گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با ادامه روند افت به زیر کف روانی ۲۴ هزار واحد رسید.

در بازار دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار به کاهش خود ادامه داد تا با افت ۱۴۵واحدی به ۲۳هزار و ۸۵۵واحد برسد. افت سریع شاخص از ۲۵هزار تا مرز ۲۴هزار واحد نگرانی‌هایی را در بازار ایجاد کرده است. به طوری که بازدهی بازار در پایان معاملات دیروز به منفی ۸ درصد رسید، امری که نشان‌دهنده افزایش کم‌سابقه زیان معامله‌گران در کنار کاهش قیمت‌ها در بازار است. این در شرایطی است که با گذشت ۴روز از دور جدید افت شاخص همچنان صف‌های فروش در بازار سهام به چشم خورده و برخی از مهم‌ترین سهام بازار همچنان با صف‌های فروش بدون تحرک باقی مانده‌اند.

در همین حال حضور صف‌های فروش در نمادهای عمده چالش‌هایی را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است، زیرا کاهش نقدشوندگی بازار موجب بروز مشکل برای نهادهای دارای تعهد پرداختی می‌شود.

در بازار دیروز همچنین نگاه‌های معامله‌گران به تب و تاب بازارهای موازی از جمله ارز و سکه بود. جایی که نوسان‌های شدید و به دور از منطقه‌ اقتصادی موجب بروز مشکلاتی در تمامی بخش‌های اقتصادی شده است. اکثر فعالان اقتصادی تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌های اقتصادی را به بعد از روشن شدن شرایط اقتصادی به ویژه موضوع نرخ ارز واگذار کرده‌اند. در این میان وعده‌های عملی نشده بانک مرکزی و عدم راه اندازی بازار گواهی ارزی نیز شرایط را پیچیده و مشکل ساخته است.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین شاهد اعلام عرضه قریب‌الوقوع اوراق مشارکت سایپا بودند. در حالی که بازار سرمایه با کمبود شدید نقدینگی مواجه است این عرضه که بزرگترین عرضه اوراق مشارکت در بازار سرمایه لقب گرفته است در ۲۲ مردادماه می‌تواند به مشکلات نقدینگی دامن بزند.

کل مبلغ این اوراق ۱۵۰ میلیارد تومان است که به‌منظور تکمیل طرح سایپا کاشان منتشر خواهد شد. مجوز عرضه این اوراق در ۱۵ مرداد ۹۱ از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت شده و با نماد «مساپا ۹۵۰۵ (۹۵۰۵Mesapa)» در فهرست نرخ‌های بازار اوراق مشارکت بورس اوراق بهادار تهران درج ‌شد.

سررسید اوراق مشارکت سایپا ۴ ساله است و سودهای علی‌الحساب ۲۰ درصد در سررسیدهای سه ماهه پس از تاریخ انتشار اوراق پرداخت خواهند شد. مهلت پذیره‌نویسی اوراق یاد شده ۷ روز است. در همین حال دیروز در گروه خودرویی معامله‌گران شاهد اعلام توافق وزارت صنعت معدن و تجارت با بانک مرکزی بودند. به گزارش سنا، مهدی غضنفری گفت: براساس توافق بانک مرکزی و خودروسازها مقرر شد بخشی از سهام متعلق به شرکت‌های خودروساز در قالب وثیقه و یا برای فروش در اختیار بانک مرکزی و یا بانک‌های عامل قرار گرفته و براین اساس، تسهیلات مورد نیاز خودروسازان برای تامین سرمایه در گردش که در کارگروه حمایت از تولید مصوب شده بود، به این شرکت‌ها پرداخت شود.

وی افزود: براساس این مصوبه، بخش بزرگی از این تسهیلات برای تسویه مطالبات قطعه‌سازان به آنان تعلق می‌گیرد.

وزیر صنعت با بیان اینکه در شرایط فعلی، هرگونه بی‌توجهی به مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی می‌تواند به یک مساله‌ فراگیر تبدیل شود، افزود: به همین دلیل در توافق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد قرار شد از یک سو سقف اعتبارات قابل پرداخت به شرکت‌های تولیدی (ازجمله خودروسازان) افزایش یابد و از سوی دیگر، منابع جدیدی از سوی بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص یابد.

همچنین براساس این مصوبه، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا باید حداقل ۶۰ درصد تسهیلات یاد شده را با نظارت وزیر صنعت، معدن و تجارت به مطالبات قطعه‌سازان طرف قرارداد خود اختصاص دهند. در گروه واسطه‌گری دیروز اعلام شد که سرمایه‌گذاری خوارزمی ۲۵/۸ درصد افزایش سرمایه می‌دهد. سرمایه‌گذاری خوارزمی در صدد اعمال افزایش سرمایه ۲۵/۸ درصدی در شنبه آینده برآمده تا به شرکتی ۴۹۰ میلیارد تومانی تبدیل شود.

به گزارش فارس، سرمایه‌گذاری خوارزمی که با قیمت ۱۹۱ تومانی هر سهم از سوم اردیبهشت سال گذشته وارد فرابورس شده با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده طبق مصوبه مجمع فوق‌العاده ۲۶ مهرماه ۸۹، هیات‌‌مدیره این شرکت شنبه آینده درباره افزایش ۸/۲۵ درصدی سرمایه (از بیش از ۳۸۹ به ۴۹۰ میلیارد تومان) تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در گروه بانکی دیروز معامله‌گران با واقعه‌ای عجیب مواجه بودند. در حالی که براساس صورت‌جلسه مجمع فوق‌العاده پست بانک در ۲۵مرداد‌ماه سال ۱۳۸۹ دو روزنامه اطلاعات و جمهوری اسلامی به عنوان روزنامه‌های رسمی این شرکت انتخاب و اعلام شده بودند، پست‌بانک با درج آگهی در روزنامه خراسان سهامداران را برای انتخاب هیات مدیره فرا خوانده است. در همین حال پست بانک که در سال‌های اخیر همواره پرحاشیه بوده است، مجمع خود را برای ساعت ۷صبح روز پنج شنبه فراخوانده است.

در گروه غذایی محمد صادق مفتح در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: بیش از ۲ میلیون تن موجودی قند و شکر است و در حال حاضر میزان موجودی کارخانجات قند و شکر به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد. وی با بیان اینکه موجودی انبارهای شرکت بازرگانی دولتی نیز بالغ بر ۷۰۰ هزار تن است، تاکید کرد: عده‌ای به قصد سودجویی شایعه کمبود و افزایش قیمت این کالاها را منتشر می‌کنند. این در حالی است که کمتر از سه ماه دیگر فصل برداشت چغندر قند نیز شروع خواهد شد تا ماده اولیه مورد نیاز کارخانجات قند و شکر را تامین کند. در مجموع بازار دیروز همچنان بازار ضعیفی بود که در آن ۴۳میلیارد تومان سهام معامله شد که ۸۵/۲۶ درصد آن را معامله ۱۱۳میلیون سهم سایپا تشکیل داد. از ۱۸۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۳۳نماد با کاهش قیمت و ۴۷نماد با رشد ارزش همراه شدند.