فارس - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه‌های تازه‌واردی که وارد بورس شده باید در خرید سهام و عرضه‌های اولیه صرف شود نه در رشد قیمت سهام. حسین خزلی خرازی درباره رکورد‌هایی که شاخص در سال جدید و در طول یک هفته اخیر رقم زد با توجه به گفته کارشناسان که اتفاق خاصی در شرکت‌ها رخ نداده که شاهد چنین رشدی باشیم، اظهار داشت: نباید به این شکل نگاه کنیم که اتفاق مهمی در شرکت‌ها رخ نداده و دلیلی برای این رشد وجود ندارد، بلکه برخی شرکت‌ها برای سال جدید پیش بینی سود خود را تعدیل مثبت داده‌اند.

وی افزود: تنها شرکت‌های سیمانی و آنهایی که انرژی، نقش مهمی در فعالیت آنها داشته و نتوانستند قیمت‌های خود را افزایش دهند، در سال ۹۰ با کاهش اقبال سهامداران مواجه شده‌اند، البته این مساله در خصوص شرکت‌های سنگ‌آهنی متفاوت است زیرا قیمت جهانی این کالا رشد کرد و این رشد توانست هزینه‌های ناشی از انرژی را پوشش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کاهش سود سپرده‌های بانکی در سال ۹۰ یکی از عواملی بود که توجه مردم را به بازار سرمایه جلب کرد، گفت: تاکید مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد در خصوص نقش بورس در تامین مالی کشور یکی دیگر از موارد مهمی بود که اقبال سهامداران به بازار سرمایه را افزایش داد.

خرازی ادامه داد: نباید نگران این رشد و صعود بازار باشیم، ولی باید دقت کنیم که این وجوه صرف بالا بردن قیمت سهام نشده و P/E بازار نیز افزایش پیدا نکند. وی با تاکید بر اینکه اقبال عمومی به بورس باید در خرید سهام جدید، عرضه ‌های اولیه، خرید افزایش سرمایه و حق تقدم هزینه شود، افزود: در شرایط فعلی مدیریت سازمان و شرکت بورس و کارگزارانی که در کار پذیرش شرکت‌ها هستند باید سرعت خود را در کار و پذیرش و عرضه سهام خرد و بلوک ۱۰ برابر کنند.

دبیرکل سابق کانون کارگزاران تصریح کرد: چنین شرایط مناسبی که اقبال به بازار سرمایه در این حد بالا باشد، در طول یک سال به ندرت ایجاد شده و تنها در یک مقطع زمانی کوتاه ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید پذیرش و افزایش سرمایه شرکت‌ها را با سرعت پیش ببریم زیرا بعد از هر صعود، یک نزول یا رکود وجود دارد.

خرازی گفت: باید به سازمان خصوصی‌سازی و سایر سازمان‌های مرتبط که در پذیرش و عرضه‌های شرکت نقش دارند تاکید کنیم تا در این زمان به دنبال بزرگ کردن بازار باشند زیرا در این مقطع هر سهم و به هر میزانی که باشد، به فروش می‌رسد و در نتیجه جوابگوی صف‌های خرید بالا خواهد بود. وی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی باید هر سهمی که در پرتفوی دولت وجود دارد و قرار است عرضه شود، در این شرایط به صورت خرد، بلوک یا عرضه اولیه روی میز فروش قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بورس اوراق برنامه‌ای برای عرضه سهام شرکت‌های جدید وجود دارد؟ اعلام کرد: تاکنون اطلاعیه‌ای برای عرضه‌های خرد و بلوک منتشر نشده است، تنها عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در بازار سوم فرابورس آغاز شده که نمی‌تواند جوابگوی تقاضای بورس اوراق باشد و عطش سهامداران را برطرف کند.