درخواست سهامداران برای برخورد «سازمان» با شرکت‌های متخلف گروه بورس - رییس اداره نظارت بر ناشران تاکید کرد: مدیریت نظارت بر ناشران بورسی به محض دریافت اطلاعات قابل اهمیت در بودجه شرکت‌ها اقدام به توقف نماد شرکت‌ها می‌کند.

مالمیر با بیان این مطلب در خصوص نحوه توقف نمادها گفت: وظیفه این مدیریت انعکاس اطلاعات موثق به بازار است. در عین حال با کسب اطلاعات اولیه، نماد را متوقف می‌کنیم تا بتوانیم با برطرف کردن ابهامات اولیه، شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت را رقم بزنیم. وی خاطرنشان کرد: بر این اساس در نمادهای بورسی یا فرابورسی مجبور هستیم در لحظه، نماد را متوقف کنیم؛ چراکه ممکن است اطلاعات، تاثیر قابل‌توجهی بر بودجه شرکت‌ها و سرمایه سرمایه‌گذاران داشته باشد.

مالمیر در خصوص توقف «بالاست» گفت: اطلاعات ما حاکی از این است که شرکت در حالی بودجه ۹۰ را بدون کوچک‌ترین تغییر در مقایسه با سال ۸۹ به بازار اعلام کرد که این اطلاعات می‌توانند تغییرات با اهمیتی را داشته باشند.

از سوی دیگر بعد از انجام تعدیلات برای سال ۹۰ و ارائه به سازمان بورس، به این نتیجه رسیدیم که این اطلاعات از قبل وجود داشته و به بازار اعلام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در حال حاضر نیز معتقدیم که اطلاعات با تاخیر از طرف «بالاست» به بازار ارائه شده است و حتی بعد از یک بار توقف نماد در سال گذشته، باز این موضوع در قراردادهای جدید شرکت و انعکاس آنها تکرار شده است که در حال پیگیری جدی این موضوع هستیم.

مالمیر رسیدگی این موضوعات را براساس سازوکارهای سازمان عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد افشای اطلاعات می‌توانست زودتر صورت بگیرد. با این حال ممکن است این موارد در حد تخلف یا جرم از طرف مدیران شرکت‌ باشد که بعد از بررسی تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

وی درخصوص توقف «وگستر» نیز گفت: در اطلاعات ارائه‌شده این شرکت اتفاق غیرعادی افتاده است و طی جلسات، از مدیران شرکت خواستیم تا صورت‌های مالی حسابرسی شده ۱۲ ماهه را سریع‌تر ارائه کنند.

در عین حال امیدواریم با اعلام سریع صورت‌های مالی، به جمع‌بندی اساسی برسیم.

این در حالی است که برخی سهامداران خرد بازار سرمایه روند فعلی اطلاع‌رسانی شرکت‌ها را مناسب نمی‌دانند.

حبیبی، یکی از سهامداران حقیقی معتقد است: همان‌طور که اطلاعات باید شفاف باشد، باید پخته هم باشد و سازمان بورس روی اطلاعات شرکت‌ها کارشناسی کند، به‌طوری که اطلاعیه شرکت‌ها چه مثبت و چه منفی باید مورد مطالعه قرار گیرد و کارشناسی شود، سپس روی سایت بورس قرار داده شود که با این کار ۵۰ درصد مشکلات موجود برطرف می‌شود.

در همین حال یک سهامدار دیگر یکی از مشکلات فعلی بازار را طولانی‌بودن زمان بسته ‌بودن نمادها می‌داند و عنوان می‌کند: چرا زمانی که نماد شرکت‌ها طولانی مدت بسته می‌شود، هیچ ارگان و سازمانی آن شرکت را تنبیه نمی‌کند که پول مردم را بلوکه کرده است، مگر سهامداران چه گناهی کرده‌اند که سرمایه‌شان خوابیده است؟

کنی معتقد است که سازمان بورس باید تنبیهی برای شرکت‌ها در نظر بگیرد تا در صورتی‌که طی ۱۰ روز، شرکت اطلاعات لازم را ارائه نکند، جریمه معین را پرداخت کند یا این‌که به قیمت روز، پول سهامداران داده شود.

او با بیان این‌که با بستن نماد شرکت‌، سهامداران متضرر می‌شوند، اضافه می‌کند: در طولانی ‌شدن بستن نمادها سازمان بورس کوتاهی می‌کند؛ چرا که سرمایه‌های مردم بلوکه می‌شود و آنها نمی‌توانند هیچ‌گونه خرید و فروشی انجام دهند و با این کار بسیاری از سهامداران از بازار خارج می‌شوند.

از سوی دیگر یک سهامدار بورس که سابقه فعالیت ۸ ساله در بازار دارد، معتقد است که در حال حاضر اطلاعات شرکت‌ها و گزارش‌های مقطعی دیر ارائه می‌شود که این موضوع مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه شفافیت بورس نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، عنوان می‌کند که در شرایط فعلی که پول‌های جدید وارد بازار شده است باید از بازار حمایت بیشتری شود و سهام جدید وارد بورس شود تا افزایش غیر‌منطقی سهام برخی شرکت‌ها کنترل شود.