توانست رشد ۱۶۵واحدی را تجربه کند. در بازار دیروز اکثر سهام عمده بازار که در روز یکشنبه با افت قیمتی همراه شده بودند شروع مثبتی را تجربه کردند که به مدد رشد بهای سهام بزرگی نظیر ملی مس، فولاد مبارکه و نفت وگاز پارسیان شاخص توانست به مرز ۲۵هزار و ۷۳۵واحد برسد. امری که می‌تواند در صورت تداوم به شکست مقاومت تاریخی ۲۶هزار واحد منجر شود.

تحرکات بازار ارز ادامه دارد

در بازار دیروز معاملات بورس اوراق بهادار در شرایطی انجام شد که در بازار ارز و سکه تحرکات معامله‌گران همچنان ادامه داشت و قیمت ارز‌های خارجی همچنان در برابر ریال رو به افزایش بود. این امر هر چند خبر خوبی برای صادرکنندگان و شرکت‌های تولید‌کننده که محصولات آنها براساس نرخ ارز قیمت‌گذاری می‌شوند، به شمار می‌رود اما برای گروهی دیگر از شرکت‌های بورسی کاملا روند خطرناکی را رقم زده و صنایع خودرویی و تجهیزاتی و تا حدودی شرکت‌های برقی با فشار شدید مواجه شدند.

در همین رابطه رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بزرگ‌ترین اشتباه دولت این است که از سه هفته قبل عرضه دلار (ارز) در بازار متوقف شده است. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با فارس در مورد بورس ارز و تکلیف قانون برنامه پنجم برای نرخ شناور مدیریت شده ارز گفت: بورس ارز بهترین راه برای اجرای قانون برنامه پنجم در زمینه نرخ ارز یعنی شناور مدیریت شده است. وی افزود: مجلس دنبال تک نرخی شدن ارز بر اساس نرخ شناور مدیریت شده است و اگر دولت در سال گذشته توسط بانک مرکزی بورس ارز را راه‌اندازی کرده بود، شاهد شوک ارزی در بازار نبودیم. مصباحی‌مقدم افزود: مصوبه کارگروه مشترک دولت و مجلس در مورد نرخ ارز باید اجرا شود، اما هنوز زمان آن مشخص نشده است، همه چیز بستگی به تصمیم دولت دارد و بهتر است هر چه سریعتر بورس ارز تشکیل شود تا نرخ‌ها متعادل می‌شود.

در همین حال افزایش قیمت دلار در بازار داخلی، معامله‌گران رینگ‌های پتروشیمی و فلزات بورس کالا، روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارند، به طوری که با عرضه هر محصول پتروشیمی یا فلزی تقاضای چند برابری برای خرید این محصولات در تالار تشکیل می‌شود و همین امر باعث افزایش رقابت خریداران در بورس شده است. به گزارش سنا، از اواسط هفته گذشته با رشد مجدد قیمت دلار، نرخ انواع محصولات پتروشیمی به خصوص کالاهای پلیمری افزایش یافته و این روند همچنان ادامه دارد.

مدیر معاملات شرکت کارگزاری کالای خاورمیانه درباره اوضاع معاملات پتروشیمی بورس کالا گفت: تقاضای چند برابری خریداران برای عرضه‌های محدود کالاهای پتروشیمی باعث شده است تا اکثر محصولات به صورت سهمیه‌بندی معامله شوند. رسول علی‌محمدی افزود: تقاضای بالا منجر شده تا قیمت کالاهای پتروشیمی با افزایش روبه رو شود که در این بین رشد نرخ محصولات پلیمری قابل توجه بوده است. افزون بر این، دیروز بازگشایی بازارهای جهانی نیز خبرهای خوبی را برای معامله‌گران به همراه داشت، به صورتی که بهای مس به مرز ۸ هزار دلار در معاملات خارج از بورس فلزات لندن رسید.

بهای سرب به ۲هزار ۱۰۰دلار در هر تن و روی نیز به یک هزار و۹۸۶دلار در هرتن بالغ شد تا شرکت‌های تولید‌کننده این محصول بتوانند به فروش بیشتر براساس نرخ دلار بالاتر و نرخ فروش بیشتر جهانی امیدوار باشند. در همین حال دیروز در گروه فلزی اعلام شد میزان تولید مس کاتدی در کشور در مرداد‌ماه ۵/۱۲درصد بیش از تولید تیر ماه سال جاری بوده است. ایمیدرو گزارش داد: از ابتدای سال تا پایان ماه مرداد تولید این ماده استراتژیک به بیش از ۹۳هزار تن رسید، به طوری که بیش از ۴/۱۹هزار تن آن مربوط به ماه مرداد بود. این در شرایطی است که تولید مس کاتد تیر‌ماه به ۳/۱۷هزار تن رسیده بود. در همین حال رقم تولید مس کاتدی در مدت ۵ ماه ابتدای سال برابر با مدت مشابه سال قبل بود.

درباره حاشیه‌های واگذاری فولاد خوزستان

در گروه فلزی همچنین معاون سازمان خصوصی سازی از برطرف شدن مانع عرضه بلوکی فولاد خوزستان در هفته آینده خبر داد.

به این ترتیب بعد از توقف نماد شرکت، برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود ۱۱۰ تومانی که در عرضه بلوکی این شرکت مانع ایجاد کرده بود، نماد معاملاتی این شرکت بعد از انتخاب اعضای هیات‌مدیره در روز ۲۸ مرداد مورد بازگشایی قرار گرفت و قرار شد تا واگذاری بلوکی «فخوز» که به تصویب مجدد هیات واگذاری رسیده بود، انجام شود. اما این بار نیز مانع جدیدی با عنوان بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی فولاد اکسین خوزستان به وجود آمد و مانع از عرضه بلوکی فولاد خوزستان شد، زیرا ایمیدور در زمانی که فولاد اکسین خوزستان در قالب طرح بود، از طریق فولاد خوزستان ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت و به نام فولاد خوزستان ثبت کرد که بعد از تغییر فولاد اکسین خوزستان از طرح به شرکت، این بدهی تعیین تکلیف نشد و در سرفصل‌های فولاد خوزستان باقی ماند و برای واگذاری مانع ایجاد کرد. ابوالقاسم شمس، معاون سازمان خصوصی‌سازی در خصوص وضعیت واگذاری بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان و بدهی فولاد اکسین خوزستان گفت: بدهی فولاد خوزستان بابت فولاد اکسین خوزستان است که طلب قطعی شده نیست وجزو بدهی‌های احتمالی آن است که در صورت‌‌های مالی شرکت ثبت و افشا شده است. وی توضیح داد: فولاد خوزستان برای ۲۵۰ میلیون دلار فاینانس تعهد کرده بود که منابع آن مربوط به فولاد اکسین است و در صورت‌های مالی فولاد اکسین جزو بدهی‌های آن ثبت شده است. این درحالی است که در صورت‌های مالی فولاد خوزستان به عنوان بدهی احتمالی درج و افشا شده است. معاون سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر این‌که این مبلغ جزو بدهی قطعی فولاد خوزستان نیست، خاطر نشان کرد: تعریف بدهی احتمالی این است که افشا شود تا کسی که قصد دارد در این شرکت سرمایه‌گذاری کند در جریان آن قرار گیرد که در صورت‌های مالی شرکت این اطلاعات افشا شده است.

به گفته‌ شمس، هر زمانی که موضوع بدهی برطرف شد تا یک هفته بعد از آن بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان در بورس عرضه می‌شود. در این گروه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از افزایش ۱۰/۶ درصدی تولید آهن اسفنجی طی پنج ماهه نخست امسال در فولاد خراسان خبرداد.

دیروز همچنین نظر شورای رقابت در مورد اختلاف میان پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی اصفهان اعلام شد. دکتر جمشید پژویان رییس شورای رقابت در خصوص نتیجه این جلسه گفت: در جلسه‌ای که در خصوص مشکلات پیش آمده بین پترو شیمی و پالایشگاه اصفهان برگزار شد، مقرر شد که پترو شیمی اصفهان با تسویه بدهی‌های خود به پالایشگاه بصورت توافقی بتواند از پالایشگاه خوراک دریافت کند. وی در پایان تصریح کرد: هرچند این جلسه و جزئیات آن به صورت مصوبه در نیامد اما انتظار می‌رود با عملیاتی شدن توافق فی مابین دو طرف تا یک هفته دیگر شاهد آغاز به کار پترو‌شیمی اصفهان خواهیم بود. گفتنی است، پوشش۳ ماهه نخست شصفها به مبلغ ۱۲۵۰ ریال سود خالص برای هر سهم بوده است که هنوز به سازمان بورس و سهامداران این شرکت اعلام نشده است. در حالی که مدیران «شصفها» از آماده بودن گزارش ۳ ماهه شرکت خبر می‌دهند ولی با توجه به عدم روشن شدن قضیه ارسال خوراک و نرخ جدید آن، منتظر تعیین تکلیف و نهایی شدن نرخ خوراک و قرارداد جدید با شپنا هستند تا با تهیه بودجه‌ای جدید برای سال جاری، مراتب و جزئیات آن را به سازمان بورس ارسال کنند. در گروه تصفیه نفت، بلوک ۱۸ درصدی شرکت پالایش نفت شیراز یکشنبه هفته آینده در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود، همچنین این خبر باعث شده قیمت هر سهم آن پس از افت سه روزه، اندکی رشد کند. در گروه خودرویی رشد بی‌سابقه بهای خودروی‌های داخلی دیروز هم ادامه یافته و خودرو‌های داخلی نرخ‌های تازه‌ای را تجربه کردند. در این گروه شنیده‌ها حکایت از احتمال موافقت قریب الوقوع سازمان حمایت با مساله افزایش نرخ شرکت‌های خودرویی دارد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۴/۹۲میلیارد تومان سهام معامله شد که ۲۷درصد آن را معامله ۱۳۵میلیون سهم توس‌گستر که دیروز در قالب یک بلوک ۲۰درصدی عرضه شد تشکیل داد.از ۲۱۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۰۶نماد با کاهش قیمت و ۱۰۱نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقی هم بدون تغییر قیمت بودند.