گروه بورس - هدیه لطفی: در عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی پردیس، هر سهم این شرکت یک هزار و 750 ریال قیمت خورد و بدین ترتیب ارزش بازار فرابورس از 141 هزار میلیارد ریال گذشت.

در ساعت ۱۰ صبح روز گذشته، پیغام ناظر بازار مبنی‌بر گشایش نماد پتروشیمی پردیس به بازار اعلام شد و به دنبال آن عرضه اولیه «شپدیس» از ساعت ۳۱/۱۰ آغاز شد و در حدود ۲۰ دقیقه زمان برد تا هر سهم در نرخ یک هزار و ۷۵۰ تومان کشف قیمت شود.
همچنین در ابتدا قرار بود 50 میلیون سهم پتروشیمی پردیس در بازار عرضه شود که قبل از عرضه، این تعداد به 50 میلیون و 500 سهم افزایش یافت به طوری که در اولین روز تعداد 50 میلیون و 500 هزار سهم به ارزش 883 میلیارد و 750 میلیون ریال در بازار اول فرابورس دادوستد شد. همچنین شرکت پتروشیمی پردیس که بعد از همراه اول، دومین شرکت بزرگ فرابورسی محسوب می‌شود، ارزش بازار فرابورس را در روز گذشته، به 141 هزار میلیارد ریال افزایش داد. یادآور می‌شود شرکت پتروشیمی پردیس با واحد 2/2 میلیون تنی اوره و آمونیاک در عسلویه فعالیت می‌کند و در فهرست شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری غدیر قرار دارد.
کارشناسان چه می‌گویند؟
اما پیش از عرضه اولیه سهام پتروشیمی پردیس، خبرگزاری فارس اقدام به نظرسنجی از سه کارگزار بازار سرمایه کرد.
در این گزارش، مدیران سه شرکت کارگزاری بانک رفاه، اردیبهشت ایرانیان و سهم آشنا، ضمن بررسی وضعیت شرکت پتروشیمی پردیس، معتقدند قیمت مناسب برای عرضه اولیه سهام مزبور حداقل یک هزار و ۵۵۰ و حداکثر ۲ هزار تومان است.
قیمت هر سهم؛ 1600 تومان
ابوالقاسم آقا دوست مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۸۳ ابتدا با نام شرکت اوره و آمونیاک غدیر به ثبت رسید و سپس در سال ۸۷ به پتروشیمی پردیس تغییر نام داد و با نماد معاملاتی «شپدیس» در بازار اول معاملات فرابورس پذیرفته شده، اظهار داشت: در حالی ظرفیت تولید آمونیاک این شرکت یک میلیون تن در سال گذشته و تولید اوره آن یک میلیون و ۴۲ هزار تن بود که طبق آمارهای موجود، فروش آمونیاک آن در سال ۸۸، ۲۷۴ هزار تن بود که با رشد ۳۵ درصدی این فروش در سال گذشته به ۳۷۲ هزار تن رسید. وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون همه از ظرفیت‌های اسمی پتروشیمی پردیس استفاده نمی‌شود و انتظار برای رشد افزایش تولید محصولات وجود دارد، با در نظر گرفتن سود ۳۱۱ تومانی هر سهم برای سال جاری، محدوده قیمتی هر سهم پتروشیمی پردیس هزار و ۶۰۰تومان است.
به گفته آقادوست، محصولات این شرکت جزو فرآورده‌های پتروشیمی پرطرفدار در دنیا بوده و انتظار می‌رود در صورت استفاده از ظرفیت کامل تولید سودآوری پتروشیمی پردیس هم با رشد مواجه شود.
قیمت بالا و عدم جذابیت
علی اصغر مهریزاده مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان هم ضمن انتقاد از عدم برگزاری جلسه توجیهی شرکت پتروشیمی پردیس توسط مدیران آن و پابرجا بودن برخی از سوالات و ابهامات خاطرنشان کرد: این شرکت با توجه به وضعیت تولید فروش و میزان سرمایه، از قابلیت پذیرش در بورس اوراق بهادار برخوردار بود اما به دلیل حضور سهامدار عمده آن یعنی سرمایه‌گذاری غدیر، تصمیم گرفته شد تا پتروشیمی پردیس در فرابورس حضور داشته باشد تا از این طریق به مانند شرکت‌های مخابرات و همراه اول، شاخص بورس دو طرفه دچار نوسان نشود.
وی مهمترین ریسک شرکت‌های پتروشیمی از جمله پترشیمی پردیس را ناشی از نوسان قیمت نفت دانست و گفت: هرچند با افزایش قیمت نفت، محصولات شرکت‌های پتروشیمی مانند پردیس هم با افزایش نرخ مواجه می‌شوند اما در صورت کاهش نفت، احتمال افت محصولات پتروشیمی و در نتیجه کاهش سودآوری هم وجود دارد. بنابراین جا دارد به این مقوله توجه شود.
مهریزاده با بیان اینکه شرکت پتروشیمی پردیس دارای مزیت صادرات محصولات بوده، در رابطه با محدوده قیمتی هر سهم این شرکت برای عرضه اولیه توضیح داد: با در نظر گرفتن همه مزیت‌های این شرکت و درنبود جلسه معارفه، انتظار می‌رود در صورت قیمت‌گذاری بین هزار و 500 تا هزار و 700 تومانی هر سهم آن، سهامداران از این شرکت استقبال کنند، اما اگر هر سهم این شرکت به بیش از قیمت‌های اعلامی عرضه شود جذابیتی برای سرمایه‌گذاران حقوقی نخواهد داشت.
تحریم اثری ندارد
شهریار شهمیری مدیرعامل کارگزاری سهم‌آشنا هم شرکت پتروشیمی پردیس را از جمله شرکت‌های با ظرفیت رشد و توسعه اعلام کرد و گفت: ‌از جمله مزیت‌های پتروشیمی‌ پردیس روشن شدن نرخ گاز مصرفی از اواخر آذر سال گذشته است که سه برابر شده است. بنابراین با توجه به این موضوع و معلوم بودن نرخ گاز مصرفی، این شرکت دارای ابهام اندکی است. از طرفی دیگر عمده محصولات این شرکت یا به خارج از کشور صادر شده یا در داخل مشتریان دائمی دارد. وی ادامه داد: همچنین بررسی روند تولیدات این شرکت از سال 87 تاکنون حاکی از آن است که محصولات پتروشیمی پردیس هر سال رو به افزایش بوده و در سال گذشته نسبت به سال 88 هم دو برابر شده است. از طرفی دیگر محصولات صادراتی آن هم دارای مشتریان متنوعی از جمله هند با 72 درصد خرید محصولات اوره و آمونیاک و همچنین کشورهای آفریقایی و تایوان و اروپا بوده؛ بنابراین موضوع ریسک تحریم در این شرکت چندان اثری نخواهد داشت. شهمیری در خاتمه با توجه به فروش محصولات این شرکت به قیمت فوب خلیج فارس و افزایش ظرفیت تولید و همچنین قیمت‌های جهانی محصولات، در رابطه با محدوده قیمتی هر سهم آن هم گفت: با در نظر گرفتن نسبت P/E بین 7 تا 12 مرتبه‌ای شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بورس و همچنین پیش‌بینی سود 311 تومانی هر سهم آن برای سال جاری، حداقل قیمت هر سهم آن هزار و 900 و حداکثر آن بیش از 2 هزار تومان است که در این قیمت‌ها سهام آن برای خرید ارزنده خواهد بود.
ورود بانک‌ها به بازار
همچنین روز گذشته مدیرعامل فرابورس از پذیرش سهام 7 بانک در بازار خبر داد. مصطفی امید قائمی با اشاره به پذیره‌نویسی سهام
۴ بانک در سال گذشته، تصریح کرد: تا پایان سال ۸۹ پذیره‌نویسی سهام بانک‌های گردشگری، آریا، ایران‌زمین و بانک الکترونیکی آرین انجام شده و هم‌اکنون پیگیر ورود فهرست سهامداران این ۴ بانک به سیستم هستیم. وی با بیان اینکه بانک سرمایه نیز در لیست پذیرش فرابورس قرار دارد، افزود: ‌بانک‌های دی و تات نیز درخواست پذیرش در فرابورس را دارند و مراحل پذیرش خود را طی می‌کنند.
فرابورس در تعادل
از سوی دیگر بازار فرابورس روز گذشته را بدون در نظر گرفتن عرضه اولیه پتروشیمی پردیس، در حالت متعادلی به پایان برد.
در این روز تعداد سه میلیون و 214 هزار سهم به ارزش 74 میلیارد و 368 میلیون ریال دادوستد شد. همچنین از 16 نماد معامله‌شده در بازار، نیمی با افزایش قیمت و نیم دیگر با کاهش قیمت مواجه شدند که در این راستا می‌توان به افزایش نرخ نمادهای مرجان‌کار، همراه اول و تمام گواهی‌های تسهیلات مسکن اشاره کرد. این در حالی است که نمادهای کویرتایر، لیزینگ ایرانیان، بیمه دی و تجارت الکترونیک پارسیان با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند که هر کدام از نمادهای یادشده به ترتیب 228 ریال، 83 ریال، 41 ریال و 153 ریال کاهش نرخ یافتند. همچنین روز گذشته نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان پس از اولین سود علی‌الحساب سه ماهه، بازگشایی شد، اما در اولین روز بازگشایی خرید و فروشی برای اوراق مزبور صورت نگرفت. این در حالی است که گواهی 5 شرکت مشارکت ایران شرق، مشارکت نفت، سپرده بانک کشاورزی، اجاره ماهان و سپرده سعدی شاهد معامله اوراق خود بودند. در این روز تعداد یک هزار و 335 برگه از اوراق مشارکت ایران شرق به ارزش یک میلیارد و 335 میلیون ریال، 500 برگه از اوراق مشارکت نفت به ارزش 500 میلیون ریال و 350 برگه از اوراق بانک کشاورزی به ارزش 350 میلیون ریال دادوستد شد.