بازار؛ روی مرز 25هزار واحد

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد حاکمیت جو ضعیفی بود که در آن شاخص کل بورس با ثبت افت ۵/۶۵ واحدی بار دیگر به سوی مرز ۲۵هزار واحد حرکت کرد. شاخص کل بورس دیروز به مرز ۲۵هزار و ۲۳واحد رسید که انتظار برای کاهش آن به زیر این مرز روانی وجود دارد. از دیدگاه کارشناسان کمبود نقدینگی از جمله دلایل تداوم افت بازار سهام تلقی می‌شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد اظهار نظر اولیه کاترین اشتون در مورد احتمال دیدار وی با دکتر جلیلی بودند. به گفته وی، مذاکرات میان مقامات اروپایی و ایرانی در موضوع هسته‌ای ‌ایران بزودی برگزار می‌شود.

در همین حال در تحولات اقتصادی وضعیت بازار ارز پس از تصمیمات اخیر بانک مرکزی دیروز همچنان در مرکز توجه معامله‌گران بود. در بازار دیروز ارز، بهای دلار آمریکا به مرز ۱۹هزار و ۷۰۰ریال دست یافت. این در شرایطی بود که محدودیت‌های تازه‌ای ‌از سوی بانک مرکزی در بازار ارز اعمال شده است. یک روز پس از توقف پرداخت ارز مسافرتی دیروز اعلام شد که واردات در مقابل صادرات برای بازرگانان غیرممکن شده است.

به گزارش ایسنا، براساس قانون، صادر‌کنندگان کالاهای غیرنفتی مجازند در مقابل صادرات کالاهای خود، کالاهای قابل ورودی که از طرف وزارت بازرگانی یا ستاد پشتیبانی برنامه‌ تنظیم بازار اعلام می‌شود را وارد کنند.

همچنین این افراد می‌توانند از محل صادرات دیگران با استفاده از واریز‌نامه صادراتی به واردات این کالاها اقدام کند. با این وجود به تازگی استفاده از گزینه واردات در مقابل صادرات در سیستم ثبت سفارش سازمان توسعه‌ تجارت ممنوع شده است و متقاضیان فقط می‌توانند از گزینه‌ ارز صادراتی به جای آن برای تامین ارز مورد نیاز واردات اقدام کنند. این امر محدودیت‌هایی را به شرکت‌های دارای صادرات حاکم می‌کند.

اعلام اولویت‌های ارز دولتی

در همین حال دیروز خبرگزاری‌ها لیست ده اولویت اول واردات کالاها را اعلام کردند که در حال حاضر تنها ۴الویت اول آن مشمول دریافت ارز دولتی ۱۲هزار و۲۶۰ ریالی است. براساس لیست منتشره اولویت اول شامل کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شیرخشک صنعتی است. اولویت دوم را هم کالاهایی نظیر داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید نمی‌شود، شامل می‌شود. اولویت سوم نیز شامل حیوانات زنده، بذور، گاو شیری، جوجه یک روزه، جوجه یک روزه تخم‌گذار، جوجه اجداد، تخم مرغ SPF برای تهیه واکسن، کود، دانه کتان و سموم بوده و اولویت چهارم هم شامل کالاهایی نظیر کائوچو، لاستیک کامیون، پنبه، الیاف مصنوعی، آلیاژ‌ها، قطعات منفصله، ماشین‌آلات راهسازی و گرانول است. حال آنکه اولویت پنجم شامل رزین‌ها، روان‌کننده‌ها،کربونات منیزیوم، سنگ منیزیوم، سنگ فلزات، زغال سنگ، گازهای کمیاب، سولفات‌ها، ماشین‌آلات چاپ و تراکتور است.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه تجهیزات شاهد شفاف سازی شرکت آذراب بودند.

شرکت آذرآب با سرمایه‌ای ‌معادل ۳۰ میلیارد تومان طی نامه شفاف سازی ارسالی به بورس از انعقاد قرارداد ساخت و نصب ۲ دستگاه بویلر ۲۲۷ تنی به مبلغ ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو و به ظرفیت شرکت پالایش نفت اصفهان خبر داده که ظاهرا این قرارداد قطعی است و به این شرکت ابلاغ شده است.

این شرکت که در سال مالی ۹۱ برای هر سهم مبلغ۴۳۲ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده بود، در ۳ ماه اول منتهی به خرداد ۹۱ توانسته مبلغ۱۱۷ ریال از آن(۲۷ درصد) را پوشش دهد. در این گروه دیروز مدیرعامل حفاری شمال از خرید ۱۴دستگاه دکل جدید دریایی و خشکی با هزینه ۸۰۰ میلیون دلاری خبر داد و اعلام کرد:ایران یک پاداش جدید چند میلیون دلاری توسط کارفرمای اماراتی به‌منظور تسریع در عملیات حفاری در ترکمنستان دریافت کرده است.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو‌ با مهر درباره جزئیات برنامه‌های جدید ورود دکل‌های جدید حفاری خشکی و دریایی به ناوگان حفاری ایران، گفت: در حال حاضر برای خرید ۱۰دستگاه دکل حفاری خشکی و ۴دستگاه دکل حفاری دریایی (جک‌آپ) برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اعلام اینکه قرار است منابع مالی خرید این ۱۴ دستگاه دکل حفاری دریایی خشکی و دریایی از محل فاینانس‌های داخلی و خارجی تامین شود، تصریح کرد: همچنین بخشی از منابع مالی خرید این ۱۴ دستگاه دکل حفاری دریایی و خشکی از صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

این مقام مسوول‌ با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ دستگاه دکل حفاری خشکی، جک آپ دریایی و سکوی نیمه شناور حفاری در ناوگان حفاری شمال به طور همزمان مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: بر این اساس تاکنون جک آپ دریایی «ایران‌خزر» در آب‌های کم عمق ترکمنستان در دریای خزر ۳۳ حلقه چاه حفاری کرده است.

وی هزینه سرمایه‌گذاری خرید ۱۴دستگاه دکل جدید حفاری خشکی و دریایی را حدود ۸۰۰میلیون دلار عنوان کرد و افزود: با ورود این دکل‌های جدید اولویت اجرای پروژه‌ها با میادین نفت و گاز داخل کشور است.

خادمی همچنین از اختصاص یک پاداش جدید چند میلیون دلاری توسط شرکت دراگون اویل امارات به منظور تسریع در عملیات حفاری چاه‌های دریایی در ترکمنستان خبر داد و یادآور شد: اخیرا فرصتی ۲ماهه از این کارفرمای اماراتی برای انجام تعمیرات جک آپ دریایی «ایران خزر» اخذ شده است.

در گروه معدنی دیروز در گزارشی اعلام شد: در تیرماه سال جاری تلاشگران امور معدن و تغلیظ میدوک موفق به ثبت رکورد استخراج مواد معدنی شامل سنگ سولفور و باطله و در مجموع کل استخراج و فرآوری سنگ سولفور شدند.

در این گروه دیروز اعلام شد قرار نگرفتن تولیدکنندگان مس در جمع دریافت کنندگان ارز مرجع تاثیری در افزایش هزینه‌ها و کاهش سودآوری این گروه ندارد.

به گزارش سنا، محمد‌جواد شیخ، معاون اقتصادی شرکت ملی مس با اشاره به اینکه شرکت‌های تولید‌کننده مس اغلب صادر‌کننده هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صادرات با نرخ صرافی‌ها صورت می‌گیرد و از سوی دیگر واردات این شرکت‌ها نصف صادراتشان است، مشخص است که دریافت نکردن ارز صادراتی فرقی به حال این شرکت‌ها ندارد.

وی با اشاره به اینکه سهام گروه مس با مشکلی در بازار سرمایه مواجه نیست، اظهار کرد: همانطور که گفته شد اغلب حاضران این صنعت صادر‌کننده هستند و با توجه به اینکه تبدیل ارز به نرخ صرافی‌ها صورت می‌گیرد، خریدها هم با همان قیمت بوده که این امر نشان می‌دهد زیانی متوجه گروه مس نیست. او با اشاره به اینکه صادرات مس ۲ برابر واردات است، خاطرنشان کرد: بر این اساس شرکت‌ها هزینه‌های خود را برای تامین مواد اولیه از محل صادرات تامین می‌کنند. وی با اشاره به اینکه قیمت مس در بازار سرمایه به کف رسیده است، خاطرنشان کرد: در کنار بازارهای جهانی تاثیرپذیری بازار سرمایه از ریسک‌های سیستماتیک هم در افت قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست.

معاون مالی و اقتصادی ملی مس با تاکید بر اینکه شرکت‌ها سودهای سه ماهه را پوشش داده‌اند، اظهار کرد: سهامداران نباید نگران تحقق سودهای پیش‌بینی شده باشند، چراکه شرکت‌های حاضر در این گروه مشکلی برای تحقق سود ندارند.

شیخ با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران، سهامشان را با نگاه بلند مدت خریداری کنند، تصریح کرد: افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت‌ها تنها به دلیل جو روانی بازار است که سهامداران باید با تحلیل درست اقدام به خرید و فروش سهام در بازار کنند.

ادامه حاشیه‌نشینی خودروسازان

در گروه خودرویی دیروز اظهارنظرهای نگران‌کننده از وضعیت این صنعت ادامه داشت. جایی که عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نسبت به بیکاری حدود ۷۰۰ هزار نفر پرسنل شاغل در صنعت خودرو و قطعه کشور در صورت تاخیر بیشتر در پرداخت تسهیلات مصوب این بخش هشدار داد.

فرهاد‌ به‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه باید گفت که در صنعت خودرو و قطعه کشور به سرعت به وضعیت بحران نزدیک می‌شویم.

وی با بیان اینکه بحران فعلی از صنعت قطعه آغاز و به صنعت خودرو کشیده شده است، خاطرنشان کرد: به دنبال بحران نقدینگی شکل گرفته در ماه‌های اخیر، تاکنون حدود ۴۰درصد قطعه‌سازان تعدیل نیرو داشته و برخی واحدهای قطعه‌سازی نیز به طور کامل تعطیل شده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: در این وضعیت بحران رو به گسترش بوده و به شرایط غیرقابل بازگشت نزدیک می‌شود، مگر آنکه به سرعت در راستای پرداخت تسهیلات مصوب صنعت خودرو و تامین نقدینگی مورد نیاز اقدام شود.

وی افزود: تاکنون با وجود آ‌نکه حدود ۴۰ روز از تصویب تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صنعت خودرو در کارگروه حمایت از تولید گذشته و تخصیص آن نیز از سوی معاون اول رییس‌جمهوری به رییس کل بانک مرکزی ابلاغ شده است، با این حال تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.

به‌نیا با بیان اینکه در صورتی که این تسهیلات ظرف روزهای آینده پرداخت نشود، تخصیص آن در آینده نیز دیگر مثمر‌ثمر نخواهد بود، تصریح کرد: در آن صورت اولین تبعات این وضعیت، بیکاری حدود ۷۰۰ هزار نفر پرسنل شاغل در صنعت خودرو و قطعه کشور خواهد بود. علاوه بر آن به دلیل قطع عرضه، قیمت خودرو در بازار به طور سرسام‌آوری افزایش یافته و مصرف‌کنندگان نیز به شدت متضرر خواهند شد.

دیروز همچنین اعلام شد سایپا ۱۵۰میلیارد تومان اوراق مشارکت قابل معامله در بورس منتشر می‌کند.

رییس‌ هیات‌ مدیره سایپا از انتشار ۱۵۰میلیارد تومان اوراق مشارکت قابل معامله در بورس در هفته سوم مرداد خبر داد.

جمشید ایمانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با مسوولان‌ بانک مرکزی و سازمان بورس، مقدمات انتشار ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با همکاری بانک پارسیان به پایان رسیده و قرار است در هفته سوم مردادماه این حجم از اوراق برای عموم عرضه شود.

وی ادامه داد: این اوراق مشارکت از قابلیت معامله در بورس برخوردار بوده و نرخ سود آن ۲۰ درصد است. ارکان آن شامل هم بانک پارسیان و موسسه حسابرسی آگاه حساب به عنوان ضامن و امین، تامین سرمایه لوتوس به عنوان متعهد پذیره نویسی و بازار گردان هستند. همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عنوان عامل متعهد پرداخت وجوه متعلق به دارندگان اوراق مشارکت را به عهده گرفته است.

در گروه پتروشیمی دیروز گزارش عملکرد پتروشیمی فارابی و جهش سود آوری این شرکت به دلیل افزایش کرایه اجاره مخازن، سبب شد تا در بازگشایی، این نماد با جهش ۷۱درصدی قیمت مواجه شود. در گزارش شفارا البته درج شده است که تداوم درآمد کنونی در سال‌های آینده احتمال کمی دارد.

در همین حال توجه به اینکه پتروشیمی فناوران و امیرکبیر، مالکان اصلی و سهامداران عمده پتروشیمی هستند. لذا جهش قیمتی سهم پس از بازگشایی نماد شفارا به شدت شفن و شکبیر را نیز متاثر خواهد ساخت. خاطرنشان می‌شود که شفن مالکیت ۷۵/۴۳ درصدی و شکبیر مالکیت ۷۴/۴۳ درصدی شفارا را در اختیار دارند.

تداوم نظام پیمانکاری در «شبریز»

در گروه تصفیه نفت دیروز مدیرعامل پالایشگاه تبریز از ادامه نظام پیمانکاری در پالایشگاه تبریز خبر داد. اسماعیل آقاپور مدیرعامل پالایشگاه تبریز در گفت‌وگو‌ با موج، اظهار کرد: هم اکنون روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه تبریز به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود. وی با اشاره به اجرای پروژه افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین در پالایشگاه تبریز افزود: در ۴ سال گذشته در جریان اجرای این پروژه حدود ۳ هزار نفر در پالایشگاه تبریز مشغول به کار شدند، اما اکنون با توجه به تکمیل بسیاری از بخش‌های توسعه ای، در مجموع ۵۶۰ نفر در این پالایشگاه مشغول به کارند. آقاپور در پاسخ به اینکه آیا تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قرارداد مدت معین در پالایشگاه تبریز انجام گرفته است، تصریح کرد: این پالایشگاه در حال حاضر با نظام پیمانکاری کار می‌کند. وی ادامه داد: پالایشگاه تبریز به بخش خصوصی واگذار شده و تصمیم گیری در خصوص تغییر نوع قراردادها با هیات‌مدیره شرکت است. در روزهای اخیر گزارش شده است توقف سواپ نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر به پالایشگاه تبریز مجددا نیاز شبریز به نفت پمپاژی از جنوب را افزایش داده است.

در گروه فلزی دیروز در حالی‌که شرکت آلومتک طی سه ماه اول سال ۲۵۳ ریال زیان محقق نموده، با این حال پیش‌بینی سود خود را از مبلغ ۱۴۵ ریال به ۲۰۱ ریال افزایش داد.

در گروه انفورماتیک دیروز بلوک داده پردازی شرکت در حال انحلال سرمایه‌گذاری ایرانیان را شرکت ملی انفورماتیک خریداری کرد تا مالکیت این شرکت در داده پردازی به ۷۰درصد برسد.این بلوک بدون رقابت در نرخ پایه معامله شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ۷/۲۹ میلیارد تومان سهام معامله شد که ۵/۱۲ درصد آن را معامله بلوک داده پردازی تشکیل داد. از ۱۹۲نمادی هم که به روی تابلو رفتند، ۱۲۹نماد با کاهش قیمت و ۵۸نماد با رشد ارزش همراه شدند.