گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد عرضه اولیه سهام بیمه ملت بود.

در شرایطی که بورس اوراق بهادار همچنان با خبرهایی مربوط به حمایت از فعالان و سرمایه‌گذاران این بازار مواجه است، دیروز این حمایت‌ها از سوی بازیگران حقوقی به شکل جدی‌تری دنبال شد. حال آنکه دیروز عرضه اولیه بیمه ملت در نرخ یک هزار و ۳۲۰ ریال با استقبال معامله‌گران همراه شد. هر چند که نزدیکی زمان برگزاری مجمع سالانه شرکت و تقسیم سود نقدی برخی از معامله‌گران را برای خرید این سهم با تردیدهایی مواجه کرد. بیمه ملت احتمالا عصر روز چهارشنبه با توقف نماد برای برگزاری مجمع مواجه شده و روز یکشنبه هفته آینده این شرکت نخستین مجمع سالانه خود را پس از ورود به بورس برگزار خواهد کرد. عرضه بیمه ملت در صورتی که با رشد و پایداری قیمتی همراه شود، برای شرکت‌های سهامدار بیمه ملت از جمله گروه بهمن و صندوق بازنشستگی می‌تواند تاثیرات مثبتی را به همراه بیاورد.

دیروز پس از عرضه بیمه ملت دکتر قالیباف در سخنانی خاطرنشان کرد: در جریان این عرضه برخی قیمت‌های مورد تقاضا بالا بود و فروشندگان سهام بیمه ملت در نظر داشتند با قیمت مناسبی اقدام به عرضه کنند. این درحالی است که قیمت هر سهم شرکت‌ها را بازار تعیین می‌کند.

مدیرعامل بورس افزود: دلیل به فروش نرسیدن حدود ۵/۲ میلیون سهم بیمه ملت هم به خاطر کمبود وقت بود که امروز باید مابقی سهام قابل فروش، عرضه شود. از طرفی دیگر سهامداران عرضه‌کننده بیمه ملت هم متنوع بودند به طوری که این سهام از کد ۵ سهامدار عرضه شد. اما در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بازگشایی بازارهای جهانی با رشد قیمتی مواد خام و فلزات همراه شد. بهای نفت نیز دیروز افزایش نسبی را تجربه کرد. انتظار می‌رود در صورت بهبود بازارهای جهانی نمادهای وابسته به این بازار بتوانند از فشار کاهشی هفته گذشته خارج شوند. در گروه سیمانی از برنامه عرضه اولیه سیمان آبیک در روزهای آینده خبر داده شده است.

بر این اساس اعلام شد در پی درج نام سیمان آبیک در روز گذشته، مقدمات عرضه اولیه سهام این شرکت ۱۸۰ میلیارد تومانی هم فراهم شده و طی روزهای آینده با هماهنگی سهامداران عمده برای عموم عرضه اولیه خواهد شد.

همچنین کارهای مربوط به آماده سازی و پذیرش این شرکت در حال انجام بوده، اما به علت ابهام ایجاد شده مربوط به وضعیت دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین، منتظر جواب استعلام سازمان خصوصی‌سازی از شورای رقابت هستیم و در صورت دریافت آن سایر مراحل برای پذیرش و درج نام این شرکت مشمول اصل ۴۴ هم طی خواهد شد.

افزون بر این اعلام شد، امور مربوط به پذیرش و آماده‌سازی هلدینگ خلیج فارس متوقف نشده و طبق دستورالعمل افشای اطلاعات در حال تکمیل مدارک و امید‌نامه هستیم، اما وضعیت پرتفوی و آینده آن مشخص نیست.

در گروه تجهیزات شوک گزارش صدرا در بازار دوشنبه به چشم می‌خورد. صدرا دیروز با انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده خود وضعیت خود را شفاف‌تر کرد.

به گزارش بورس۲۴، تحمیل شدن هزینه ۱۷۱ میلیارد تومانی در صورت‌های مالی صدرا جلب توجه می‌کند، آن هم به دلیل شناسایی اقلام استثنایی به مبلغ ۵/۱۶۸ میلیارد تومان شامل زیان کاهش ارزش موجودی‌ها و زیان تسعیر ارز و ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول. از سوی دیگر، هزینه‌های عملیاتی شرکت نیز نسبت به سال قبل حدود ۷۰ برابر شده است که یکی از علل اصلی زیان ۲۱۳ میلیارد تومانی صدرا همین هزینه ۵/۱۶۸ میلیارد تومانی است.

اما از طرف دیگر افزایش ۳۹ درصدی هزینه‌های مالی در کنار افزایش ۱۱۸ درصدی هزینه‌های متفرقه باعث فزونی زیان صدرا شده است و می‌توان از این دو عامل به عنوان عامل بعدی زیان سنگین صدرا یاد کرد.

برآیند همه این تحولات سبب شده تا صدرا با زیان انباشته بسیار سنگین نزدیک به ۴۹۹ میلیارد تومانی یعنی معادل ۳۳۲ تومان به ازای هر سهم مواجه شود.

کارنامه ۳ ماهه خودروسازان

در گروه خودرویی دیروز اعلام شد تولید انواع خودروهای داخلی طی سه ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴/۳۶ درصد کاهش داشت. در این مدت ۲۰۸ هزار و ۵۸۳ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده که نشان‌دهنده کاهش ۳/۳۷ درصدی نسبت به بهار سال گذشته است. در گروه صنعتی ایران خودرو طی سه ماهه اول امسال ۱۰۴ هزار و ۴۹۴ دستگاه سواری تولید شد که افت ۱/۳۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. همچنین در این مدت ۵۵ هزار و ۷۰ دستگاه خودروی سواری توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شد که نشان دهنده کاهش ۳/۴۶ درصدی تولیدات این شرکت نسبت به بهار ۹۰ است.

تولید ۱۵ هزار و ۷۰۱ دستگاه انواع پژو ۲۰۶ توسط ایران خودرو طی بهار امسال با افت ۲۸/۶۳ درصدی و کاهش ۷۴ درصدی در خرداد‌ماه همراه شده است. طبق آمار وزارت صنعت، در بهار امسال تنها ۸۱ دستگاه رانا در ایران خودرو تولید شده است که باید دید برنامه این شرکت برای ادامه تولید رانا و پاسخ گویی به پیش فروش‌های انجام شده برای آن چیست.

همچنین در سه ماهه اول امسال کل تولیدات پارس خودرو با افت ۳۴ درصدی به ۴۸ هزار و ۱۵۵ دستگاه رسید و افت تولیدات این شرکت در خرداد ماه ۴/۵۱ درصد گزارش شده است.

در نماد مخابرات چند هفته پس از تغییر مدیرعامل مخابرات مدیرعامل جدید شرکت در اظهار‌نظری خاطرنشان کرد توقف توسعه، مرگ مخابرات را به همراه دارد و رتبه مخابرات را در توسعه، متوسط دانست.

مهندس پور‌رنجبر که در مراسم پایانی پروژه طراحی شبکه‌ی IP در جمع مدیران شرکت مخابرات ایران سخن می‌گفت، اساس تحول مخابرات را، یکپارچه فکر کردن و طراحی یک ساختار و یک مفهوم دانست و افزود: باید یک ساختار واحد طراحی و مدل عملیاتی سازمانی اصلاح شده ای را تهیه و با تعریف واحد، اجرا و پیاده‌سازی کنیم.

وی با تاکید بر تفکیک حوزه‌های مختلف برای ایجاد تحول و توسعه سریع افزود: برای به جریان انداختن فعالیت‌های حوزه‌های مختلف با کمک مشاوران، مدل طراحی شده با ساختار فعلی انطباق داده شود و با بررسی و حل مشکلات آن تحول را شروع کنیم. کارشناسان بازار با توجه به وزن بالای مخابرات در بورس در انتظار اظهار نظرهای مدیرعامل این شرکت در مورد جایگاه مخابرات و برنامه‌های خود در بورس هستند. با این وجود مدیرعامل جدید مخابرات تا کنون برنامه ای مشخص برای شرکت همراه اول در بازار سرمایه اعلام نکرده است.

در مجموع بازار دیروز بازار منفی بود که در آن شاخص کل ۱/۷۵ واحد افت کرد. ارزش معاملات دیروز ۶/۴۴ میلیارد تومان بود که ۴۳درصد آن را معاملات بیمه ملت تشکیل داد. از ۱۸۷ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۸ نماد با کاهش قیمت و ۴۹ شرکت با رشد ارزش همراه شدند.