هفته تحول

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام هفته‌جاری در شرایطی فعالیت خواهد کرد که با توجه به طی مراحل اجرایی طرح تحول، انتظار برای آغاز مراحل رشد قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافته است. در بازار سهام به نظر می‌رسد معامله‌گران پس از ماه‌ها انتظار و در شرایطی که ۸ ماه از شروع سال می‌گذرد، به مرحله اجرای واقعی این طرح رسیده‌اند. امری که باید منتظر ماند و دید برآیند تاثیرات آن طرح در بازار سرمایه چه خواهد بود؟ در حال حاضر دو برداشت کلی در بازار وجود دارد، در برداشت نخست کارشناسان معتقدند بازار در خلال ماه‌های اخیر به میزان قابل‌ملاحظه‌ای واکنش نشان داده است که این امر سبب خواهد شد در خلال اجرای این طرح، بازار با شرایط مثبتی مواجه شود. از دیدگاه این گروه تغییرات فراوان صورت گرفته در طرح تحول و همچنین شرایط خاص موجود در اقتصاد کشور و تحریم‌های بین‌المللی مانع از وارد شدن فشار جدی به شرکت‌ها خواهد شد.

در همین حال حمایت دولت از رشد بازار سرمایه به عنوان محلی امن برای پارک سرمایه‌های سرگردان اقتصاد کشور که در هفته‌های اخیر نمود بیشتری نیز یافته است، سبب خواهد شد بازار بتواند پس از طرح تحول نیز به رشد خود ادامه دهد. در مقابل این دیدگاه گروه دیگری از کارشناسان قرار دارند که معتقدند تجربه طرح‌های قبلی دولت و نتایج آنها، استقرار صنایع کشور بر مبنای مزیت انرژی و همچنین نبود امکان کافی برای شرکت‌ها برای دریافت تکنولوژی جدید سبب خواهد شد تا تاثیر طرح تحول بر شرکت‌ها به افت شدید سود آوری و رشد تورم منجر شود. در این فضا کاهش P/E بازار در کوتاه‌مدت و جذابیت بازارهای موازی به زیان بازار سرمایه خواهد بود.

در بازار سهام در تحولات کلان موثر بر بازار معامله‌گران شاهد ادامه رایزنی‌‌ها در مساله پرونده هسته‌ای کشورمان هستند. سفر دکتر احمدی نژاد به باکو اگر چه اندکی از ابهامات در مورد انجام یا عدم انجام مذاکرات سیاسی را کاست، اما همچنان در مورد محل انجام مذاکرات و همچنین نتایج مورد انتظار برای این جلسات نامشخص است. در همین حال موضع‌گیری روسیه نیز در مورد این مذاکرات از اهمیت برخوردار است.

در همین حال در حوزه اقتصادی همچنان بازار با مسایل مهمی دست به گریبان است. در کنار بحث مهم طرح تحول، معامله‌گران در هفته گذشته شاهد ادامه بحث‌ها در مجلس شورای اسلامی در مورد برنامه پنجم بودند که در این بخش بحث استقلال بانک مرکزی و واکنش شدید دولت به این طرح از اهمیت برخوردار است. هر چند که مشخص نیست شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند، اما درصورت اجرای آن، فصل جدیدی در تنظیم بازار پولی و همچنین روابط میان بانک‌ها ایجاد خواهد شد. در مسایل بانکی بحث نحوه دریافت وجه التزام تاخیر در پرداخت تسهیلات دریافتی نیز همچنان موضوع مهمی است. پس از آنکه گفته شد در ابلاغیه جدید، دریافت این وجوه ممنوع شده است. در اصلاحیه‌ای، دریافت این وجه از مشتریان به قرارداد میان مشتریان و بانک ارجاع داده شده که این امر البته در اکثر بانک‌ها رعایت شده است.

در حوزه اقتصادی معامله‌گران در بازارهای جهانی همچنان با نوسان‌هایی مواجه هستند. نامشخص بودن شرایط در حوزه یورو و نگرانی از بدهی‌های خارجی ایرلند و اسپانیا موجب تداوم نوسان ارزش یورو و دلار شده است. در همین حال، ناتوانی اجلاس هفته گذشته گروه بیست در پایان دادن به برخوردهای ارزی و اتخاذ سیاست‌های غیر عادی پولی سبب شده است تا همچنان نگرانی از بروز تورم و همچنین ناپایداری ارزش واحدهای پولی به خرید بیشتر مواد خام منجر شود. در بازار جهانی بهای مس پس از یک دوره کاهش تا حد ۸ هزار و ۳۰۰ دلار، دوباره بازگشتی را به نمایش گذاشته است. بهای فلزات دیگر نیز کاهشی ۱۰۰تا ۲۰۰ دلاری را تجربه کرده‌اند. بهای نفت و به تبع آن بهای محصولات پتروشیمی نیز حالت باثباتی یافته اند.

در تحولات درون بازار معامله‌گران پس از سه عرضه اولیه در دو هفته گذشته احتمالا در ماه پیش رو با چهار عرضه دیگر نیز مواجه خواهند شد. عرضه اولیه شرکت همراه اول، بالا است و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در فرابورس و یک پالایشگاه دیگر در بورس عرضه‌هایی هستند که احتمال آنها وجود دارد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز سه شنبه با توجه به در پیش بودن تعطیلی عید سعید قربان با آرامش نسبی در جو معاملات مواجه بود. در بازار روز سه شنبه معامله‌گران در پایان معاملات با انتقال ۷۴ بلوک سهام از سوی صندوق بازنشستگی و پس‌انداز نفت به سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت مواجه بودند که این امر حجم معاملات را بالا برد. این نقل‌و‌انتقال که با موافقت شورای بورس انجام شد،

زمینه‌ساز تحقق برخی از شایعات در مورد احتمال طرح تقاضای پذیرش سرمایه‌گذاری صندوق نفت در فرابورس خواهد بود.

در بازار روز سه شنبه معامله‌گران در گروه واسطه‌گری مالی شاهد انتقال نزدیک به یکصد میلیون سهم سرمایه‌گذاری ملی بودند. این معاملات با هدف تجمیع دارایی‌های گروه تدبیر در کد مدبر صورت گرفته است. این امر به شایعاتی در مورد عرضه بلوک ۱۴ درصدی سهام سرمایه‌گذاری ملی از سوی مجموعه تدبیر افزوده است. این عرضه یکی از

حساس‌ترین عرضه‌های سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری ملی خواهد بود؛ چرا سرمایه‌گذاری ملی سال‌ها است که از سهامدار عمده بی بهره بوده و این امر سبب شده است تا احتمالا زنجیره‌ای از تحولات پس از عرضه تدبیر رقم بخورد. در حال حاضر نگاه‌ها به سوی گروه بهمن مالک ۳۲ درصدی «ونیکی» است که به دلیل برخورداری از منابع مالی می‌تواند در نقش خریدار ظاهر شود، اما تلاش این شرکت برای فروش مالکیت خود در «ونیکی» در ماه‌های گذشته و شمار فراوان شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجود در اختیار این شرکت سبب شده است تا این احتمال نیز مطرح باشد که بهمن پس از فروش مالکیت خود در سایپا، سهام سرمایه‌گذاری ملی خود را نیز به‌فروش رساند.

در گروه واسطه‌گری مالی، امروز سرمایه‌گذاری صنعت و معدن برای برگزاری مجمع سالانه متوقف خواهد شد. انتظار می‌رود این شرکت حداقل یکصد ریال تقسیم سود نقدی داشته باشد، هر چند که شایعات در بازار بیش از این رقم را حکایت می‌کند. در گروه ساختمان شرکت عمران و توسعه شاهد مالکیت خود در زمین ۵ هزار و ۵۸۲ متری میرداماد را توام با دستور نقشه آن به فروش گذاشته‌اند.

در گروه مالی معامله‌گران همچنان با صف‌های خرید قابل‌ملاحظه در نمادهای تازه وارد پست بانک و بیمه پارسیان مواجه هستند. در این گروه با حل مشکلات به وجود آمده در زمینه مدیریت پست بانک، بار دیگر مدیرعامل این شرکت در پست خود ابقا شد.

در گروه بانکی معامله‌گران روز سه شنبه شاهد بروز شایعاتی در مورد بانک صادرات بودند. به دنبال انتشار خبرهایی در مورد واریز کارانه سه ماهه دوم به حساب مدیرعامل بانک صادرات، روابط عمومی این بانک، در دو اطلاعیه واریزهای صورت گرفته را به ترتیب یک درصد کارانه در اختیار مدیرعامل برای پرداخت به کارکنان و حقوق مدیرعامل از صندوق بازنشستگی یاد کرده است که البته نتوانست به تمامی ابهامات پاسخ دهد.

در بازار سه شنبه معامله‌گران همچنان شاهد معاملات مثبتی در نماد مخابرات بودند. این نماد با احتمال ورود همراه اول به فرابورس مواجه است. در همین حال پرداخت قسط ۴۹۵ میلیارد تومانی مخابرات توسط خریداران این شرکت هفته گذشته سبب کاهش سطح نقدینگی در کل بازار شده است.

در گروه دارویی روز سه شنبه نماد کیمیدارو پس از افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل انباشته بازگشایی شد که این امر به رشد اندک قیمت این شرکت منجر شد. همچنین سیمان شاهرود پس از تعدیل سود از ۴۹۳ ریال به ۶۹۵ ریال بازگشایی شد که به رشد ۱۹/۱ درصدی قیمت ختم شد. نگرانی از طرح تحول باعث شده است سهام سیمانی حتی به اندازه ارزش ریالی تعدیل‌های خود، رشد قیمت را تجربه نکنند.

در گروه تصفیه نفت علاوه بر صف خرید قابل‌ملاحظه پالایشگاه نفت تبریز، معامله‌گران انتقال یک بلوک ۱۰ میلیون سهمی از نفت پارس را شاهد بودند. احتمال می‌رود این نقل‌و‌انتقال، شروعی برای خارج شدن شرکت شل از ترکیب سهامداری این شرکت باشد. این بلوک را یکی از زیر مجموعه‌های شل به زیر مجموعه‌های سرمایه‌گذاری ری داده است.

در مجموع بازار روز سه شنبه بازار کم تحرکی بود که در آن شاخص ۳/۱۴ واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز با انتقال‌های صندوق ب-پ نفت به ۳۸۴ میلیارد تومان رسید. با این کارنامه شاخص در کل هفته ۴/۹۲ واحد افت کرد. شاخص بازده نقدی و قیمت نیز ۷/۳۷۵ واحد افت کرد. شمار خریداران نیز هفته گذشته با توجه به عرضه اولیه بیمه پارسیان و سهمیه بندی تخصیص آن به ۳۳ هزار و ۵۸۲ نفر رسید که ۱۳۹ درصد بیشتر از هفته قبل بود.