بدهی 2 هزار میلیارد تومانی «خصوصی‌سازی»به خزانه دولت

گروه بورس - در شرایطی که تنها ۴ ماه تا پایان سال باقی‌مانده است، سازمان خصوصی‌سازی فقط توانسته ۶ درصد بودجه ۷۵۰۰ میلیارد تومانی خود را محقق کند. به گزارش خبرنگار ما، دولت بودجه امسال واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را رقم ۷۵۰۰ میلیارد تومان تعیین کرده که سازمان خصوصی‌سازی به عنوان مجری فروش، موظف به عملیاتی کردن آن است. همچنین براساس مصوبه مجلس، ۵ هزار میلیارد تومان از رقم یادشده باید در قالب «رد دیون» به پیمانکاران طلبکار از دولت سهام واگذار شود و ۲۵۰۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز باید به صورت نقد به خزانه دولت واریز شود.

براساس گفته‌های «پیمان نوری»، رییس سازمان خصوصی‌سازی، بودجه‌ای که این سازمان توانسته تا نیمه آبان‌ماه پوشش دهد، ۵۰۰ میلیارد تومان از ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

مطابق آماری که نوری به «ایرنا» اعلام کرده، مشخص می‌شود که با وجود گذشت ۵/۷ ماه از سال، سازمان خصوصی‌سازی توانسته ۶ درصد بودجه ۷۵۰۰ میلیارد تومانی و ۲۰ درصد بودجه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی را تحقق بخشد. به عبارت دیگر این سازمان، تنها ۴ ماه زمان دارد تا بتواند کسری ۹۴ درصدی بودجه کل و ۸۰ درصدی بودجه نقدی خزانه را جبران کند.

در همین حال، تاکنون خبری درخصوص نحوه و میزان سهام قابل‌ واگذاری به پیمانکاران دولتی منتشر نشده تا مشخص شود عملیاتی شدن بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی «رد دیون» باید از چه مسیرهایی بگذرد. هر چند رییس سازمان خصوصی‌سازی به برخی جزئیات فروش سهام شرکت‌های دولتی تا نیمه آبان‌ماه اشاره کرده، ولی در مورد «رقم اقساط سال‌های گذشته (از جمله قسط ۵۰۰ میلیارد تومانی مخابرات)، «سهم شرکت‌های مادر تخصصی از اقساط»، «نحوه پرداخت سهم «تعاون» از واگذاری‌ها» و موارد دیگر سکوت کرده است.

تمام جزئیات فروش «دولتی»ها

اما «نوری» در ادامه گفت‌و‌گوی خود با «ایرنا» به جزئیات واگذاری‌های امسال اشاره کرده است.

«پیمان نوری» تاکید کرد: براساس آخرین آمار، حجم فروش از طریق بورس و فرابورس از ابتدای سال تا نیمه آبان ماه سال‌جاری بالغ‌بر ۴۶ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: هر چند این رقم تا زمان تحویل مدیریت (شهریور ماه) حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال بود، اما این میزان طی دو ماه گذشته ۳۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

«نوری» افزود: در این مدت پتروشیمی شیراز با رقمی حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال، نیروگاه «لوشان» با دو هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال، نیروگاه «گیلان» با ۱۱ هزار میلیارد ریال و «مشانیر» با ۵۶۰ میلیارد ریال واگذار شده‌اند. ضمن اینکه قطعیت معامله بلوکی «ایران‌خودرو» نیز با چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در این دوره اتفاق افتاده است. وی با بیان آنکه واگذاری ۳۲ هزار میلیارد ریال در دو ماهه گذشته نشان‌دهنده افزایش سرعت واگذاری‌ها است، اظهار داشت: از ۴۶ هزار میلیارد ریال واگذاری، حدود ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال آن به خزانه واریز شده است.

وی ادامه داد: هر چند سرعت خصوصی‌سازی افزایش یافته، اما این میزان برای سازمان خصوصی‌سازی قانع‌کننده نیست و با توجه به اینکه در ۵ ماهه ابتدای سال تنها ۱۴ هزار میلیارد ریال تحقق یافته، تکالیف بودجه‌ای سازمان ارتقا می‌یابد که این امر نیازمند تلاش مجدانه است.

آسیب‌شناسی «سهام عدالت» منتشر می‌شود

معاون وزیر اقتصاد از آسیب‌شناسی بررسی مشکلات اجرایی سهام عدالت خبر داد و گفت: جلساتی با معاونت مربوط به امور سهام عدالت برگزار و آسیب‌شناسی‌های لازم انجام شده است.

به گفته وی، گزارش مناسبی در این خصوص تهیه شده که به محض نهایی شدن نتایج آن ارائه می‌شود.

وی فرهنگ‌سازی را در امر سهام عدالت بسیار ضروری و مهم دانست و افزود: مشارکت مردم در شرکت‌هایی که سهامدار آن هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: در مورد سهام عدالت، حدس ما این است که بخشی از سهامی که تاکنون واگذار نشده بتواند سهام تخصیصی از قلم افتادگان را تامین کند؛ بنابراین اگر لازم باشد این امکان وجود دارد که دهک دیگری به دهک‌های قبلی اضافه شود که برای تحقق این امر باید مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه دریافت کرد.

«پیمان مدیریت» به زودی می‌آید

نوری افزود: برای بهره‌گیری از روش‌های مختلف واگذاری باید از توانمندی‌های قانون برای به روز رسانی روش‌های واگذاری استفاده شود.

وی اظهار داشت: در واگذاری‌هایی که علاوه بر توانایی خریدار، اهلیت آن نیز مورد سوال است، توصیه می‌شود یک یا دو سال بدون آنکه مالکیت انتقال یابد، خریدار در بوته آزمایش قرار گیرد و سپس در صورت اثبات توانایی، انتقال انجام شود.

نوری در پایان افزود: علاوه بر اینکه روش پیمان مدیریت در آینده نزدیک اجرایی می‌شود قرار است راهکارهای جدید واگذاری احصا شود که برای تغییرات قانونی باید از مجلس مجوز لازم را کسب کرد.